A
B
B2B – z ang. business-to-business.
B2C – z ang. business to customer.
Black Hat SEO – działania bazujące na metodach pozycjonowania witryn.
Bounce Rate (wskaźnik odrzuceń) – obraz tego, jak angażująca jest treść danej witryny.
Breadcrumbs – zwane menu okruszkowym.
back-end – zaplecze techniczne.
branding – to proces budowania świadomości marki
C
Cross-selling – tzw. sprzedaż krzyżowa.
Cache (pamięć podręczna) – jedna z istotnych części wyposażenia systemów komputerowych.
Copywriting – to tworzenie unikalnych tekstów na potrzeby marketingu.
CPC (Cost Per Click) – koszt za kliknięcie w reklamę.
CAC – czyli Customer Acquisition Cost.
CRM – Customer Relationship Management.
CTA (Call to Action) – fraza wzywająca odbiorcę do wykonania konkretnego działania.
CTR (Click Through Rate) – współczynnik określający, jak często użytkownicy klikają w reklamę lub bezpłatną informację o produkcie.
CPA – Cost Per Action, czyli koszt działania.
CLV – Customer Lifetime Value.
CSV – Comma Separated Values.
Crawl budget – to określona częstotliwość, z jaką crawlery i boty wyszukiwarek mogą indeksować naszą stronę.
Case study (studium przypadku) – to prezentacja wykonania konkretnego projektu.
Content – z ang. zawartość.
CRO (Conversion Rate Optimization) – to zbiór działań, których następstwem ma być zwiększenie wskaźnika konwersji.
D
Domena – adres internetowy.
DNS – Domain Name System.
Double opt-in – to typ subskrypcji e-mailowych.
Dropshipping – to model logistyczny wykorzystywany w sprzedaży online.
Duplicate content – to zjawisko powielania treści publikowanych na stronach internetowych
E
ECommerce – to e-handel, czyli handel elektroniczny.
Expiring domain – czyli wygasająca domena.
ERP – Enterprise Resources Planning.
E-SKLEP – czyli sklep internetowy.
F
FAQ – Frequently Asked Question.
FRONT-END – jest to część strony lub aplikacji odpowiadająca za interakcję z użytkownikiem.
Framework – platforma programistyczna.
Favicon – to mała ikona identyfikująca daną stronę internetową.
Fanpage – to rodzaj strony na portalu społecznościowym Facebook.
Frame – ramka, czyli znaczniki występujące w języku HTML.
G
Google Ads – to system reklamowy Google.
Google Analytics – to narzędzie analityczne udostępnione przez Google.
Google Moja Firma – to narzędzie do tworzenia internetowej wizytówki firmy.
Google Search Console – to darmowe narzędzie Google ułatwiające optymalizację stron.
Google Trends – to narzędzie pozwalające określić, jak często dane słowo kluczowe, temat, czy frazy były wyszukiwane w określonym czasie.
H
I
Indeksowanie strony – to proces dodawania strony do wyszukiwarki Google.
Influencer – to osoba, która z racji swojej osobowości i rozpoznawalności oraz wiedzy, pozycji w danej branży może wpływać na decyzje swoich odbiorców.
J
JavaScript – to język programowania umożliwiający wdrożenie na stronie www skomplikowanych elementów.
K
Konwersja – w marketingu internetowym określenie to odnosi się do celów osiąganych przy pomocy stron internetowych.
KPI (key performance indicator) – to kluczowe wskaźniki efektywności.
KSI (key success indicator) – to kluczowe wskaźniki sukcesu.
Kod śledzenia – to fragment kodu JavaScript
L
Landing page – to inaczej strona docelowa.
Lead magnet – Oznacza darmowy prezent.
Lejek sprzedażowy – zwany również zakupowym lub dochodowym.
Link – inaczej hiperłącze.
Link building – to zbiór działań mających na celu zwiększenie ilości linków przychodzących do strony.
Layout – to projekt układu graficznego publikacji tradycyjnej lub elektronicznej.
Lead – osoba lub podmiot będący potencjalnie zainteresowany ofertą firmy.
M
Marketplace – to rodzaj platformy eCommerce.
Marka – to werbalny lub graficzny sposób oznaczenia produktu, lub usługi.
Marketing afiliacyjny (affiliate marketing) – to model reklamowy.
Marketing Automation – to proces polegający na wykorzystaniu oprogramowania służącego do usprawnienia przetwarzania danych i przygotowania ofert.
m-Commerce – czyli mobile commerce – to jedna z gałęzi handlu internetowego.
Multichannel – czyli wielokanałowość zadań.
N
Nagłówki H – to nagłówki, a dokładniej znaczniki nagłówki występujących w treści stron.
Networking – to proces polegający na tworzeniu i wykorzystywaniu swoich relacji w celach rozwoju biznesu.
Newsletter – w dosłownym tłumaczeniu to “list z wiadomościami”.
O
Omnichannel – to strategia określana również jako sprzedaż wielokanałowa.
Open Source – czyli otwarte oprogramowanie to oprogramowanie.
Off-Site SEO – to wzmacnianie zainteresowania marką.
On-Site SEO – to działania wchodzące w skład SEO odbywające się na naszej stronie www.
P
Page Speed – to szybkość ładowania strony internetowej.
Paginacja – stronicowanie – to dzielenie treści na części i umieszczanie ich na oddzielnych podstronach serwisu.
PPC (Pay Per Click) – to model biznesowy rozliczeń za reklamę w internecie.
PPL (Pay Per Lead) – wskaźnik mierzący koszt wygenerowania leadu z perspektywy reklamodawcy.
PPS (Pay Per Sale) – to forma rozliczenia reklamy internetowej, gdzie reklamodawca ponosi koszty reklamy w zależności od wygenerowanej sprzedaży.
PLA (Product Listing Ads) – to jeden z formatów reklamowych stosowanych między innymi przez Google.
POP-UP – to wyskakujące okienka pojawiające się na stronie internetowej, zawierające konkretny komunikat.
Przekierowanie 301 – Redirect 301 – to sposób przekierowania użytkownika z adresu strony www na inny adres.
PWA (Progressive Web App) – aplikacja webowa napisana w językach HTML + JS + CSS.
POS (Point-Of-Sale) – rodzaj materiałów reklamowych, które wspierają sprzedaż produktów.
Porzucony koszyk – termin używany w eCommerce opisujący zjawisko, gdzie osoba odwiedzająca stronę sklepu dodaje produkty do koszyka, a następnie opuszcza sklep przed zakończeniem procesu zakupowego.
Proxy – to inaczej serwer pośredniczący.
R
Rebranding – to modyfikacja wybranego lub wszystkich elementów składowych marki.
Remarketing – to rodzaj kampanii prowadzonej w ramach Google AdWords.
Remarketing dynamiczny – czyli reklamy dynamiczne.
ROAS (Return On Advertising Spend) – jest to zwrot nakładów na reklamę.
Robots.txt – jest jednym z mechanizmów Robots Exclusion Protocol.
ROI – Return On Investment – czyli zwrot z inwestycji.
RSS feed – czyli Really Simple Syndication to w wolnym tłumaczeniu proste odbieranie informacji.
Ruch organiczny – organic traffic – określany również jako ruch bezpłatny to ruch na stronie związany z użytkownikami trafiającymi na stronę za pomocą wyników wyszukiwania wyświetlanych przez wyszukiwarki internetowe.
RWD (responsive web design) – to sposób projektowania uniwersalnych stron internetowych.
S
Scrum – to ramy postępowania ułatwiające współpracę w zespole, które są heurystyczne.
SEM (Search Engine Marketing) – określany jako marketing w wyszukiwarkach internetowych to mechanizm marketingowy opierający się na pozycji serwisu, strony w wynikach wyszukiwania.
SEO (Search Engine Optimization) tzw. pozycjonowanie stron – to optymalizacja strony internetowej pod kątem wyszukiwarek internetowych.
SERP – (Search Engine Results Page) – to strona internetowa wyświetlająca wyniki wyszukiwania w wyszukiwarce na wpisane słowa kluczowe.
SPAM – to niechciane komunikaty przesyłane jednocześnie do wielu odbiorców, którzy nie wyrazili zgody na ich otrzymywanie.
SSL – Secure Sockets Layer – to protokół szyfrowania używany do bezpiecznego transferu informacji w internecie.
Strategia marketingowa – to całościowy plan uwzględniający analizę konkurencji, potencjał firmy, model biznesowy, plan działania, styl komunikacji i sposób, w jaki firma chce się wyróżnić na rynku.
Strona 404 – to szablon strony wyświetlany użytkownikom po błędzie 404 (gdy adres URL nie jest już dostępny – strona została usunięta lub adres URL zmieniony)
SXO (Search Experience Optimization) – to optymalizacja doświadczeń użytkownika, czyli zbiór technik mających na celu zapewnienie jak najwyższej konwersji za pomocą dostosowania witryny do oczekiwań i potrzeb szerokiej rzeszy internautów.
Słowo kluczowe – określane również jako fraza kluczowa lub hasło kluczowe.
SaaS (software as a service) – to model udostępniania oprogramowania w chmurze.
System płatności online – to system udostępniany firmie do przyjmowania płatności od klientów.
Sesja – to grupa interakcji użytkownika zachodzących na stronie internetowej w danym czasie.
SKU – Stock Keeping Unit – to unikalna sekwencja znaków alfanumerycznych stosowanych przez firmy do identyfikacji i śledzenia jednostek magazynowych, czyli produktów.
SXO – Search Experience Optimization – czyli optymalizacja doświadczeń użytkownika.
T
Testy A/B – to jeden z najłatwiejszych i najpopularniejszych sposobów na optymalizację konwersji na stronie www.
Tagowanie – to sposób na oznaczenie treści i przypisanie jej do pewnej grupy lub oznaczenie innego użytkownika w poście w Social Media.
Thin content – to niskiej jakości, ubogie treści, które są krótkie, często zawierają błędy merytoryczne i składniowe, przez co nie stanowią wartości dla użytkownika.
Trust rank – to algorytm przeprowadzający analizę linków celem oddzielenia przydatnych stron internetowych od spamu.
Targetowanie – to proces oparty na selekcji konsumentów przez reklamodawców w celu określenia docelowej grupy odbiorców, którzy w największym stopniu są zainteresowani reklamowanymi produktami.
TL;DR – too long, didn’t read – czyli “za długie, nie przeczytałem”.
U
up selling – technika sprzedaży opierająca się na zaprezentowaniu klientowi produktu o wyższym standardzie i większej funkcjonalności niż ten, którym w danej chwili jest zainteresowanie.
URL – Uniform Resource Locator – to określony format adresowania w internecie. Najczęściej adresem URL określa się strony www.
UX – User Experience – to ogół wrażeń, jakich doświadcza użytkownik korzystający z określonych produktów.
UI – User Interface – są to wszystkie elementy aplikacji lub strony internetowej pozwalające wejść w interakcję między użytkownikiem a systemem.
Usability (użyteczność) – określa funkcjonalność i intuicyjność, czyli łatwość obsługi danej strony internetowej.
V
Vlog – wideoblog – to rodzaj bloga internetowego opierającego się na materiałach filmowych.
W
Webinar – to połączenie angielskich słów web i seminar (sieć i seminarium).
WooCommerce – to wtyczka do WordPressa dodająca funkcjonalność sklepu internetowego.
Współczynnik konwersji – wskaźnik konwersji – jest to wartość wyrażona w procentach, wskazująca udział osób wykonujących pożądaną akcję.
Wyniki organiczne – organic search/wyniki naturalne – to rezultaty wyszukiwania w przeglądarce internetowej mające postać bezpłatnych linków do stron www.
WMS – Warehouse Management System – czyli magazynowy system informacyjny, to oprogramowanie do zarządzania przepływem towarów na magazynie.
X
XML – Extensible Markup Language – to specyfikacja zapisu danych, format tekstowy pozwalający na zapisywanie danych w postaci łatwej do odczytu zarówno przez ludzi, jak i maszyny.
Z
Zaplecze SEO – to zbiór stron internetowych tworzonych w celu pozycjonowania określonych stron o wysokiej jakości merytorycznej.
Znak wodny – to logo lub fragment tekstu nakładany na dokument, lub obraz w celu ochrony praw autorskich.
Rozpoczynasz przygodę z eCommerce, chcesz usystematyzować zdobytą już wiedzę lub poszerzyć zakres informacji, zaznajamiając się z branżowym językiem? Przygotowany słownik eCommerce Ci w tym pomoże, wyjaśniając najważniejsze zagadnienia z zakresu e-handlu.
Słownik eCommerce – przydatne pojęcia i definicje
Handel elektroniczny, czyli eCommerce to stale rozwijająca się branża o szerokim spektrum. Mimo że oscyluje wokół e-handlu, nie ogranicza się wyłącznie do samego procesu sprzedaży. Na eCommerce składają się bowiem również między innymi działania z zakresu pozycjonowania, programowania, czy marketingu. Słownik zawiera przydatne pojęcia i definicje, których znajomość jest niezbędna, gdy chcemy prężnie działać w eCommerce.
Słownik eCommerce – kategorie
Przygotowany słownik uwzględnia najważniejsze definicje z zakresu eCommerce, poruszając zarówno ogólne kwestie, jak i bardziej szczegółowe, typowe dla konkretnych kategorii działań. Na jego łamach znaleźć można zarówno pojęcia dotyczące technologii eCommerce, analityki, zarządzania w eCommerce, jak i prawa. Zostały też uwzględnione najważniejsze kwestie dotyczące marketingu eCommerce – w zakresie pozycjonowania, contentu i reklam. W słowniku eCommerce dostępne jest też wyjaśnienie dla między innymi takich zagadnień, jak audyt SEO, bounce rate, cross-selling, CRM, front-end, konwersja, marketing afiliacyjny, open source, ROI, scrum, czy XML.