Home 9 E-mail marketing 9 E-mail marketing w eCommerce – sprawdzone strategie

E-mail marketing w eCommerce – sprawdzone strategie

utworzone przez | 17 kwietnia 2021 | E-mail marketing, Marketing eCommerce | 0 komentarzy

E-mail marketing w eCommerce jest jednym z najskuteczniejszych źródeł pozyskiwania zamówień. Przy dobrze zoptymalizowanej bazie Newsletterowej e-mail marketing cechuje znacznie wyższy współczynnik konwersji na tle pozostałych kanałów. Działania prowadzane w obrębie e-mail marketingu w eCommerce są ważne, tak samo, jak komunikowanie się z naszymi odbiorcami w mediach społecznościowych. Dzięki temu mamy możliwość automatyzacji komunikatów oraz produktów spersonalizowanych pod konkretnego klienta.

Zanim opowiem Ci o dobrych praktykach wysyłania różnych kampanii, przyjrzyjmy się temu, co należy uwzględnić, aby wiadomość zaciekawiła czytelnika.

 

E-mail marketing w eCommerce – jak zbudować skuteczny Newsletter?

 

e-mail marketing jak zbudować skuteczny Newsletter

 

 

Wstawienie odpowiedniego nadawcy

 

Wysyłając wiadomość, pamiętaj, że warto wstawić nadawcę ze swoją domeną, która jest łatwa do zidentyfikowania przez klienta. W przeciwnym razie wielu czytelników nie otworzy tej wiadomości. Należy również podać nazwę strony lub sklepu, dla którego przygotowujemy kampanię. Dzięki temu nasz odbiorca nie będzie, miał problemów ze zidentyfikowaniem od kogo jest wiadomość.

 

Temat – mała wielka rzecz

 

Jest to jeden z głównych (jeśli nie największy) czynników odpowiedzialnych za uzyskanie dobrego wskaźnika otwarć.

 

Jednak napisanie dobrego tematu nie jest takie łatwe ani proste. Przyciągnięcie uwagi czytelników wymaga czasu i kreatywności oraz znajomości swoich odbiorców. Dlatego bądź zwięzły i konkretny, postaraj się wzbudzić ciekawość u czytelników.

 

Co właściwie oznacza dobry temat? 

  • Możesz zadać pytanie 
  • Dać tytuł pewnej historii 
  • Zaintryguj 
  • Dodaj personalizację 
  • Napisz “mam prośbę” – działa rewelacyjnie, lecz proszę, nie nadużywaj tego tematu. 
  • Dodać wyliczenie Np. “Top 7 rzeczy, które… “

 

Uwaga!

Każdy temat musi mieć pokrycie w treści! Inaczej, Twój odbiorca zrazi się do Ciebie.

 

Treść: Co napisać w newsletterze?

 

Pamiętajmy, że chociaż czytelnicy zapisali się do Twojej bazy, nie będą chcieli stale otrzymywać Twoich ofert.

Wybierz treści, które chcesz wysłać i zaplanuj, kiedy będą to treści edukacyjne, sprzedażowe, a kiedy będziesz wysyłać poradnik lub coś zabawnego.

Treść wiadomości powinna mieć głównie charakter edukacyjny, inaczej mówiąc dostarczać wartość, aby budować empatię z czytelnikiem i generować autorytet.

P.S.
Zadbaj o przejrzystość treści, pogrubienia oraz odstępy, a także o profesjonalne i czytelne grafiki. Dobierz odpowiednie kolory do CTA oraz rozmiar fontów.
To jak wygląda Twoja wiadomość, ma znaczenie, bo pierwsze wrażenie tak jak temat, albo przyciąga, albo odrzuca.

Pamiętaj także, o dopasowanie identyfikacji wizualnej do Twoje strony.

 

Wezwanie do działania – CTA

 

Newsletter jest nie tylko udostępnianiem interesujących informacji, ale także doskonałą możliwością do zachęcania ludzi do wykonania dodatkowego ruchu.

Może to być zapisanie się na wydarzenie ze zniżką, czy po prostu skierowania ich do obejrzenia najnowszych wpisów na Twojej stronie, czy też na końcu wiadomości zadaj im pytanie, tak aby można było po prostu pogadać. Zawsze zachęcaj i kieruj ludzi, aby angażowali się w to, co robisz.

 

Stopka w e-mail marketingu dla eCommerce

 

Jest to dobre miejsce, w którym można zamieścić linki do swoich Social Mediów, przydatne skróty kierujące do strony lub możesz napisać kilka słów na pożegnanie.

Ważne, aby zawrzeć informację na temat tego, dlaczego ktoś otrzymuje od nas wiadomość, oraz pamiętaj, aby zawsze umożliwić wypisanie się z bazy.

 

Dobre praktyki w e-mail marketingu w eCommerce — czyli sprawdzone strategie działania

 

e-mail marketing sprawdzone strategie

 

Newsletter polega na dostarczaniu klientom wspaniałych i wartościowych doświadczeń, które utrzymają ich zaangażowanie w Twoją markę i produkt. Poniżej znajdziesz kilka kluczowych wskazówek dotyczących strategii działania w e-mail marketingu, które pomogą Ci poprawić skuteczność Twoich kampanii. To są takie podstawy, podstaw.

 

Wiadomość powitalna w e-mail marketing w eCommerce, czy jest tak istotna?

 

Kiedy nowi subskrybenci rejestrują się w celu otrzymywania Twojego Newslettera, oczekują od Ciebie wiadomości. Dlatego się zarejestrowali. To prosta zasada — z jakiegoś powodu zostawili maila — nawet, jeśli jest to chęć otrzymania od Ciebie PDF z wartościową treścią — TERAZ MASZ ICH UWAGĘ.

Najlepszym momentem na skontaktowanie się z nowymi użytkownikami jest ich zarejestrowanie; to wtedy szukają od Ciebie wiadomości z potwierdzeniem, ale i nie tylko.

Możesz wysłać serię powitalnych e-maili składających się z co najmniej 2/3 wiadomości, aby nowi subskrybenci mogli Cię trochę poznać. W ten sposób możesz się szczegółowo przedstawić, określić oczekiwania dotyczące waszej relacji, a może nawet podzielić kontakty na segmenty, aby Twoja przyszła komunikacja z nimi była jeszcze lepsza.

Czy subskrybentów naprawdę to obchodzi? No pewnie!

E-maile powitalne otwierane są w ponad ~ 85%, dlatego warto wykorzystać takie wiadomości do zwiększenia sprzedaży, zaangażowania odbiorcy lub po prostu nawiązania relacji.

 

Personalizacja komunikatów w e-mail marketingu w eCommerce

 

Możesz mieć więcej niż jedną grupę docelową, do której próbujesz dotrzeć. Często zdarza się, że produkt lub usługa przyciąga więcej niż tylko jeden segment użytkowników.

 

Ale co, jeśli wiesz, że nie będziesz w stanie dotrzeć do każdego za pomocą jednej wiadomości? Tu właśnie pojawia się personalizacja.

 

Personalizacja może sprawnie poprawić współczynniki otwarć, kliknięcia i zaangażowanie, jednocześnie zmniejszając liczbę odrzuceń, rezygnacji z subskrypcji i zgłoszeń dotyczących spamu.
Jeśli nie segmentujesz listy i nie personalizujesz wiadomości e-mail, musisz to wprowadzić.

 

Przykładowo, jeśli ktoś zapisze się do bazy związanej z kursami dotyczącymi relaksacji, a prowadzisz również newsletter związany z prowadzeniem biznesu, to raczej nie możesz kierować tych samych treści do obu baz (tzn. możesz tylko czy warto?).

 

Wysyłanie e-maili z treściami dostosowanymi do każdego segmentu odbiorców to świetny sposób na zadowolenie subskrybentów, a ci, którzy są zadowoleni, są bardziej skłonni do zakupu.
Dodatkowo nie zapomnij o bardzo prostej personalizacji, chodzi mi tutaj o zwracanie się do naszego odbiorcy po imieniu, ale to chyba oczywiste 😉

 

Program lojalnościowy w e-mail marketingu dla eCommerce

 

To jest tak proste, a tak rzadko używane – mało kto wykorzystuje ten sposób działania. Program lojalnościowy pokazuje, że doceniasz i szanujesz swojego klienta, tym samym przyciągając go jeszcze bardziej.

 

Nie od dziś wiadomo, że stali klienci w dłużej perspektywie przynoszą wyższe przychody. Jednym z najszybszych i najłatwiejszych sposobów na zbudowanie oddanych i lojalnych fanów jest utworzenie specjalnego klubu lojalnościowego dla najlepszych i najbardziej zaangażowanych.

 

Im bardziej osoba jest aktywna, tym większe ma korzyści. 

 

Porzucony koszyk, jako cześć strategii e-mail marketingu w eCommerce

 

Około 75% kupujących „porzuci koszyki” w trakcie dokonywania zakupów. To tylko fakty. Ale to nie znaczy, że ta sprzedaż zniknęła na zawsze.

 

Dlaczego tak się dzieje? Powodów może być wiele, jednak bez względu na to, jakie one by nie były, warto przypomnieć o tym naszemu odbiorcy, że coś wartościowego czego na niego w koszyku. 

 

Kampania edukacyjno-sprzedażowa

 

Prawdopodobnie nie raz spotkałeś się z sytuacją, gdzie zaraz po zapisaniu się do listy mailowej w e-mail marketing w eCommerce otrzymujesz wiadomość sprzedażową – nawet w tym samym tygodniu. Być może praktyka ta jest uzasadniona, niemniej jednak, zanim zaczniesz oferować produkty lub usługi swoim odbiorcą „dostarcz” im wartość.

 

Możesz zrobić to za pomocą sekwencji maili, który przeprowadzi czytelnika z punktu A do punkty B, gdzie niekoniecznie tym punktem B będzie Twój produkt. 

 

Edukuj, informuj, zabierz odbiorcę w swój świat – produkt będzie tylko dodatkiem, który zostanie odebrany z radością.

 

E-maile typu up-sell i cross-sell jako e-mail marketing w eCommerce

 

Wiadomości e-mail dotyczące sprzedaży dodatkowej i podobnej są wysyłane do klientów, którzy kupili konkretny przedmiot. Celem jest sprzedaż dodatkowych produktów i zwiększenie AOV
(Average Order Value) Twojego sklepu.

 

Czy e-mail marketing w eCommerce jest nadal skuteczny?

 

e-mail marketing cross sell and up sell

 

E-mail marketing w eCommerce jest nie tylko nadal skuteczny, ale uważam, że jest nadal najskuteczniejszą dostępną strategią marketingową.

 

Spójrz na to:

 

 

Wygląda na to, że niezależnie od tego, jakie nowe oprogramowanie pojawiło się w ciągu ostatniej dekady, poczta e-mail jest niezastąpiona, a  dla marketerów to naprawdę dobra WIADOMOŚĆ 😉

 

Ponieważ jeśli spojrzeć na wskaźniki otwarć e-mail marketingu w porównaniu z innymi platformami, to nie jest to nawet “konkurs”.
E-mail marketing w eCommerce ma współczynnik otwarć na poziomie, powiedzmy średnio 23% i współczynnik kliknięć na poziomie 4.5%.  Możesz spokojnie uzyskać lepsze wyniki.

 

Porównując to ze wskaźnikiem zaangażowania na Facebooku, Twitterze i Instagramie to mamy tutaj znaczną przepaść.

Poczta e-mail nie jest też używana tylko przez jedną grupę wiekową. Okazuje się, że prawie wszystkie grupy wiekowe używają poczty elektronicznej.

 

Najczęstsze błędy w e-mail marketingu w eCommerce

 

e-mail marketing najczęstsze błędy

 

Chociaż kanał komunikacji działa w przypadku wielu firm, wiele kampanii e-mailowych kończy się niepowodzeniem. Powody są różne, od nudnych treści po złą strategię, powodują, że małe firmy prowadzą słabe kampanie e-mail marketingowe.

Jakie są najczęstsze błędy?

 

  • Brak segmentacji list e-mailowych – przez co użytkownicy otrzymują wiadomości, które nie są dla nich ważne
  • Nudne wiadomości– głównie sprzedażowe z brakiem wezwania do działania
  • Brak wiadomości powitalnej, nawet tej z potwierdzeniem subskrypcji
  • Wiadomość jest nieresponsywna – coraz więcej użytkowników korzysta z poczty poprzez telefony komórkowe 
  • Brak preheadera
  • Nieregularna wysyłka – myślisz, że jedna wiadomości w miesiącu załatwi sprawę? Niestety tak dobrze nie ma. Ustal konkretne dni (najpierw przebadaj), a następnie wysyłaj regularnie swoje treści
  • Brak wiadomości testowej – przez co pojawia się spora ilość błędów
  • Zbyt wiele grafik w wiadomości/ brak tekstu
  • Nie wykorzystywanie pełnego potencjału “stopki

 

Podsumowanie

 

E-mail marketing w eCommerce to niedrogi sposób na dotarcie do potencjalnych klientów, ale źle zaprojektowane kampanie dają użytkownikom wrażenie, że firma chce tylko wziąć ich pieniądze, oferując w zamian niewielką wartość.

Skuteczne kampanie stawiają potrzeby klientów na pierwszym miejscu podczas tworzenia wiadomości mailingowych i oferują rzeczywiste rozwiązania codziennych problemów bez obiecywania nierealnych cudów.  Unikając typowych błędów, możesz dotrzeć do swoich odbiorców znacznie skuteczniej niż w przypadku samych tradycyjnych spotów radiowych i telewizyjnych, a nawet główne Social Media.

Zobacz inne artykuły w kategorii: E-mail marketing

5/5 - (12 votes)

Komentarze

Poland