Home 9 Marketing eCommerce 9 Pozycjonowanie sklepu internetowego – 4 główne filary

Pozycjonowanie sklepu internetowego – 4 główne filary

utworzone przez | 1 marca 2021 | Marketing eCommerce, Pozycjonowanie eCommerce | 0 komentarzy

Pozycjonowanie sklepu internetowego to kluczowa kwestia, na którą należy zwrócić uwagę, jeśli myślimy o długofalowym sprzedaży. Jakie działania, należy podjąć, by zwiększyć widoczność strony internetowej w wynikach wyszukiwania? Czym jest audyt SEO i kiedy się na niego zdecydować? Jak ważna jest właściwa optymalizacja witryny? Oto krótki poradnik, w którym wyjaśniam, czym właściwie jest SEO i jakie działania należy podjąć, by zoptymalizować stronę zarówno pod kątem silnika wyszukiwania, jak również dostosować ją do potrzeb użytkownika.

SEO, inaczej optymalizacja lub pozycjonowanie, to dziedzina interdyscyplinarna, obejmująca zagadnienia z pogranicza IT i marketingu. Jak podkreślają specjaliści z tej dziedziny, SEO to ogół działań, których celem jest poprawa widoczności strony. Warto mieć świadomość, że SEO to nie tylko optymalizacja budowy strony, ale także oddziaływanie na wszystkie czynniki rankingowe.

 

Audyt SEO – pierwszy krok w pozycjonowaniu sklepu internetowego

 

Pierwszym krokiem w pozycjonowaniu sklepu internetowego jest optymalizacja witryny według przyjętych standardów. Niezwykle istotnym elementem, który powinien poprzedzać optymalizację strony jest audyt SEO. Sam audyt nie przyczyni się do zwiększenia widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania, natomiast wskaże drogę w jaki sposób powinna zostać wykonana optymalizacja SEO.

 

Czym jest audyt SEO?

 

Audyt SEO to szczegółowa analiza strony. Z audytu dowiesz się, jakie elementy zostały wdrożone poprawnie, a które z nich wymagają poprawy. Przeważająca część dokumentu ma charakter opisowy, co pozwala na zrozumienie problemów przez osoby, które na co dzień nie mają styczności z językiem technicznym. W audycie znajdziesz szczegółowe opisy elementów Twojej strony, które nie zostały poprawnie zoptymalizowane oraz propozycje ich zmiany. Jak już wspomniałem, audyt SEO to szczegółowa analiza, której stworzenie wymaga wiedzy w zakresie SEO i umiejętności posługiwania się narzędziami, takimi jak: Senuto, Google Search Console, Google Analytics czy Ahrefs. Na bazie audytu klient uzyskuje wiedzę na temat poszczególnych elementów SEO na jego stronie, co pozwala mu w przyszłości na samodzielną optymalizację i lepszą współpracę ze specjalistami.

 

Audyt SEO to zbiór technicznych wskazówek i elementów, które mają znaczenie z punktu widzenia SEO. Znajdziesz tu więc informację na temat rodzajów nagłówków, duplikacje wewnętrzne i zewnętrze, szybkość działania strony, a także, jeśli jest taka potrzeba – propozycję nowego drzewa kategorii, właściwie zoptymalizowanego pod kątem SEO. Specjalista, tworzący dokument sprawdza, czy na stronie pojawiają się błędy, jaka jest szybkość jej działania, a w razie wykrycia wady lub problemu, przygotowuje rozwiązania, które mają na celu ich wyeliminowanie i stopniową poprawę widoczności strony w wynikasz wyszukiwania. Jeśli jest kilka możliwości naprawienia problemu – w audycie zostaną zawarte wszystkie propozycje.

 

W Internecie znaleźć można darmowe audyty SEO, które są wykonywane w kilka minut. Ich wyniki są jednak bardzo ogólne. Warto mieć świadomość, że darmowe analizy strony wykonywane są przez skrypty, które często mogą mylić lub źle interpretować informacje, co może wprowadzać w błąd. Darmowa analiza to jedna strona, podczas gdy dokument przygotowywany przez specjalistę to kilkadziesiąt stron szczegółowego studium. Znajdziemy tu szczegółowe analizy, nakreślenie ewentualnych problemów oraz propozycje ich rozwiązania.

 

Optymalizacja SEO

 

Audyt SEO i późniejsza optymalizacja SEO strony to pierwsze działania, które należy podjąć, aby rozpocząć pozycjonowanie sklepu internetowego. Warto mieć świadomość, że bez dobrze przeprowadzonej analizy strony, witryna może mieć stosunkowo niewielkie szanse na zaistnienie w wynikach organicznych. W branżach o małej konkurencji sama optymalizacja strony może sprawić, że jej pozycja znacznie się poprawi.

Optymalizacja SEO to ogół działań, mający na celu dostosowanie elementów strony – zarówno jej aspektów technicznych, jak i samej treści do ogólnie przyjętych standardów.

Optymalizacji na stronie podlegają:
– tagi
– adresy url
– teksty
– multimedia (grafika, audio, video)
– wtyczki
– struktura strony
– kod strony
– czas ładowania
– linkowanie wewnętrzne

 

Content w pozycjonowaniu sklepu internetowego

 

Podczas audytu, specjalista SEO przygotowuje rekomendacje, dotyczące tekstów, które powinny pojawić się na stronie. Jeśli zaś witryna posiada już opisy, ważna jest ich odpowiednia optymalizacja. Nie zaleca się uzupełniania gotowych tekstów w słowa kluczowe. Nie będą one wyglądały naturalnie dla użytkownika. Mimo, że takie działanie może poprawić widoczność strony, to z pewnością nie przełoży się na konwersję.

Zdarzyło się, że opis jakiegoś produktu zainteresował Cię do tego stopnia, że dokonałeś zakupu? Nic dziwnego. Badania wskazują, że aż dla 87% osób opisy produktów mają duże znaczenie podczas podejmowania decyzji o zakupie. Warto więc skupić się na tworzeniu jakościowych i unikatowych treści na stronę, które będą zawierały właściwie frazy i słowa kluczowe.

Tworzenie kreatywnych i unikatowych opisów wymaga kreatywności i świeżego spojrzenia.

 

Jak odpowiedni content przekłada się na pozycjonowanie sklepu internetowego?

 

Wyszukiwarka Google ustala ranking, bazując na algorytmie, za którego działanie odpowiadają roboty indeksujące. W trakcie indeksowania roboty przeszukują strony z uwzględnieniem ich zawartości. Zebrane dane pozwalają na określenie, na jakie frazy kluczowe powinny być wyświetlane konkretne adresy URL, określając ich pozycję w wyszukiwarce. Z tego względu tak ważne jest tworzenie wartościowych, zgodnych z wytycznymi SEO tekstów, które bezpośrednio wpływają na pozycjonowanie sklepu w Google.

 

Aby treści były tworzone w duchu SEO friendly, powinny być:

 

nasycone frazami kluczowymi – pamiętaj jednak, że tekst powinien być naturalny – jeśli użycie frazy w danym miejscu będzie generowało wrażenie sztuczności, bądź pewien, że potencjalny klient zauważy to, że tekst został stworzony wyłącznie w celu “zadowolenia” algorytmu

 

wartościowe dla odbiorców – tworząc lub zlecając teksty, pamiętaj, że powinny być to treści, które sam chciałbyś przeczytać. W tworzeniu contentu kluczowe nie powinno być sztuczne zachwalanie produktu, czy usługi i przeplatanie fraz przymiotnikami podkreślającymi zalety produktu, a rzetelne i wyczerpujące przedstawienie informacji o oferowanym dobru – wyczerpujący opis nie tylko będzie bardziej atrakcyjny dla algorytmu, ale i odbiorcy, co znacząco przełoży się na krótszy czas podejmowania decyzji zakupowych

 

unikatowe – oraz w pełni dostosowane do zawartości podstrony. Rich content odgrywa ogromną rolę w dobie stale rosnącej świadomości zakupowej klientów. Zrezygnuj z powielania treści dla tych samych typów produktów, jeśli zależy Ci na wysokiej pozycji sklepu przekładającej się na wzrost konwersji, poświęć odpowiednią ilość czasu na tworzenie treści. Zawsze kieruj się zasadą dotyczącą tego, że tekst, jaki prezentujesz odbiorcom, powinien zainteresować Ciebie, jako potencjalnego klienta

 

szczegółowe – wyczerpujące opisy to nie tylko możliwość uwzględnienia większej ilości fraz kluczowych w tekście, ale i zwiększenie prawdopodobieństwa, że odpowiemy na głębokie potrzeby potencjalnych klientów, którzy nie będą mieli potrzeby szukania alternatywnych ofert, decydując się na skorzystanie z naszej. Dlaczego? Jak wcześniej wspomniałem, obecnie klienci wyróżniają się wysoką świadomością zakupową, co przekłada się na ich potrzeby i oczekiwania. Kupujący chcą nie tylko poznać parametry danego produktu, ale i dowiedzieć się, jak działa i co zyskają, kupując go. Wyczerpujący opis pozwoli zaspokoić ciekawość konsumenta, co sprawi, że zmniejszy się współczynnik zwrotu towarów.

 

Wracając do kwestii fraz najczęściej stosowaną zasadą podczas pozycjonowania sklepu internetowego jest nasycenie tekstu słowami kluczowymi w proporcji 1 – 2 powtórzeń danego wyrazu na 1000 znaków. Równie popularna jest technika tworzenia tekstów w taki sposób, aby frazy kluczowe stanowiły nie więcej niż 8% całego opisu, czy artykułu. Nie zapominaj też o nagłówkach – pamiętaj, że czytelnicy online zazwyczaj na początku zapoznają się z tekstem całościowo, tzn. zanim przystąpią do wnikliwego przyswajania treści, obejmują wzrokiem całość tekstu w celu sprawdzenia, czy znajdują się w nim najistotniejsze dla nich informacje. W tym wypadku nagłówki są nieocenione.

 

Warto też wspomnieć o efekcie wizualnym – stosowanie nagłówków H2 (a następnie, jeśli zachodzi taka potrzeba – H3, H4 itd.) pozwala uniknąć przytłaczającej dla oczu ściany tekstu, która może zniechęcać do czytania. Dbając o przejrzystość przygotowywanych opisów, czy contentu blogowego zyskasz większą szansę na zatrzymanie przy sobie potencjalnego klienta. Kluczowa jednak powinna być wspomniana wcześniej zasada dotycząca tego, że tekst ma być naturalny i przyjemny w odbiorze.

 

Link Building – linkowanie wewnętrzne linkowanie zewnętrzne

 

Kolejną istotną kwestią wzmacniającą pozycjonowanie sklepu internetowego jest link building. To nic innego, jak linki prowadzące do strony. Link building to strategia pozycjonowania, której celem jest połączenie ze sobą określonych witryn. Działania te mają na celu pokazać botom Google, że pozycjonowana strona zasługuje na uwagę i jest wartościowa. Właściwe linki są czynnikiem rankingowym, który wpływa znacząco na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

Linki dzielimy na wewnętrzne i zewnętrzne. Linkowanie wewnętrzne to działania na stronie, które mają na celu ułatwienie użytkownikowi i botom poruszanie się po stronie. Linkowanie zewnętrzne polega na umieszczaniu odsyłaczy do naszej witryny na stronach zewnętrznych. Najpopularniejsze źródła linków zewnętrznych to blogi, katalogi, media społecznościowe i fora internetowe.

Link building powinien być tworzony w przemyślany sposób. Skuteczne linki to te, które wyglądają naturalnie dla botów Google. Linkowanie nie jest łatwym procesem – nie wszystkie linki są bowiem jednakowo ważne. Wdrażaniem strategii link buildingowej powinni zająć się specjaliści, którzy na bazie swojego wieloletniego doświadczenia, będą w stanie
podjąć właściwe działania.

 

Pozycjonowanie sklepu internetowego – efekty

 

Częstą bolączką agencji e-commerce, czy osób zajmujących się pozycjonowaniem są oczekiwania klientów zlecających tego typu działania. Rzecz jasna to naturalne, że każdy właściciel e-sklepu marzy o tym, aby spektakularne efekty były zauważalne od razu. W przypadku pozycjonowania jest to jednak nierealne. Oczywiście czas oczekiwania na rezultaty jest ściśle uzależniony od specyfiki konkretnej domeny, aktualnego zapotrzebowania na oferowany przez sklep asortyment, czy popularności dotyczących konkretnych usług, ogromne znaczenie ma też konkurencja w danej branży. Pewnych kwestii jednak nie da się przeskoczyć. Na pierwsze efekty zazwyczaj należy poczekać minimum 3-6 miesięcy. Również początkowy stan pozycjonowanej witryny ma tu ogromne znaczenie – jeśli startujemy z pozycjonowaniem od zera, żadna podstrona dotąd nie była prawidłowo zoptymalizowana, niezbędne jest wdrożenie wielu złożonych czynności z zakresu SEO. To z kolei wiąże się nie tylko z czasem, ale i kosztami. Jeśli zatem podejmujesz się pracy nad pozycjonowaniem swojego sklepu, musisz liczyć się z tym, że poza audytem, wartościowym contentem, czy kwestiami związanymi z link buildingiem, niezbędne będą Ci spore pokłady cierpliwości.

 

Pozycjonowanie sklepu internetowego – o czym pamiętać?

 

Podejmując decyzję o samodzielnym pozycjonowaniu sklepu, powinieneś pamiętać o kilku istotnych kwestiach, o których piszę poniżej:

 

Korzystanie ze specjalistycznych narzędzi

 

Przełoży się na wydajność Twojej pracy. Typowym must have w tym zakresie powinno być: Google Analytics i Search Console (umożliwiające mierzenie widoczności, ruchu i konwersji), Ahrefs (niezbędnik podczas analizy linkowania), Senuto (pozwalające na wyszukiwanie fraz kluczowych i monitorowanie ich pozycji), Surfer SEO (idealny do tworzenia treści i wyszukiwania fraz), Screaming Frog (crawler pozwalający na analizę struktury strony www)

 

Unikanie nieetycznych praktyk

 

Czyli tzw. Black Hat SEO, na który składa się pozyskiwanie linków ze spamerskich miejsc, nagminne lokowanie fraz kluczowych w tekstach, ukrywanie tekstu na stronie, czy maskowanie zawartości strony

 

Monitorowanie działań konkurencji

 

Jak już wcześniej zostało wspomniane, konkurencja ma ogromny wpływ na efekty pozycjonowania. Monitorowanie i interpretacja działań innych sklepów z podobnym asortymentem pozwoli Ci dostrzec ich słabe strony oraz błędy (również w zakresie SEO), jakie popełniają, tym samym tworząc ofertę, która będzie się wyróżniać na tle innych

 

Bycie na bieżąco z aktualnościami algorytmów

 

Bądź na bieżąco z aktualizacjami algorytmów wyszukiwarki – pamiętaj, że system wyszukiwania jest regularnie aktualizowany. Zmiany w algorytmie mogą mieć ogromny wpływ na widoczność Twojej strony

 

SEO jako wartość dodana

 

Stawiaj na pierwszym miejscu potrzeby odbiorców, dzięki czemu czas sesji na stronie ulegnie wydłużeniu, redukcji zostanie poddany również współczynnik odrzuceń. Optymalizacja, linkowanie, merytoryczny, wyczerpujący content zostanie doceniony nie tylko przed wyszukiwarkę Google, ale i przez potencjalnych klientów.

 

Podsumowanie

 

Pozycjonowanie sklepu internetowego to dziś praktyczna konieczność, a nie opcja dodatkowa. Bez właściwej strategii i odpowiednich działań pozycjonujących, nie jest możliwe osiągnięcie wysokich wyników w wyszukiwarce, a co za tym idzie – pozyskanie ruchu na stronie.

Zobacz inne artykuły w kategorii: Pozycjonowanie eCommerce 

Grzegorz Sękowski

Grzegorz Sękowski

eCommerce Manager, Shopify Expert, konsultant ds. eCommerce. Pomagam wdrażać oraz zwiększać sprzedaż w sklepach internetowych. Prywatnie miłośnik kina, oraz biegania.

5/5 - (10 votes)

Na skróty

eBook Shopify

Komentarze

Poland