Sposobem na zwiększenie efektywność obsługi sklepu internetowego staje się automatyzacja marketingu eCommerce. Na co dzień obserwuję, jak wraz ze wzrostem sklepów internetowych wymagane są kolejne automatyzacje eCommerce, które pomagają usprawnić sprzedaż online. Wiele czynności dotyczy obsługi zamówień, generowania dokumentów sprzedażowych czy samej obsługi klienta. Kolejnym krokiem przy wzroście sprzedaży sklepu internetowego stała się automatyzacja marketingu. Automatyzacja marketingu eCommerce to nic innego jak szereg działań związanych z marketingiem, obsługą klienta, sprzedażą, które można zautomatyzować z wykorzystaniem odpowiednich programów lub narzędzi, a które były wykonywane do tej pory ręcznie lub wcale.
Kiedy warto skorzystać z automatyzacji marketingu eCommerce?
Rozpoczynając pracę nad Marketing Automation, należy zwrócić uwagę na odpowiednio już wysoką skalę sklepu internetowego. Gdy mamy odpowiednią bazę mailingową, ruch na stronie oraz powracających klientów.
Z mojego doświadczenia przy pracy z wieloma klientami MA jest to rozwiązanie dedykowane bardziej dla dojrzałych sklepów internetowych z rozwiniętymi innymi kanałami dotarcia do klienta jak SEO, Google Ads, Facebook Ads, czy porównywarki Cenowe. Przy odpowiednio dużym wzroście zamówień, większej ilości porzuconych koszyków warto wziąć pod uwagę wdrożenie MA, jako dodatkowego kanału pozyskania klienta oraz narzędzia, które pomoże zwiększyć konwersję.
Dla jakich branż eCommerce warto stosować automatyzację marketingu?
MA najlepiej sprawdza się w branżach, w których klient dokonuje regularnych powtarzalnych zakupów. Branże, w których automatyzacja marketingu powinna najlepiej się sprawdzić to spożywcza, odzieżowa, kosmetyki, produkty farmaceutyczne i medyczne. W przypadku powtarzalnych i regularnych zakupów przez klienta dużo łatwiej jest zautomatyzować działania marketingowe oraz dostarczać spersonalizowane komunikaty dla klientów.
Z jakich działań warto skorzystać przy wdrażaniu automatyzacji marketingu?
Dostępne obecnie narzędzia na rynku umożliwiają masę różnych opcji od ratowania porzuconych koszyków, personalizowana komunikatów, aż po rozbudowane Work Flow. Lista wszystkich reguł automatyzacji jest długa i obejmuje kilkanaście punktów, nad którymi dokładniej skupię się w kolejnym artykule. Działania w obrębie automatyzacji marketingu najlepiej podzielić na trzy części.
Lead generation
Działania w obrębie strony, które mają za zadanie generować dodatkowe leady (kontakty). Najczęściej są to kontakty ze zgodą e-mail marketingową oraz Web Push. Do generowania leadów najczęściej służą formularze zapisu na Newsletter na stronie sklepu, Landing Page, POP-UPy czy powiadomienia typu Web Push.
Zwiększenie współczynnika konwersji
Działania, których głównym zadaniem jest poprawa współczynnika konwersji. Najczęściej stosuje się je do „domknięcia” transakcji w sklepie internetowym. Zaliczamy do nich maile z porzuconymi koszykami, czy exit POP-UPy.
Zwiększenie LTV (Lifetime Value Customer)
Jedna z najważniejszych cech automatyzacji marketingu to zwiększanie tak zwanego LTV (czasu życia klienta). W skrócie jest to szereg działań, za pomocą których budujemy długofalową relację z klientem. Sprawiamy, aby nie zapomniał o marce oraz dostosowujemy spersonalizowane komunikaty. Dzięki tym działaniom klient czuje się doceniony oraz buduje swego rodzaju więź z marką. Do tych działań najczęściej zaliczamy Workflow z kilkoma scenariuszami, spersonalizowane komunikaty e-mail marketingowe, personalizowane banery reklamowe, czy ramki rekomendacji.
Z racji tego, że marketing automation jest niesamowicie rozbudowanym zagadnieniem. Najskuteczniejsze działania w obrębie tych trzech części omówię już w kolejnym artykule.
Najpopularniejsze narzędzia do automatyzacji marketingu
Kilkuletnie doświadczenie w automatyzacji marketingu oparłem o narzędzie SALESmanago. Możliwości jakie daje automatyzacja marketingu w eCommerce, będę przedstawiał właśnie w oparciu o SALESmanago. Z powodzeniem można wdrażać również pozostałe narzędzia. Lista najpopularniejszych programów dostępnych na rynku, znajduje się poniżej:
SALESmanago
eDrone
GetResponse
Synerise
Podsumowanie
W artykule postanowiłem przedstawić najważniejsze zagadnienia związane z automatyzacją marketingu. Z artykułu dowiedziałeś się: czym jest marketing automation, kiedy i dla jakich branż warto go stosować, podział na 3 najważniejsze działania, którym są lead generation, zwiększanie konwersji eCommerce oraz zwiększanie LTV klienta. Poszczególne działania wraz z przykładami omówimy już w kolejnym artykule. Nie zapomnij subskrybować mojego Newslettera oraz śledź mnie na bieżąco w mediach społecznościowych po więcej konkretnych i merytorycznych porad eCommerce.
Zobacz także artykuły w kategorii: Marketing eCommerce