Home 9 Zarządzanie eCommerce 9 eCommerce manager – rola i wpływ na organizację

eCommerce manager – rola i wpływ na organizację

utworzone przez | 13 lutego 2021 | Zarządzanie eCommerce | 0 komentarzy

Kim jest e-Commerce manager i jaką pełni rolę w organizacji? Na te pytania postaram się odpowiedzieć w poniższym wpisie. Wraz z dynamicznym rozwojem sprzedaży online na przestrzeni lat powstało sporo nowych stanowisk odpowiedzialnych za działania marketingowe sklepu internetowego. Dynamicznie zmieniający się rynek eCommerce oraz stale rosnąca konkurencja spowodowały, że rośnie zapotrzebowanie na wyspecjalizowane osoby odpowiedzialne za coraz węższe gałęzie marketingu. Obecnie do efektywnej obsługi marketingu w sklepie internetowym potrzebne są osoby odpowiedzialne za: płatne kampanie Facebook Ads, Google Ads, SEO, Copywriting, Social media, grafikę, e-mail marketing czy e-Commerce manager, osoba odpowiedzialna za zarządzanie zespołem.

Cześć działań można i powinno się wykonywać wewnątrz organizacji (inhouse), natomiast wyspecjalizowane działania marketingowe powinny zostać wydelegowane specjalistom na zewnątrz organizacji (outhouse), np. SEO, Kampanie PPC, wsparcie graficzne. Oczywiście przy odpowiedniej skali przedsiębiorstwa powinno myśleć się o budowanie wyspecjalizowanego zespołu wewnątrz firmy. Niezależnie od wyboru zespołu (zewnętrzny lub wewnętrzny zespół marketingu) finalną osobą odpowiedzialną za koordynację specjalistów oraz realizację działań jest e-Commerce manager.

Osoba na tym stanowisku odpowiedzialna jest za planowanie pracy poszczególnych działów wewnętrznych i za współpracę z podmiotami zewnętrznymi, które wspierają firmę. e-Commerce manager powinien zatem łączyć znajomość metod prowadzenia biznesu e-Commerce z zarządzaniem, gdyż weryfikuje również, czy standardy działań komunikacyjnych są utrzymywane na wszystkich poziomach.

Ze względu na to, że do zadań osoby na tym stanowisku należy również odpowiadanie za całokształt strategii danego biznesu, manager sklepu internetowego ma bezpośredni wpływ na proces budowania wizerunku firmy, lojalności klientów i przywiązania do marki, odpowiada też za tworzenie persony dostosowanej do wymagań i oczekiwań konkretnej grupy docelowej biznesu, którego działania koordynuje.

 

Rola eCommerce managera w organizacji

 

Rola e-Commerce managera w organizacji jest szeroka i obejmuje takie zagadnienia, jak marketing, analityka, strategia, technologie, zarządzanie czy motywowanie. Zatem osoba na tym stanowisku powinien cechować się interdyscyplinarną wiedzą, szybko się uczyć, szybko reagować, wyciągać wnioski, nie bać się wprowadzać zmian oraz adoptować zespół do zmian.

 

Kluczowe obowiązki eCommerce managera

 

  • Tworzenie długofalowej strategii marketingowej
  • Bieżąca analiza trendów eCommerce oraz branżowych
  • Zarządzanie zespołem specjalistów
  • Planowanie i egzekwowanie akcji promocyjnych marki
  • Bliska współpraca z zarządem firmy
  • Realizacja biznesowych celów organizacji
  • Optymalizacja kosztów, oraz wydatków przedsiębiorstwa
  • Zarządzanie budżetem działu e-Commerce
  • Współpraca z osobami odpowiedzialnymi za technologię sklepu
  • Stałe monitorowanie postępów pracy, wyznaczanie i egzekwowanie celów
  • Dostosowywanie zasobów organizacji do bieżących celów

 

E-Commerce manager przeprowadza również analizę konkurencji i poszczególnych działań wewnątrz działu, biorąc pod uwagę zarówno raporty zewnętrzne, jak i wewnętrzne, monitoruje też trendy marketingowe oraz te, istotne dla specyfiki branży, w której obraca się dane przedsiębiorstwo.

W jego kompetencjach leży poszukiwanie nowych rozwiązań i opcji rozwoju, zarówno w kwestii innowacyjnych produktów, nowych kanałów sprzedaży w Internecie i rynków zbytu, czy kanałów dystrybucji, jak i nowych grup docelowych, a nawet potencjalnych partnerów biznesowych, którzy mogliby w znaczącym stopniu usprawnić dotychczasowe działania firmy. Koordynacja działania działu to również kontrola bieżącej działalności firmy, występujących problemów technicznych, logistycznych, czy dotyczących treści, realizacji zamówień, czy ścieżki klienta.

 

Dobry e-Commerce manager, czyli jaki?

 

Zakres działań e-Commerce managera jest obszerny, dlatego osoba na tym stanowisku powinna wyróżniać się kilkoma kluczowymi cechami, jak zdolność planowania i organizacji pracy swojej i zespołu, którym dowodzi, czy otwartość na wyzwania. Powinna to być też osoba o wysoko rozbudowanych umiejętnościach miękkich. e-Commerce manager powinien być elastyczny, asertywny, umieć dopasować się do dynamicznych zmian i nieprzewidzianych sytuacji.

Istotna na tym stanowisku jest również zdolność do kompromisów, komunikatywność i wysoko rozwinięte umiejętności interpersonalne, które bezpośrednio wpływają na sposób zarządzania zespołem. Niezbędna jest, rzecz jasna, wiedza w szeroko rozumianym handlu elektronicznym, marketingu internetowym, czy ekonomii.

Równie pożądana jest znajomość kwestii związanych z SEO i SEM, narzędzi marketingowych, w tym umiejętności z zakresu contentu. Dobry e-Commerce manager powinien być dobrze zorientowany w strategii sprzedaży i asortymencie firmy, której działania koordynuje.

 

Jak zostać e-commerce managerem?

 

Aby zostać e-commerce managerem, możesz podjąć następujące kroki:

 

Edukacja i zdobycie wiedzy

 

Musisz być jak szwajcarski scyzoryk w świecie e-commerce. Poznaj każdy aspekt tego biznesu: od technicznych aspektów platform po optymalizowanie strategii marketingowych, logistykę, obsługę klienta, analizę danych, znajomość narzędzi e-commerce (między innymi Google Analytics) oraz umiejętność prowadzenia kampanii online. Im więcej wiesz, tym lepiej będziesz w stanie prowadzić kampanie marketingowe oraz inne aspekty działalności e-commerce.

 

Doświadczenie zawodowe

 

Teoria to jedno, ale praktyka to zupełnie co innego. Pracuj w różnych obszarach e-commerce, aby zrozumieć cały proces od podszewki, w tym prowadząc własny sklep internetowy. Zacznij od stanowisk specjalisty ds. e-commerce, gdzie będziesz miał możliwość uczenia się od podstaw, a potem idź dalej, aby zdobyć doświadczenie zarządzania projektem.

 

Umiejętność zarządzania ludźmi

 

Jako e-commerce manager będziesz kierować zespołem ludzi o różnych umiejętnościach i osobowościach. Musisz być dobrym liderem, potrafiącym motywować, inspirować i zarządzać konfliktami.

 

Bądź na bieżąco z trendami

 

Świat e-commerce to jedna z najszybciej zmieniających się branż. Musisz być na bieżąco z najnowszymi trendami, technologiami i narzędziami, które mogą pomóc ci utrzymać konkurencyjność, zwłaszcza pracując w podobnym stanowisku w środowisku, gdzie wymagana jest praca hybrydowa lub praca zdalna.

 

Buduj relacje z klientami

 

Klienci są sercem e-commerce, a nowy manager wie, że budowanie trwałych relacji z nimi ma duże znaczenie. Poprzez doskonałą obsługę klienta, personalizację doświadczeń zakupowych i dbałość o ich potrzeby, manager może występować, jako ekspert w budowaniu lojalności i zadowolenia klientów.

 

Wynagrodzenie eCommerce Managera

 

Wynagrodzenie e-commerce managera w Polsce zależy od wielu czynników, w tym lokalizacji, wielkości firmy, poziomu doświadczenia, zakresu obowiązków e-commerce managera oraz specjalizacji. Czynniki wpływające na wysokość wynagrodzenia obejmują również sukcesy w poprzednich projektach e-commerce, umiejętności zarządzania zespołem, znajomość najnowszych trendów i technologii w branży oraz osiągane wyniki sprzedażą internetową.

Typowe widełki płacowe dla e-commerce managerów w Polsce wahają się od około 5000 do 15 000 złotych brutto miesięcznie, ale mogą być również wyższe w przypadku dużych korporacji czy firm o ugruntowanej pozycji na rynku.

W miastach o wyższych kosztach życia, takich jak Warszawa czy Kraków, Wrocław czy Poznań, wynagrodzenie może być nieco wyższe. Dodatkowo, e-commerce managerzy mogą otrzymywać premie lub udziały w zyskach, co dodatkowo podnosi ich całkowite wynagrodzenie.

Podczas rekrutacji na pracę e-commerce managera, pracodawcy zwracają uwagę nie tylko na doświadczenie zawodowe, ale także na umiejętności przywódcze, kreatywność oraz zdolność do szybkiego reagowania na zmieniające się warunki rynkowe.

 

Kim jest Interim eCommerce manager?

 

Zdalny e-commerce manager to tymczasowy menedżer ds. e-commerce, który jest zatrudniony na określony czas, zwykle w celu zarządzania konkretnymi projektami, reorganizacją działu e-commerce lub przejściem między stałymi managerami e-commerce. Ten rodzaj menedżera może być wynajmowany przez agencje rekrutacyjne lub firma może zatrudnić go bezpośrednio.

 

Obowiązki Zdalnego e-Commerce managera

 

Zewnętrzny e-commerce manager może mieć różne zadania, w zależności od potrzeb firmy. Może być odpowiedzialny za rozwój strategii e-commerce, zarządzanie kampaniami marketingowymi online, optymalizację procesów zakupowych, analizę danych i raportowanie, oraz nadzorowanie działalności sklepu internetowego.

 

Dla kogo dedykowana jest oferta Interim eCommerce managera?

 

Zatrudnienie zdalnego e-commerce managera może być korzystne dla firm, które potrzebują eksperta o specjalistycznej wiedzy w krótkim terminie, ale nie chcą zatrudniać stałego managera na dłuższy okres. Zewnętrzny manager może szybko wprowadzić zmiany, pomóc w rozwiązaniu problemów i poprawić wyniki e-commerce, zanim firma znajdzie stałego kandydata na to stanowisko.

 

eCommerce manager – wpływ na rozwój sklepu internetowego

 

Kiedy rozmawiam z klientami z różnych branż, często działania, które podejmują są wynikiem przypadku lub stylu pracy agencji, do której jest outsourcowany marketing.

Wszystko odbywa się w miesięcznych cyklach (sprintach), bez wcześniej dokładnie obranego planu oraz zdefiniowanych celów. Wygląda na to, że marketing w firmie płynie w losowo wybranym kierunku bez kapitana. 🙂 Do momentu, w którym sprzedaż od miesięcy stoi lub spada poprzez działania konkurencji.

Między innymi dlatego powstał zawód e-Commerce managera, który w pierwszej kolejności określa kierunek rozwoju. Następnie dobiera zespół specjalistów, a na końcu trzyma pieczę nad wszystkimi działaniami marketingowymi. Po drodze analizuje oraz wyciąga wnioski, które wdraża bezpośrednio w życie. Często wymaga to zmian, w postaci zredukowania zasobów w organizacji, zatrudnienia nowych osób lub wyboru nowej agencji od działań performance.

 

Czynniki wpływające na wybór eCommerce managera

 

Warto pamiętać, że eCommerce manager to tylko jeden z elementów układanki i nie może w pełni odpowiadać za sukces czy porażkę przedsięwzięcia. Natomiast dzięki odpowiedniemu doświadczeniu oraz cechom charakteru może to ryzyko zminimalizować oraz zwiększyć szansę na wzrost przedsiębiorstwa w kanale online.

Głównym powodem, dla którego powinniśmy zastanowić się nad wyborem eCommerce managera są:

  • brak poczucia realizacji celów oraz kierunku rozwoju
  • słaby kontakt lub jego brak z agencją świadczącą usługi marketingowe
  • niskie wyniki sprzedażowe

 

Przy dynamicznie rozwijającej się organizacji są to:

  • brak czasu na realizację i delegowanie zadań
  • dynamiczny wzrost wymaga zatrudnienia specjalistów inhouse
  • poczucie, że potencjał sklepu nie jest wykorzystany w 100%

 

Kiedy jeszcze rola e-Commerce managera jest nieoceniona? Z pewnością w sytuacji, gdy e-Commerce rozwija ktoś, kto nie miał wcześniej nic wspólnego z branżą, a więc nie miał okazji przetestować zdobytej wiedzy w praktyce lub tej wiedzy po prostu nie ma. To najczęściej skutkuje tym, że niektóre z podejmowanych działań przynoszą upragnione rezultaty, inne kompletnie się nie sprawdzają, jednak nikt w zespole tak naprawdę nie wie, dlaczego pewne rozwiązania są dobre, a inne zawodzą.

W konsekwencji tego firma podejmuje decyzję o tym, że sklepem powinni zajmować się specjaliści, którzy mają kompetencje w zakresie sprzedaży internetowej. Brak doświadczenia, często również i specjalistycznej wiedzy z zakresu marketingu sprawia, że osoby chcące rozwinąć e-Commerce nie mają pewności co do tego, czy zatrudnieni specjaliści (agencja SEO, software house itd.), działają dobrze.

Skutek? Rozwój e-Commerce jest wolniejszy, niż mógłby być, w najgorszym wypadku biznes wychodzi na zero lub staje się dodatkowym kosztem dla pozostałej części organizacji. W takiej sytuacji zatrudnienie doświadczonego e-Commerce managera, który poszerzał wiedzę w oparciu o zdobywane doświadczenie, dzięki czemu jest w stanie nie tylko monitorować działania specjalistów, ale i zaproponować rozwiązania, które usprawnią rozwój biznesu, eliminując te działania, które są nierentowne, jest niezbędne.

 

e-Commerce manager – na co zwrócić uwagę?

 

Zapadła decyzja o podjęciu współpracy z e-Commerce managerem – czas wybrać odpowiedniego kandydata. Na co zwrócić szczególną uwagę? Przede wszystkim na to, czy kandydat ma spójną ścieżkę rozwoju. Co to oznacza? Jeśli z CV osoby aplikującej na stanowisko wynika, że swoją karierę zawodową rozpoczął od stanowiska specjalisty w dziedzinie marketingu i stopniowo ewoluował na managera, to świetny znak. Dlaczego? Taka osoba zna od podszewki mechanizmy działające w marketingu, ma specjalistyczną wiedzę nie tylko z zakresu zarządzania, ale i konkretnych gałęzi e-Commerce.

Fakt, że sam doskonalił swoje umiejętności zawodowe również jako specjalista w danej dziedzinie, pozytywnie wpłynie na współpracę z zespołem – taki e-Commerce manager doskonale wie, z jakimi wyzwaniami, problemami i zadaniami na co dzień stykają się specjaliści, dzięki czemu lepiej ich zrozumie, gdyż wcześniej był “jednym z nich”. Doświadczenie dziedzinowe wpływa też na umiejętność całościowego postrzegania sprzedaży internetowej. Zapraszając wybrane osoby na rozmowę, warto też zwrócić szczególną uwagę na kilka innych kwestii, takich jak:

 

  • Czy kandydat na eCommerce managera pracuje w oparciu o liczby
  • Jakimi danymi posiłkuje się w codziennej pracy i z jakich danych korzystałby w celu weryfikacji konkretnych kwestii istotnych dla eCommerce, jak np. ścieżki wielokanałowe, konwersja dla danego kanału itp.
  • Czy potrafi samodzielnie wdrożyć niezbędne do pracy narzędzia ułatwiające analitykę itp.
  • W jakich kanałach eCommerce dotychczas działał – ta kwestia bezpośrednio wpływa na skuteczność zarządzania e-biznesem.

 

 

Podsumowanie

 

W artykule przedstawiłem najważniejsze obszary, za które odpowiedzialny jest e-Commerce manager. W pigułce jest to przygotowywanie strategii, realizacja i egzekucja wyznaczonych celów biznesowych, zarządzanie zespołem specjalistów, praca na budżecie firmowym, dobieranie budżetów reklamowych, optymalizacja kosztów pozyskania klienta, dobór odpowiednich kanałów reklamowych, zarządzanie zasobami w firmie odpowiedzialnych za sprzedaż online.

Przy mniejszej skali działania lub niedogodnej lokalizacji najlepszą opcją jest outsourcowanie usług e-Commerce managera. W przypadku dojrzałej organizacji oraz wewnętrznego działu marketingu warto rozważyć zatrudnienie e-Commerce managera na pełen etat. Przy wyborze warto zwrócić uwagę na doświadczenie, branżę oraz projekty, które były realizowane do tej pory.

Mam nadzieję, że artykuł był dla Ciebie pomocny. 🙂 Nie zapomnij zapisać się do Newslettera oraz zaobserwować mnie w mediach społecznościowych w których dzielę się praktyczną wiedzę z zakresu eCommerce.

Zobacz inne artykuły w kategorii: Zarządzanie eCommerce 

Grzegorz Sękowski

Grzegorz Sękowski

eCommerce Manager, Shopify Expert, konsultant ds. eCommerce. Pomagam wdrażać oraz zwiększać sprzedaż w sklepach internetowych. Prywatnie miłośnik kina, oraz biegania.

5/5 - (14 votes)

Na skróty

eBook Shopify

Komentarze

Poland