UI – definicja
UI – Interfejsy użytkownika – są to wszystkie elementy aplikacji mobilnych lub strony internetowej pozwalające wejść w interakcję między użytkownikiem a systemem. Elementami UI są wszystkie elementy graficzne ułatwiające komunikację użytkownika z aplikacją/stroną/programem i składają się na nie: galerie, menu, kolorystyka, rozkład tekstu, przyciski, animacje, hierarchia wizualna elementów. UI Design stanowi część UX. Projektowanie interfejsu jest końcowym etapem tworzenia doświadczeń użytkowników. Poprawnie zaprojektowany UI powinien być intuicyjny w obsłudze, zrozumiały i wygodny dla końcowego użytkownika.
Najważniejsze elementy UI (graficzny interfejs użytkownika)
Elementy wizualne:
- Układ: sposób rozmieszczenia elementów na ekranie powinien być logiczny i uporządkowany, aby użytkownicy mogli łatwo je znaleźć i zrozumieć.
- Typografia: dobór kroju pisma i jego wielkości powinien być czytelny i przyjemny dla oka.
- Kolorystyka: paleta kolorów powinna być spójna i atrakcyjna, a jednocześnie nie powinna rozpraszać uwagi od treści.
- Ikony i grafika: obrazy i ikony powinny być łatwe do zrozumienia i uzupełniać treść.
Elementy interaktywne:
- Przyciski: powinny być wyraźnie widoczne i łatwe do naciśnięcia i posiadać odpowiednią wielkość poszczególnych elementów.
- Pola tekstowe: powinny być wystarczająco duże, aby pomieścić tekst, i mieć jasne oznaczenia.
- Menu: paski menu powinny być logicznie zorganizowane i łatwe w nawigacji.
- Formularze: powinny być proste do wypełnienia i zawierać jasne instrukcje.
Inne elementy:
- Paski narzędzi i przewijania: powinny być łatwe w użyciu i widoczne, gdy są potrzebne.
- Komunikaty: wszelkie komunikaty wyświetlane użytkownikowi powinny być jasne, zwięzłe i pomocne.
- Dostępność: interfejs użytkownika powinien być dostępny dla użytkowników o różnych potrzebach i umiejętnościach.
Dobry interfejs, czyli jaki? Jak powinien wyglądać poprawnie zaprojektowany UI?
1. Projektowanie interfejsu użytkownika – prostota i przejrzystość:
-
Zaprojektowany interfejs użytkownika powinien być prosty i łatwy do zrozumienia dla użytkowników o różnym poziomie doświadczenia.
-
Należy unikać przeładowania elementami i stosować jasną hierarchię informacji.
-
Tekst powinien być czytelny i zwięzły, a ikony i symbole łatwo rozpoznawalne.
2. Graphical User Interface – intuicyjność:
-
Użytkownicy powinni móc intuicyjnie poruszać się po interfejsie i wykonywać zadania bez konieczności czytania instrukcji.
-
Logiczna struktura i spójność w rozmieszczeniu elementów ułatwiają nawigację.
-
Stosowanie powszechnie znanych konwencji i wzorców interakcji minimalizuje potrzebę uczenia się nowych mechanizmów.
3. Poprawnie zaprojektowany User Interface – spójność:
-
Interfejs powinien zachować spójność wizualną i funkcjonalną we wszystkich jego częściach.
-
Używanie konsekwentnej kolorystyki, typografii i stylów graficznych tworzy uporządkowany i profesjonalny wygląd.
-
Analogiczne funkcje powinny być dostępne w podobny sposób w różnych miejscach interfejsu użytkownika.
4. Projektowanie doświadczeń użytkownika – reaktywność:
-
Interfejs powinien reagować na działania użytkownika w sposób płynny i przewidywalny.
-
Czas oczekiwania na reakcję powinien być krótki, a informacje zwrotne jasne i adekwatne.
-
Elementy interfejsu użytkownika powinny zmieniać się w sposób logiczny w odpowiedzi na interakcje użytkownika.
5. User Interface Design – dostępność:
-
Interfejs powinien być dostępny dla wszystkich użytkowników, niezależnie od ich sprawności fizycznej czy ograniczeń sensorycznych.
-
Należy stosować odpowiednie kolorystykę, kontrasty i rozmiary czcionek, a także alternatywne sposoby nawigacji i interakcji.
-
Zapewnienie dostępności interfejsu użytkownika zwiększa szanse na grono potencjalnych użytkowników i buduje pozytywny wizerunek marki.
UI Designer – czym się zajmuje?
UI Designer, czyli projektant interfejsu użytkownika, to specjalista odpowiedzialny za wizualną i funkcjonalną stronę interfejsów cyfrowych. Jego głównym zadaniem jest tworzenie interfejsów, które są intuicyjne, estetyczne i łatwe w użyciu, aby zapewnić użytkownikom pozytywne doświadczenie.
Do obowiązków UI Designera należy:
- Przeprowadzanie badań użytkowników: aby zrozumieć potrzeby i oczekiwania użytkowników.
- Tworzenie makiet i prototypów: aby zwizualizować wygląd i funkcjonalność interfejsu użytkownika.
- Opracowywanie elementów wizualnych: takich jak kolory, typografia, ikony i grafika.
- Projektowanie interfejsów: dla różnych urządzeń elektronicznych i platform, stron internetowych, aplikacji mobilnych, aplikacjach webowych i desktopowych.
- Testy użyteczności i iterowanie: interfejsów w celu upewnienia się, że są one łatwe w użyciu i spełniają oczekiwania użytkowników.
- Współpraca z innymi członkami zespołu: takimi jak projektanci UX, programiści i specjaliści ds. marketingu.
Narzędzia UI – zaprojektowany interfejs użytkownika
Dostępnych jest wiele narzędzi, które mogą pomóc projektantom UI w ich pracy. Wybór najlepszego narzędzia zależy od konkretnych potrzeb i preferencji projektanta. Oto kilka popularnych kategorii narzędzi UI:
- Projektowanie graficzne:
- Sketch: popularne narzędzie do projektowania UI dla systemów macOS. Oferuje szeroki zakres funkcji, w tym tworzenie makiet, prototypowanie i projektowanie ikon.
- Figma: darmowe narzędzie do projektowania UI dostępne online. Posiada wiele funkcji podobnych do Sketch, a także funkcje współpracy w czasie rzeczywistym.
- Adobe XD: narzędzie do projektowania UI i prototypowania firmy Adobe. Jest częścią pakietu Creative Cloud i oferuje integrację z innymi produktami Adobe.
- Prototypowanie:
- InVision: narzędzie do prototypowania online, które umożliwia tworzenie interaktywnych prototypów interfejsów użytkownika.
- Proto.io: kolejne popularne narzędzie do prototypowania online, oferujące podobne funkcje do InVision.
- Framer: narzędzie do prototypowania oparte na kodzie, które umożliwia tworzenie bardziej złożonych prototypów.
- Animacje:
- After Effects: oprogramowanie firmy Adobe do tworzenia animacji i efektów wizualnych.
- Principle: narzędzie do tworzenia animacji interfejsów użytkownika dla systemów macOS.
- Lottie: biblioteka animacji dla platformy webowej i mobilnej.
- Dostępność:
- Stark: narzędzie do testowania dostępności interfejsów użytkownika.
- WAVE: darmowe narzędzie online do testowania dostępności stron internetowych.
- Color Contrast Checker: narzędzie online do sprawdzania kontrastu kolorów w interfejsie użytkownika.
- Współpraca:
- Zeplin: narzędzie do współpracy nad projektami UI, które umożliwia łatwe przekazywanie projektów z projektantów do programistów.
- Abstract: platforma do zarządzania projektami UI, która umożliwia przechowywanie projektów, udostępnianie ich i współpracę nad nimi.
- Notion: narzędzie do zarządzania notatkami i projektami, które może być również używane do współpracy nad projektami UI.
UI vs UX – porównanie
Kategoria | UI (User Interface) | UX (User Experience) |
Definicja | Interfejs użytkownika, wizualna część aplikacji | Doświadczenie użytkownika, całościowy proces interakcji z produktem |
Cel | Zapewnienie estetycznego i intuicyjnego wyglądu | Zapewnienie satysfakcjonującego i użytecznego doświadczenia |
Zakres | Elementy wizualne: kolory, typografia, grafiki, ikony | Cała ścieżka użytkownika: od odkrycia produktu po korzystanie i wsparcie |
Elementy | Przyciski, formularze, nawigacja, układ stron | Badania użytkowników, testowanie użyteczności, tworzenie person, mapy ścieżek użytkownika |
Narzędzia | Adobe XD, Sketch, Figma, Photoshop | UserTesting, Hotjar, Lookback, Miro, personas, journey maps |
Proces | Projektowanie wizualne, tworzenie prototypów | Badania użytkowników, analizy, testowanie, iteracja |
Umiejętności | Grafika, teoria kolorów, typografia, design system | Badania, analiza, psychologia użytkownika, testowanie użyteczności |
Współpraca | Głównie z deweloperami, innymi projektantami UI | Z deweloperami, projektantami UI, badaczami użytkowników, interesariuszami |
Pomiar sukcesu | Atrakcyjność wizualna, spójność, estetyka | Satysfakcja użytkowników, łatwość użycia, wskaźniki konwersji |
Rezultaty | Atrakcyjny i intuicyjny interfejs | Zadowoleni użytkownicy, lepsza retencja, wyższe konwersje |
Przykłady zadań | Tworzenie ikon, wybór palety kolorów, projektowanie layoutów | Przeprowadzanie wywiadów z użytkownikami, tworzenie map ścieżek użytkownika, testowanie prototypów |