Zaznacz stronę
Home 9 marketing eCommerce 9 eCommerce manager – rola i wpływ na organizację

eCommerce manager – rola i wpływ na organizację

utworzone przez | lt. 13, 2021 | marketing eCommerce, zarządzanie | 0 komentarzy

 

Wraz z dynamicznym rozwojem sprzedaży online na przestrzeni lat powstało sporo nowych stanowisk odpowiedzialnych za działania marketingowe sklepu internetowego. Dynamicznie zmieniający się rynek eCommerce oraz stale rosnąca konkurencja spowodowały, że rośnie zapotrzebowanie na wyspecjalizowane osoby odpowiedzialne za coraz węższe gałęzie marketingu. Obecnie do efektywnej obsługi marketingu w sklepie internetowym potrzebne są osoby odpowiedzialne za: płatne kampanie Facebook Ads, Google Ads, SEO, Copywriting, Social media, grafikę, e-mail marketing czy zarządzanie zespołem.

 

Cześć działań można i powinno się wykonywać wewnątrz organizacji (inhouse), natomiast wyspecjalizowane działania marketingowe powinny zostać wydelegowane specjalistom na zewnątrz organizacji (outhouse), np. SEO, Kampanie PPC, wsaprcie graficzne. Oczywiście przy odpowiedniej skali przedsiębiorstwa powinno myśleć się o budowanie wyspecjalizowanego zespołu wewnątrz firmy. Niezależnie od wyboru zespołu (zewnętrzny lub wewnętrzny zespół marketingu) finalną osobą odpowiedzialną za koordynację specjalistów oraz realizację działań jest eCommerce manager.

Rola eCommerce managera w organizacji

 

Rola eCommerce managera w organizacji jest szeroka i obejmuje takie zagadnienia, jak marketing, analityka, strategia, technologie, zarządzanie czy motywowanie. Zatem osoba na tym stanowisku powinien cechować się interdyscyplinarną wiedzą, szybko się uczyć, szybko reagować, wyciągać wnioski, nie bać się wprowadzać zmian oraz adoptować zespół do zmian.

Kluczowe obowiązki eCommerce managera

 

  • Tworzenie długofalowej strategii marketingowej
  • Bieżąca analiza trendów eCommerce oraz branżowych
  • Zarządzanie zespołem specjalistów
  • Planowanie i egzekwowanie akcji promocyjnych marki
  • Bliska współpraca z zarządem firmy
  • Realizacja biznesowych celów organizacji
  • Optymalizacja kosztów, oraz wydatków przedsiębiorstwa
  • Zarządzanie budżetem działu eCommerce
  • Współpraca z osobami odpowiedzialnymi za technologię sklepu
  • Stałe monitorowanie postępów pracy, wyznaczanie i egzekwowanie celów
  • Dostosowywanie zasobów organizacji do bieżących celów

Wpływ eCommerce managera na rozwój sklepu internetowego

 

Kiedy rozmawiam z klientami z różnych branż, często działania, które podejmują są wynikiem przypadku lub stylu pracy agencji, do której jest outsourcowany marketing.

Wszystko odbywa się w miesięcznych cyklach (sprintach), bez wcześniej dokładnie obranego planu oraz zdefiniowanych celów. Wygląda na to, że marketing w firmie płynie w losowo wybranym kierunku bez kapitana. 🙂 Do momentu, w którym sprzedaż od miesięcy stoi lub spada poprzez działania konkurencji.

Między innymi dlatego powstał zawód eCommerce managera, który w pierwszej kolejności określa kierunek rozwoju. Następnie dobiera zespół specjalistów, a na końcu trzyma pieczę nad wszystkimi działaniami marketingowymi. Po drodze analizuje oraz wyciąga wnioski, które wdraża bezpośrednio w życie. Często wymaga to zmian, w postaci zredukowania zasobów w organizacji, zatrudnienia nowych osób lub wyboru nowej agencji od działań performance.

Czynniki wpływające na wybór eCommerce managera

 

Warto pamiętać, że eCommerce manager to tylko jeden z elementów układanki i nie może w pełni odpowiadać za sukces czy porażkę przedsięwzięcia. Natomiast dzięki odpowiedniemu doświadczeniu oraz cechom charakteru może to ryzyko zminimalizować oraz zwiększyć szansę na wzrost przedsiębiorstwa w kanale online.

Głównym powodem, dla którego powinniśmy zastanowić się nad wyborem eCommerce managera są:

  • brak poczucia realizacji celów oraz kierunku rozwoju
  • słaby kontakt lub jego brak z agencją świadczącą usługi marketingowe
  • niskie wyniki sprzedażowe

Przy dynamicznie rozwijającej się organizacji są to:

  • brak czasu na realizację i delegowanie zadań
  • dynamiczny wzrost wymaga zatrudnienia specjalistów inhouse
  • poczucie, że potencjał sklepu nie jest wykorzystany w 100%

 

Podsumowanie

 

W artykule przedstawiłem najważniejsze obszary, za które odpowiedzialny jest eCommerce manager. W pigułce jest to przygotowywanie strategii, realizacja i egzekucja wyznaczonych celów biznesowych, zarządzanie zespołem specjalistów, praca na budżecie firmowym, dobieranie budżetów reklamowych, optymalizacja kosztów pozyskania klienta, dobór odpowiednich kanałów reklamowych, zarządzanie zasobami w firmie odpowiedzialnych za sprzedaż online.

Przy mniejszej skali działania lub niedogodnej lokalizacji najlepszą opcją jest outsourcowanie usług eCommerce managera. W przypadku dojrzałej organizacji oraz wewnętrznego działu marketingu warto rozważyć zatrudnienie eCommerce managera na pełen etat. Przy wyborze warto zwrócić uwagę na doświadczenie, branżę oraz projekty, które były realizowane do tej pory.

Mam nadzieję, że artykuł był dla Ciebie pomocny. 🙂 Nie zapomnij zapisać się do Newslettera oraz zaobserwować mnie w mediach społecznościowych w których dzielę się praktyczną wiedzę z zakresu eCommerce.

Grzegorz Sękowski
Grzegorz Sękowski

eCommerce manager oraz właściciel sklepu internetowego napnell.pl. Zawodowo pomagam tworzyć sklepy internetowe oraz zwiększać w nich sprzedaż. Prywatnie miłośnik szachów, sqasha oraz kina.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *