Home 9 Pozycjonowanie eCommerce 9 Migracja sklepu internetowego – jak wykonać?

Migracja sklepu internetowego – jak wykonać?

utworzone przez | 20 listopada 2021 | Pozycjonowanie eCommerce, Technologie eCommerce | 0 komentarzy

Wybór nowego silnika sklepu internetowego, a następnie jego migracja to często jedne z kluczowych decyzji biznesowych podejmowanych w przedsiębiorstwie. Migracja seo sklepu internetowego wiąże się ze zmianą procesów w firmie oraz ryzykiem migracyjnym. Najczęstsze pytania, z jakimi się spotykałem w procesie migracji to: Czy migracja się uda? Co, jeśli stracimy ruch organiczny? Jak długo zajmie odbudowanie sprzedaży? Czy wszystko pójdzie zgodnie z planem? Czy nowy sklep będzie działał prawidłowo?

Nic w tym dziwnego w końcu na szali po jednej stronie znajduje się nowy “bardziej ” funkcjonalny system eCommerce z niezliczonymi usprawnieniami, a po drugiej stronie lata pracy pozycjonerskiej, tysiące obsłużonych klientów i obecna sprzedaż w sklepie internetowym. Aby zminimalizować ryzyko niepowodzenia podczas migracji SEO, zobrazować jak bardzo jest to skomplikowany i złożony proces, przygotowałem poniższy artykuł. Poradnik powstał na bazie mojego doświadczenia zdobywanego przy wielu migracjach sklepów internetowych opartych o takie silniki sklepowe jak: Shoper, Shopify, Shoplo czy WooCommerce. 🙂

 

Elementy migracyjne sklepu internetowego

 

Migracja seo sklepu internetowego jest to proces składający się z kilkunastu elementów, następujących po sobie. W poniższym artykule omówimy tylko te elementy, które związane są z samą migracją SEO. Przed migracją znajduje się również development nowego systemu, stworzenie nowej szaty graficznej, dodanie nowych funkcjonalności itp.. Poniżej lista wszystkich elementów wymaganych do poprawnej migracji sklepu internetowego:

  • Wybór nowej platformy eCommerce SaaS & Open Source
  • Migracja zawartości sklepu internetowego:
    • Produkty
    • Strony informacyjne
    • Blogi
    • Opisy kategorii
    • Pozostały content
  • Migracja zamówień
  • Migracja klientów
  • Odwzorowanie adresów URL, jeśli nie jest to możliwe wykonanie mapy przekierowań
  • Optymalizacja SEO nowej strony internetowej
  • Wygenerowanie feedów produktowych do sieci reklamowej Google oraz Facebook
  • Wpięcie nowej poczty
  • Wpięcie nowej lub aktualnej domeny
  • Analityka sklepu internetowego
  • Dodanie sitemap do Search Console
  • Analiza i wyeliminowanie ryzyk mogących się pojawić podczas migracji

 

Wybór nowej platformy eCommerce SaaS Vs Open Source

 

Wybór nowej platformy najczęściej decyduje o pozostałych krokach. Nowy silnik sklepu będzie determinował, jaka jest nowa struktura mapy witryny (sitemap), struktura nowych linków URL, jak zostanie wykonany import przekierowań, w jaki sposób dodać metatagi czy zoptymalizować stronę pod kątem SEO. O wyborze platformy decydują wymagania biznesowe klienta, do których zaliczamy między innymi:

  • Szybkość w uruchomieniu sklepu internetowego
  • Łatwość integracji i ich szybkość
  • Koszty serwisu i utrzymania sklepu internetowego
  • Dużo większa możliwość customowych zmian
  • Dostęp do backendu sklepu
  • Czas i koszt developmentu

 

oraz…. budżet, jaki posiadamy na wdrożenie. 🙂

Różnic pomiędzy systemami typu SaaS, a Open Source jest dużo, dlatego za jakiś czas przygotuję osobny artykuł, przedstawiający bardziej szczegółowe porównanie.

 

Migracja zawartości sklepu internetowego

 

Jednym z najważniejszych i najbardziej czasochłonnych elementów podczas migracji seo sklepu internetowego jest zaraz po przeniesieniu ruchu organicznego poprawne przeniesienie pełnego contentu strony. Elementy wymagające przeniesienia to: produkty, strony informacyjne, blogi, opisy kategorii oraz pozostały content.

 

Migracja produktów pomiędzy sklepami internetowymi

 

Do importu produktów między sklepami posłuży najczęściej plik CSV, zewnętrzne aplikacje, integratory lub dedykowany skrypt. W najgorszym przypadku, jeśli produktów jest mało, a system nie umożliwia eksportu produktów do pliku CSV lub XML, export będzie wymagał od nas ręcznej pracy.

 

Import produktów Shoper

 

W przypadku importu produktów do Shopera import odbywa się to za pomocą wcześniej przygotowanego pliku CSV. Należy, pamiętać, aby przygotować w odpowiedniej formie plik CSV. Link do instrukcji, w jaki sposób przygotować migrację znaleźć można tutaj

 

Import produktów Shopify

 

Shopify również umożliwia import produktów przy pomocy pliku CSV. Struktura pliku znacząco różni się od Shopera. Link do instrukcji, w jaki sposób przygotować bazę produktową można znaleźć tutaj

 

Import produktów WooCommerce

 

Import produktów odbywa się przy użyciu modułu WooCommerce zainstalowanego do WordPressa. Plik ze strukturą importu znaleźć można na stronach dokumentacji systemu tutaj

 

Import produktów PIM

 

Najszybszą opcją, jeśli posiadamy wdrożony system PIM, będzie bezpośredni import produktów z PIM’A, przy wcześniej przygotowanej integracji z systemem eCommerce.

 

WAŻNE!!!

Przy imporcie produktów należy zwrócić uwagę na linki. Jeśli jest taka możliwość, staramy się odwzorować strukturę linku 1 do 1. Tzn. link ze starego sklepu powinien odpowiadać strukturze linków w nowym sklepie. W innym wypadku wymagane będzie stałe przekierowanie 301 'S, które dokładniej omówimy w kolejnym punkcie.

 

Przeniesienie pozostałych treści

 

Aby migracja seo sklepu internetowego przebiegła poprawnie należy pamiętać o przeniesieniu stron informacyjnych, blogów oraz opisów kategorii. Jeśli wymaga od nas tego sytuacja i nie jest możliwa migracja wszystkich treści przed importem przekierowań 301 'S, to opisy możemy przenieść w późniejszej fazie już po wykonaniu przepięcia domeny oraz imporcie mapy przekierowań. W tym przypadku mamy do kilku tygodniu, do momentu ponownej indeksacji witryny przez roboty Google.

 

Migracja zamówień

 

Nie jest to obowiązkowy punkt migracji. Często pomijałem ten krok ze względu na posiadaną już historię zakupową w takich programach do obsługi zamówień jak baselinker, xSale lub systemach klasy ERP. W przypadku, w którym historia zamówień jest wymagana, import najczęściej można wykonać przy pomocy pliku CSV.

 

 

Migracja klientów sklepu internetowego

 

 

W porównaniu do migracji zamówień migrację klientów wykonuje się dużo częściej. Wynika to z faktu, że w systemach posiadamy już wypracowaną bazę klientów ze zgodami marketingowymi na zapis na Newsletter oraz bazę klientów zarejestrowanych. W przypadku zewnętrznych systemów do Newsletterów takich jak salesMANAGO lub Freshmail, w których utrzymywana jest pełna baza klientów, nie ma konieczności migracji klientów.

Migracja do Shopify

Migracja sklepu internetowego do Shopify pod okiem doświadczonego specjalisty Shopify? Sprawdź dostępność!

Przygotowanie przekierowań 301’S w formie mapy przekierowań

 

Pomijając kwestie technicznie oraz fakt, że nowy sklep będzie w ogóle działał, jest to najważniejszy punkt migracji seo sklepu internetowego. Wysokie wyniki organiczne sklepu budowane są często latami, a poświęcony na nie czas oraz budżet są dużymi inwestycjami. Dlatego prawidłowe wykonanie mapy przekierowań i jej import jest tak kluczowy w przypadku migracji SEO.

Pierwszym krokiem już na etapie migracji produktów powinno być zweryfikowanie, czy jest możliwe odwzorowanie adresów URL 1:1. Możliwe jest to jedynie po spełnieniu poniższych warunków. Zmianie nie ulega domena oraz adres URL. W przeciwnym wypadku wymagane będzie wykonanie mapy przekierowań ze stałymi przekierowaniami 301’S. Mapa przekierowań umożliwia przekierowanie “starych” adresów URL na “nowe” . Format mapy przekierowań w zależności od systemu będzie się różnić. W przypadku SaaS jest to plik typu CSV. Dla systemów typu Open Source, przekierowania 301 najlepiej importować bezpośrednio do pliku wykonawczego strony .htaccess.

 

W jaki sposób uzyskać listę wszystkich adresów URL?

  • Lista stron docelowych w Google Analytics
  • Lista wszystkich stron w mapie witryny
  • Narzędzie umożliwiające skanowanie witryny np. Screaming frog

 

W jaki sposób wykonać przekierowania?

W Idealnym świecie dla obecnych algorytmów Google powinniśmy przekierowywać adresy URL 1 do 1. Kartę produktową ze starego sklepu na kartę produktową w nowym sklepie. W przypadku, jeśli nie jest to możliwe, to przekierowanie powinniśmy wykonać na stronę kategorii, a w ostateczności na stronę główną serwisu. Jeśli przekierowanie nie zostanie wykonane, to Google zwróci błąd 404.

 

Przekierowanie domeny oraz poczty w migracji SEO sklepu internetowego

 

Przekierowanie domeny oraz wpięcie poczty odbywa się momencie w którym, wszystkie elementy sklepu zostały przygotowane oraz została zaimportowana mapa przekierowań. Podczas migracji w zależności od systemu oraz tego, gdzie będzie przechowywana nasza poczta (czy na serwerach zewnętrznych, czy serwerach sklepowych) zmianie ulegną rekordy dns lub rekord A domeny.

 

Analityka w migracji sklepu internetowego

 

Podczas zmiany silnika sklepu internetowego nie możemy zapominać o poprawnym przygotowaniu analityki. Należy pamiętać o dodaniu skryptów Google Analytics oraz Google Search Console. W przypadku zmiany domeny, aby zachować ciągłość danych, wskazana jest zmiana adresu domeny w Google Analytics.

 

Administracja (1) → Usługa (2) → Ustawienia usługi (3) → Domyślny adres URL (4)

 

dodanie domeny do Google Analytics

 

dodanie domeny do Google Analytics

 

Kolejnym krokiem jest zmiana mapy witryny w Google Search Console

Indeks (sitemap) (1) → Dodaj nową mapę witryny (2)

Dodanie sitemapy do search console

Przykłady sitemapy dla wybranych systemów (Stan na dzień 20.11.2021R):

Shopify: sitemap.xml
Shoper: /console/integration/execute/name/GoogleSitemap
WooCommerce (z wykorzystaniem wtyczki Yoast SEO): /sitemap_index.xml

 

 

Optymalizacja SEO bieżącej strony internetowej

 

Przed właściwą migracją sklepu internetowego należy również pamiętać o optymalizacji SEO. Do głównych elementów optymalizacyjnych sklepu należy dodać optymalizację: home page, listing page oraz product page. W tym przygotowanie odpowiedniej struktury nagłówków h1, h2, h3 itp.. dodanie contentu, opisu kategorii, opisów produktowych. Dodanie meta tagów (meta description, meta title, keywords).

 

 

Wygenerowanie nowych XML’I z produktami do sieci reklamowych

 

Ostatnim krokiem jest wygenerowanie nowych XML’I do sieci reklamowej Google oraz Facebook. W zależności od tego, na jaki system się migrujemy, najczęściej korzysta się z wbudowanych integratorów oraz wtyczek. Dla sieci reklamowej Google Ads, podmiany należy dokonać w Google Merchant Center.

 

Wgranie pliku produktowego xml do merchant center

 

Wgranie pliku produktowego xml do merchant center

 

Wgranie pliku produktowego xml do merchant center

 

Wgranie pliku produktowego xml do merchant center

 

Poniżej kilka przykładowych aplikacji do najpopularniejszych systemów w Polsce:

Prestashop

Google Merchant Center (Google Shopping) / Facebook

 

Obrazek poglądowy

Zobacz tutaj

Shopify

Obrazek poglądowy

Zobacz tutaj

Shoper

Obrazek poglądowy Obrazek poglądowy

Zobacz tutaj

WooCommerce

Obrazek poglądowy

Zobacz tutaj

Wskazane aplikacje, to tylko te, z którymi miałem styczność do tej pory i mam pewność, że działały poprawnie oraz spełniały swoje funkcje. Na rynku na pewno dostępnych jest sporo innych rozwiązań. 🙂

 

Przebieg migracji SEO sklepu internetowego

 

Wybór nowego systemu eCommerce Development nowego sklepu internetowego (nowy layout, konfiguracja, przygotowanie funkcjonalne sklepu) Migracja zamówień Migracja klientów ze zgodą marketingową oraz klientów zarejestrowanych Odwzorowanie adresów URL, jeśli nie jest to możliwe przygotowanie mapy przekierowań Optymalizacja SEO nowej strony internetowej Dodanie skryptów analitycznych Testy migracyjne (testy importu mapy przekierowań / testy migracyjne ) Dodanie poczty do sklepu Wpięcie nowej domeny  Zmiana rekordów DNS domeny lub rekordu A Prawidłowe przygotowanie analityki (konfiguracja Google Analytics) Dodanie Sitemapy do Google Search Console Monitorowanie spadków oraz błędów 404 Korekta nieprzekierowanych adresów, które zwróciły błędy 404’S Otworzenie szampana i świętowanie sukcesu.

 

Główne ryzyka związane z migracją SEO sklepu internetowego

 

Jak wynika z wcześniejszego punktu migracja seo sklepu internetowego to skomplikowany proces składający się z minimum 15 – 20 elementów następujących krok po kroku. Jest kilka głównych błędów oraz ryzyk pojawiających się w procesie migracyjnym, do których należą:

 

  • Próba migracji oraz uruchomienia sklepu internetowego “life” z góry nierealnym terminem
  • Uruchomienie procesów migracyjnych w piątek przed weekendem lub świętem (w okresie, w którym nie mamy dostępu do specjalistów oraz ewentualnego supportu)
  • Błędnie przygotowana mapa przekierowań (błędy wynikające ze struktury adresów URL)
  • Błędnie przygotowania mapa przekierowań (nieprawidłowe przekierowania np. produkt na kategorię lub produkt na stronę informacyjną)
  • Błędnie przekierowana domena
  • Błędnie ustawiona główna poczta sklepu (brak możliwości wysyłki maili transakcyjnych)
  • Niedziałająca analityka
  • Brak zaimportowanej mapy witryny (Google sitemap) do Search Console
  • Niemonitorowanie błędów 404 po procesie migracyjnym

 

To tylko kilka najczęściej pojawiających się błędów podczas migracji seo sklepu internetowego. Najczęstszym, a zarazem najpoważniejszym błędem jest import źle przygotowanej mapy przekierowań, który może skutkować niesamowitą ilością błędów 404 oraz nieodwracalnymi spadkami pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.

 

Podsumowanie

 

Aby migracja SEO sklepu internetowego przebiegła poprawnie należy wykonać szereg działań. Migracja jest często stresującym momentem dla właścicieli i managerów sklepów internetowych, w końcu na szali znajdują się lata pracy pozycjonerskiej. Dlatego, aby prawidłowo przeprowadzić migrację SEO, warto zlecić ją do specjalisty lub agencji, która ma doświadczenie w migracjach sklepów internetowych, zwłaszcza w systemie, na który obecnie się migrujemy. Mam nadzieję, że przygotowany poradnik będzie dla Ciebie pomocny i lepiej pomoże zrozumieć złożoność migracji sklepu internetowego.

Zobacz inne artykuły w kategorii: Technologie eCommerce

Migracja sklepu internetowego pod okiem Specjalisty eCommerce? Skontaktuj się!

Nowe pole

14 + 12 =

Grzegorz Sękowski

Grzegorz Sękowski

eCommerce Manager, Shopify Expert, konsultant ds. eCommerce. Pomagam wdrażać oraz zwiększać sprzedaż w sklepach internetowych. Prywatnie miłośnik kina, oraz biegania.

5/5 - (28 votes)

Na skróty

eBook Shopify

Komentarze

Poland