Zaznacz stronę
Home 9 marketing eCommerce 9 Strategie automatyzacji marketingu w eCommerce

Strategie automatyzacji marketingu w eCommerce

utworzone przez | marzec 13, 2021 | marketing eCommerce | 0 komentarzy

W pierwszym artykule, do którego link znajdziesz tutaj omówiliśmy, czym jest automatyzacja marketingu oraz jakie są 4 główne filary wdrożenia MA dla eCommerce. Dla przypomnienia są to: lead generation, zwiększenie współczynnika konwersji, zwiększenie LTV (Lifetime Value) klienta oraz przyspieszenie procesów związanych z obsługą klienta.

W zależności od narzędzia oraz potrzeb przedsiębiorstwa na wykorzystanie MA różnych scenariuszy może być dziesiątki. Tutaj skupimy się na tych najważniejszych, które powinny wnieść wartość w postaci zwiększenia przychodu oraz skróceniu czasu obsługi sklepów internetowych.

 

Lead Generation

 

Pierwszą i najważniejszą kwestią, aby myśleć o zautomatyzowaniu działań w eCommerce, jest odpowiednia baza kontaktów, którym będziemy mogli wysyłać odpowiednie spersonalizowane komunikaty. Służą do tego głównie formularze zapisu na Newsletter (adresy e-mail) oraz powiadomienia Web Push. Musimy pamiętać o tym, że zmieniające się prawo eCommerce, które idzie w kierunku pro konsumenckim, wymaga od właścicieli sklepów internetowych zapewnienia odpowiednich zgód marketingowych, a następnie ich bezpiecznie przechowywanie.

 

Formularze zapisu na Newsletter

 

Kluczowym źródłem pozyskiwania leadów, są formularze zapisu na Newsletter. W przypadku formularzy kluczowe jest poinformowanie klienta o przetwarzaniu danych osobowych w celach marketingowych. Najczęściej jest to realizowane w formie check – boxów na stronie zapisu.

 

Ważne! Klient, zapisując się do naszej listy marketingowej, musi być świadomy wyrażenia takiej zgody. Dlatego zostały wprowadzone zgody double Opt – In. Oznacza to, że po zapisie na Newsletter, klient otrzyma jeszcze maila potwierdzającego zgodę. Dopiero po podwójnej weryfikacji będzie możliwe dodanie kontaktu do bazy Newsletterowej.

 

Aby skutecznie realizować zbieranie listy mailingowej, najlepszą metodą jest “zanęta”. 🙂 Najczęściej stosuje się kod rabatowy na pierwsze zakupy lub materiały, do których klient otrzyma dostęp dopiero po dołączeniu do Newslettera (np. e-book).

 

Formularze zapisu dzielimy na:

  • Osadzone na stronie
  • POP – UP
  • Landing Page

 

Formularz zapisu na Newsletter

formularza zapisu osadzony na stronie sklepu mediamarkt.pl

Landing page zapis na Newsletter

landing page z zapisem na Newsletter

POP-UP Zapis na Newsletter

POP-UP z zapisem na Newsletter i zachętą w postaci darmowego eBooka

Kiedy stosować formularze zapisu?

 

Formularz zapisu na Newsletter osadzony na stronie powinniśmy stosować zawsze. W takich miejscach jak: koszyk, panel rejestracji, strona główna czy stopka.

POP-UPy dobrze sprawdzają się przy akcjach marketingowych, oferując zniżkę na pierwsze zakupy lub eBook. Należy pamiętać, aby szybkość wyświetlania okienka POP-UP dostosować do użytkowników. Tzn. nie wyświetlać POP-UPów od razu po wejściu na stronę, a dopiero po kilku interakcjach użytkownika ze sklepem lub po określonym czasie.

Landing Page dobrze sprawdzają się do jednorazowych akcji, takich jak start sklepu internetowego czy nowa linia produktów. Dzięki, liście zebranej przez landing page, możemy do wybranej grupy wysłać informację, która nie będzie dostępna dla wszystkich użytkowników Newslettera.

 

Web Push 

 

W odróżnieniu od standardowego zapisu na Newsletter powiadomienie Web Push wymaga tylko 1 zgody, którą użytkownik wyraża z poziomu wyszukiwarki. Web Push najczęściej używany jest do informowania klientów o promocjach, nowościach lub nowych liniach produktowych.

Web Push

formularz zapisu Web Push

Web Push

powiadomienie Web Push (wyświetlające się na tle przykładowej strony)

Zwiększenie współczynnika eCommerce

 

Najczęstszym powodem, dla którego wybierane jest narzędzie do automatyzacji marketingu, jest właśnie ratowanie porzuconych koszyków. Dwie najpopularniejsze formy to: maile z porzuconym koszykiem oraz exit POP-UPy.

 

Exit POP-UP

 

Jedno z ciekawszych rozwiązań MA. Polega na wyświetleniu się komunikatu POP-UP po próbie zamknięcia przeglądarki na etapie koszyka lub innej wskazanej strony. Najczęściej oferowaną zachętą do finalizacji transakcji jest kod rabatowy. W przypadku stosowania Exit POP-UP należy pamiętać, aby nie stosować tego rozwiązania w trybie ciągłym, bo przyzwyczaimy klientów do porzucania koszyków i odbierania kodów rabatowych. 🙂 Rozwiązanie najlepiej sprawdzi się, jeśli zostanie uruchomione “raz na jakiś czas”, dla sprawdzenia, czy została poprawiona konwersja na sklepie.

 

Porzucony koszyk exit-pop-up

 

Workflow z porzuconym koszykiem

 

Bardzo popularnym obecnie rozwiązaniem do ratowania porzuconych koszyków są reguły z automatyczną wysyłką maili. Jest to o tyle ważne rozwiązanie, że część sklepów internetowych posiada ilość porzuceń koszyków na poziomie 50 – 75%. Przy odpowiednio dużej skali sklepu internetowego są to już znaczące przychody, o które warto zawalczyć 🙂

 

Sprawdzona automatyzacja umożliwiająca efektywne ratowanie porzuconych koszyków

Pierwszy mail z komunikatem o pozostawionych produktach w koszyku wysyłamy do 24h od momentu porzucenia. W przypadku niedokonania zakupu przez klienta wysyłkę drugiego maila z przypomnieniem i niewielkim kodem rabatowym na dokończenie transakcji realizujemy do 48h od porzucenia. Dzięki temu większość transakcji jest realizowana po pierwszym komunikacie, tym samym nie przyzwyczajamy klientów do kodów rabatowych.

 

Workflow wykorzystujące automatyczne akcje, sprawdzające warunki, przypisujące tagi

 

Zwiększenie LTV (Lifetime value klienta)

 

Ten segment umożliwia zwiększenie tak zwanej “żywotności” klienta. Za pomocą działań LTV możemy aktywować nieaktywny kontakt, przypomnieć produkty, jakimi był zainteresowany, zastosować spersonalizowany komunikat lub baner oraz zbudować długotrwałą relację z klientem. Kilka sprawdzonych scenariuszy poniżej.

 

Reguła Win Back

 

Wysyłka aktywującego maila do kontaktu, który nie odwiedził strony przez co najmniej 30 dni. W mailu zawieramy informację o najnowszych produktach, promocjach, które mogą zaciekawić klienta, który dawno nie był na naszej stronie internetowej.

 

Reguła Ostatnio Oglądane

 

Polega na wysyłce maila do kontaktu, który przeglądał produkty na sklepie, a nie dokonał zakupu. Przy tworzeniu reguły ostatnio oglądane należy pamiętać o dodaniu warunku sprawdzającego, czy klient nie dokonał zakupu w czasie pomiędzy pierwszą interakcją ze stroną a ustawionym mechanizmem wysyłki.

 

Maile powitalne

 

Ustawienie reguły, która po zapisie na Newsletter umożliwia wysyłkę spersonalizowanego maila z historią marki lub z informacją co czeka na kupującego na stronie sklepu. Do maila warto dodać imię kontaktu, aby bardziej spersonalizować komunikat.

 

Exit POP-UP

Mail powitalny marki Casper.com

Ramki rekomendacji

 

Dzięki zebranym informacjom o zainteresowaniach klienta możemy wyświetlać spersonalizowane produkty na stronie sklepu, np. w sekcji polecane, na karcie produktu lub w samym koszyku. Trafiając tym samym w potrzeby zakupowe klienta.

 

Personalizowane banery

 

Jak w przykładzie powyżej personalizowane banery umożliwiają wyświetlanie spersonalizowanych komunikatów marketingowych w formie banerów. Rodzaj banerów można dostosować w zależności od przypisanych tagów lub zebranego scoringu (są to punkty przypisywane do kontaktu w zależności od przeprowadzonych działań na stronie). 

 

Procesy związane z obsługą klienta

 

Do procesów związanych z obsługą klienta możemy zaliczyć wdrożenie czatu na stronie, który dzięki automatycznym akcjom, zautomatyzuje kontakt z klientem. Do najciekawszych automatyzacji należą: wyświetlenie statusu zamówienia, dynamiczne wyświetlanie produktów, którymi klient jest najbardziej zainteresowany, automatyczna pomoc w wyborze produktów, czy wyświetlanie automatycznych odpowiedzi do pytań zadanych przez klienta.

 

Podsumowanie

 

W artykule omówiliśmy najważniejsze filary automatyzacji marketingu, którymi są: lead generation, optymalizacja konwersji (ratowanie porzuconych koszyków), zwiększenie Lifetime Value klienta oraz automatyzacja procesów związanych z obsługą klienta. Zagadnień związanych z marketing automation jest na tyle dużo, a możliwości automatyzacji praktycznie nieskończona ilość. Dlatego wybrałem te najważniejsze, od których warto będzie zacząć przygodę z automatyzacją marketingu dla eCommerce. Mam nadzieję, że artykuł był dla Ciebie pomocy i pomoże Ci zrozumieć działania Marketing Automation.

Grzegorz Sękowski
Grzegorz Sękowski

eCommerce manager oraz właściciel sklepu internetowego napnell.pl. Zawodowo pomagam tworzyć sklepy internetowe oraz zwiększać w nich sprzedaż. Prywatnie miłośnik szachów, sqasha oraz kina.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *