Home 9 Pozycjonowanie eCommerce 9 Migracja seo sklepu internetowego – Jak wykonać ?

Migracja seo sklepu internetowego – Jak wykonać ?

utworzone przez | 28 sierpnia 2022 | Pozycjonowanie eCommerce, Technologie eCommerce | 0 komentarzy

Migracja SEO sklepu internetowego oraz jego zmiana to często jedna z ważniejszych decyzji w kontekście rozwoju oraz skalowania przedsiębiorstwa. Nowy system powinien posłużyć jako wsparcie oraz rozwój kanału e-commerce. Natomiast często zdarza się, że są to długie i kosztowne projekty obarczone również ryzykiem związanym z niedostarczeniem terminu lub utratą ruchu organicznego sklepu.

Sam projekt migracji e-sklepu jest na tyle dużym zagadnieniem, że skupimy się jedynie na migracji SEO, pokrótce jedynie systematyzując poprzedzające je kroki.

Jest to zadanie wymagające uwzględniania wielu różnych obszarów, do których zaliczamy: Briefing Design (UX / UI), e-commerce Development, SEO, Prawo, Project management czy Analitykę.

 

Proces migracji SEO sklepu internetowego

 

Proces migracji Sklepu Internetowego

Grafika prezentująca proces migracji sklepu internetowego, rozpoczynający się od briefing, kończąc na migracji SEO.

 

01. — 02. Briefing & analiza przedwdrożeniowa

 

Określenie wymagań biznesowych sklepu oraz budżetu, w ramach którego chcemy zrealizować wdrożenie. Do których zaliczamy między innymi:

Time to market — czas wdrożenia
Budżet — całkowitą kwotę na wdrożenie nowej technologii
Design — prezentację sklepu oraz oferty produktowej
Aplikacje — dodatkowe funkcje, np. kalkulator obliczający ilość potrzebnej farby na pomalowanie pokoju o określonych wymiarach lub system 3D nakładający i dopasowujący okulary do twarzy użytkownika
inne — np. zmianę nazwy domeny, rozszerzenie sprzedaży o dodatkowe rynki zagraniczne itp.

 

03. Wybór systemu eCommerce

 

Na bazie określonych wymagań należy dokonać wyboru systemu e-commerce. 3 najpopularniejsze systemy, w których wdrażane są sklepy internetowe to architektura typu: Open Source, SaaS oraz dedykowane, autorskie systemy dostosowywane do niestandardowych wymagań.

 

04. — 05. Design & eCommerce Development

 

Faza designu to praca nad wyglądem, dostosowaniem sklepu do potrzeb użytkowników oraz przystosowaniem go do wybranych funkcji systemu eCommerce. Natomiast w procesie developmentu wygląd sklepu zostaje wdrożony i dostosowany do nowego silnika sklepu.

 

06. Migracja danych historycznych

 

Migracja wszystkich danych historycznych z CMS sklepu, do których zaliczamy: zamówienia, klientów, listę newslettera, dane programu lojalnościowego, zgody lub historia wyrażonych zgód przez użytkowników.

 

07. Migracja zawartości (contentu)

 

Migracja wszystkich stron oraz materiałów (zdjęć, grafik, video, tekstu), do których zaliczamy: produkty, strony kategorii (kolekcji), strony informacyjne (np. regulamin, politykę prywatności), blog.

 

08. Migracja SEO sklepu internetowego

 

Szereg działań mających na celu przenisienie i zabezpieczenie ruchu organicznego w sklepie internetowym, dokładnie omówimy w kolejnym punkcie.

 

Przebieg migracji SEO sklepu internetowego

 

Jednym z nieodłącznych elementów migracyjnych sklepu internetowego jest migracja SEO. To nic innego jak szereg działań mających na celu przeniesienie i odpowiednie zabezpieczenie ruchu organicznego strony.

Grafika prezentująca proces migracji SEO sklepu internetowego.

 

01. Optymalizacja SEO treści

 

Przed zrealizowaniem migracji warto również zadbać o optymalizację SEO zmigrowanych stron. Poza treściami należy zoptymalizować również page title, meta description oraz adres URL. W trakcie przenoszenia produktów pomiędzy systemami e-commerce sugeruję sprawdzić, czy stary system nie oferuje opcji exportu danych związanych z SEO (meta title, meta description, czy adres URL).

 

Paul Rich Meta Tittle

Przykład organicznych wyników wyszukiwania dla sklepu internetowego Paul Rich

 

02. Przekierowanie adresów URL (mapa przekierowań)

 

Przenosząc cały content ze starego systemu na nowy, jeżeli to możliwe powinniśmy zadbać o to, aby struktura linków pokrywała się ze sobą. To znaczy, aby stare adresy URL, były takie same jak nowe adresy. Poniżej przykładowa struktura linków przy migracji sklepu na platformę Shopify Polska.

 

Te same adresy URL

 

Jeżeli istnieje możliwość przeniesienia strony, zachowując ten sam adres URL, to nie ma konieczności tworzenia przekierowania stałego 301.

(Stara strona) www.eobuwie.com.pl/jak-kupowac → (Nowa strona) www.eobuwie.com.pl/jak-kupowac.

Stary adres URL Nowy adres URL Typ przekierowania
www.eobuwie.com.pl/jak-kupowac www.eobuwie.com.pl/jak-kupowac brak

 

Adres URL starego sklepu jest taki sam jak adres URL na nowym systemie. Zatem nie ma konieczności wykonywania przekierowania.

 

Różne adresy URL

 

Aby przekierować ruch ze stron z różnymi adresami URL, konieczne jest wykonanie stałych przekierowań 301. Przekierowania te mają na celu wskazanie robotowi indeksującemu Google miejsc (adresów), pod którymi znajduje się przeniesiona treść.

(Stara strona) www.eobuwie.com.pl/meskie.html → (Nowa strona) www.eobuwie.com.pl/collections/meskie
www.eobuwie.com.pl/sneakersy-new-balance-bezowy.html → www.eobuwie.com.pl/products/sneakersy-new-balance-bezowy

Przykład mapy przekierowań dla sklepu internetowego opartego o architekturę Shopify:

Stary adres URL Nowy adres URL Typ przekierowania
www.eobuwie.com.pl/meskie.html www.eobuwie.com.pl/collections/meskie 301
www.eobuwie.com.pl/sneakersy-new-balance-m5740cbb-bezowy.html www.eobuwie.com.pl/products/sneakersy-new-balance-m5740cbb-bezowy 301
www.eobuwie.com.pl/meskie/polbuty/sneakersy.html www.eobuwie.com.pl/collections/sneakersy 301

 

Uwaga!

Źle wykonane odwzorowania URL lub ich brak, mogą spowodować pojawienie się błędów 404 oraz spadek strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Ręczne wykonanie mapy przekierowań ze względu na ilość wszystkich zaindeksowanych adresów URL może być problematyczne i czasochłonne. W tym celu stosuje się mapę przekierowań. Jest to plik ze wszystkimi zaindeskowanymi adresami oraz ich odpowiednikami z nowej strony sklepu.

Wszystkich zaindeksowanych stron sklepu może być setki tysięcy. Dlatego stosuje się metody pozwalające automatycznie odszukać wszystkie zaindeksowane adresy URL, do których zaliczamy:

  • listę stron docelowych w Google Analytics
  • listę wszystkich stron w mapie witryny
  • narzędzia umożliwiające skanowanie witryny np. Screaming Frog SEO Spider

 

03. Dodanie skryptów narzędzi analitycznych

 

Kolejnym elementem jest dodanie wymaganych skryptów narzędzi analitycznych do strony, takich jak Google Analytics, Google Search Console, Google Tag Manager, Google Ads czy Pixel Facebook’a. Dzięki temu po zrealizowanej migracji będziemy w stanie mierzyć ewentualne spadki ruchu oraz pojawiające się błędy 404 czy realizować kampanie płatne PPC. Zmieniając silnik sklepu, należy również pamiętać o wygenerowaniu i dodaniu nowej mapy witryny do Google Search Console oraz plików produktowych XML do Google Merchant Center oraz katalogów do Facebook Business.

 

04. Testy importu mapy przekierowań & testy eCommerce

 

W zależności od ilości zaindeksowanych stron sklepu internetowego, mapa przekierowań może mieć nawet setki tysięcy rekordów. Zatem przed jej importem należy zweryfikować jej poprawność. Dobrą strategią może okazać się wybranie losowych rekordów i zaimportowanie ich jako całość do nowego systemu eCommerce. Jeżeli struktura pliku jest prawidłowa to dobry znak przed finalną migracją. W tym kroku powinniśmy przetestować również aplikacje lub skrypty do automatycznego tworzenia przekierowań stałych 301’s. Jeżeli wszystko jest w porządku możemy dokonać importu mapy przekierowań oraz przygotować się na przekierowanie domeny oraz przepięcie na nowy system eCommerce.

 

05. Dodanie domeny & konfiguracja poczty

 

W tym kroku podłączamy domenę pod nowy system eCommerce oraz ustalamy jaki adres mailowy będzie główny będzie głównym adresem do obsługi poczty sklepowej. Przekierowanie domeny odbędzie się po prawidłowym wykonaniu wszystkich wcześniejszych kroków oraz wcześniejszym testowym imporcie mapy przekierowań.

 

06. Zmiana rekordów DNS lub rekordu A domeny

 

Zmieniając system eCommerce, zmieni się również miejsce (serwer), pod którym będą przechowywane (hostowane) dane. Koniecznym jest teraz przekazanie domenie informacji o tym, że serwer uległ zmianie. Robi się to poprzez edycję (rekordu A lub adresów DNS) w ustawieniach domeny. Pamiętając przy tym, że zmiana DNS może potrwać do 48h w zależności od kraju i rodzaju dostawcy usług (domeny).

 

07. Dodanie sitemap’y do Google Search Console

 

Zmieniając system eCommerce najprawdopodobniej zmianie ulegnie również adres URL pod jakim przechowywana (hostowana) jest mapa witryny oraz jaka jest jej nowa struktura. Dlatego należy wskaż dla robotów indeksującym Google nowy link do mapy witryny. Zmiany dokonujemy w narzędziu Google Search Console (więcej o narzędziu w: Google Search Console SEO). Zmiany dokonujemy w miejscu: Google Search Console → Indeks → Mapa witryny.

 

mapa witryny google search console

Grafika prezentująca miejsce podmiany mapy witryny w Google Search Console dla strony bloga grzegorzsekowski.pl

 

08. Monitorowanie spadków ruchu & błędów 404

 

Po poprawnym przekierowaniu, propagacji DNS oraz imporcie nowej mapy przekierowań do GSC przychodzi czas na weryfikację poprawności wykonanej przez nasz pracy. 🙂 Im bardziej skomplikowany system eCommerce z wieloma tysiącami stron do przekierowania tym większa szansa na powstanie błędów. Jest to raczej nieunikniona cześć pracy migracyjnej. Dlatego pierwsze godziny, czy dni po migracji to wytężona praca nad poprawą błędów oraz przygotowywanie map przekierowań z brakującymi przekierowaniami 301. W przypadku systemów Shopify lub Shopify PLUS pomóc może aplikacja easy redirects, która wychwytuje wszystkie strony z błędami 404’s.

 

09. Korekta błędnie przekierowanych adresów URL (błędów 404)

 

Korekta błędów 404 może trwać nawet kilka miesięcy od czasu migracji. Narzędziem do weryfikacji powstałych błędów jest Google Search Console, który zwraca kody błędów powstałe podczas indeksacji naszej strony przez roboty Google. Standardowa korekta polega na przygotowaniu mapy przekierowań 301 dla adresów URL, które nie zaimportowały lub przekierowały się poprawnie, a następnie jej import do nowego systemu eCommerce.

 

 

Główne błędy oraz ryzyka pojawiające się podczas migracji SEO sklepu internetowego

 

  • Próba migracji oraz uruchomienia sklepu internetowego w napiętym harmonogramie
  • Uruchomienie procesów migracyjnych (tj. import mapy przekierowań, zmiana dns domeny) przed dłuższą przerwą, na przykład w piątek wieczorem.
  • Błędnie przygotowana mapa przekierowań (tj. pojawiające się błędy w adresach URL lub błędnie wykonane przekierowanie)
  • Błędnie przekierowana domena
  • Niedziałająca analityka eCommerce (niedodanie skryptów śledzących do nowego systemu)
  • Brak dodanej mapy witryny (sitemap) do Google Search Console
  • Nie monitorowanie błędów 404 po procesie migracyjnym

 

 

Podsumowanie

 

Aby migracja SEO sklepu internetowego przebiegła poprawnie, należy wykonać szereg działań następujących po sobie. Jest to często stresujący moment dla właścicieli i managerów sklepów internetowych. Na szali projektu znajdują się lata pracy pozycjonerskiej oraz setki tysięcy wydane na pozycjonowanie. Więcej o migracji sklepu internetowego dowiesz się z artykułu tutaj

Grzegorz Sękowski
Grzegorz Sękowski

eCommerce manager, konsultant ds. eCommerce, twórca brandu Napnell oraz autor bloga. Zajmuje się cyfryzacją eCommerce przedsiębiorstw. Pomagam tworzyć sklepy internetowe oraz zwiększać w nich sprzedaż. Prywatnie miłośnik szachów, sqasha oraz kina.

5/5 - (5 votes)

Komentarze

Poland

Wyrażam zgodę na przetwarzanie imienia oraz adresu e-mail w celu wysyłki Newslettera. Zaznaczając zgodę jednocześnie akceptuję warunki Polityki Prywatności. Zgoda jest dobrowolna i może zostać wycofana w dowolnym momencie.

 

Newsletter eCommerce

Wyrażam zgodę na przetwarzanie imienia oraz adresu e-mail w celu wysyłki Newslettera. Zaznaczając zgodę jednocześnie akceptuję warunki Polityki Prywatności. Zgoda jest dobrowolna i może zostać wycofana w dowolnym momencie.