Google Search Console to jedno z podstawowych i darmowych narzędzi do śledzenia i weryfikacji indeksacji strony internetowej oraz zarządzania jej widocznością w organicznych wynikach wyszukiwania. Poniżej przedstawię najważniejsze funkcje oraz raporty GSC, oraz w jaki sposób może pomóc w codziennej pracy przy SEO w sklepie internetowym. 🙂
Mapa witryny (sitemap)
Najważniejszym elementem z punktu widzenia SEO oraz prawidłowej indeksacji strony internetowej jest wskazanie robotom indeksującym Google, jak wygląda struktura naszej strony internetowej. W tym celu posłuży nam mapa witryny (sitemap). Mapa witryny przechowywana jest w formacie XML, a następnie powinna zostać dodana do GSC → Index → Sitemap. W sitemap’ie znajdziemy między innymi adresy URL (strony wg. ważności), czy datę ostatniej modyfikacji strony. Dzięki temu roboty indeksujące google wiedzą, kiedy nastąpiła zmiana na nowych i starych adresach URL, tym samym częściej skanują i indeksują naszą stronę internetową.
Blog grzegorzsekowski.pl → Google Search Console → Index → Sitemap
Link do sitemap: https://grzegorzsekowski.pl/sitemap_index.xml
Performance Google Search Console SEO
Miejscem, w którym sprawdzimy najważniejsze wskaźniki związane z wynikami organicznymi to raport Performance, do których zaliczamy między innymi:
- Najczęściej wyszukiwane frazy (Queries)
- Najczęściej odwiedzane strony (Pages)
- Kraje z których pochodzą zapytania (Countries)
- Urządzania (Devices)
- Ogólny (Search Performance). To znaczy ogólny stosunek wyświetleń do kliknięć oraz średni CTR.
Blog grzegorzsekowski.pl → Google Search Console → Performance
W raporcie performance możemy zweryfikować i śledzić widoczność strony internetowej w czasie. (Mierzyć jak bardzo w określonym czasie wzrasta jej widoczność).
Index pages Google Search Console SEO
Kolejnym ważnym z raportów jest stan indeksacji strony. Pozwala na monitorowanie błędów, związanych z indeksacją strony, do których zaliczamy między innymi:
- Page Not Found (404)
- Crawled — currently not indexed
- Page with redirect
blog grzegorzsekowski.pl → Google Search Console → Index → Pages
Pełna lista błędów pojawiających się w GSC dostępna jest pod adresem tutaj. W Google Search Console jest możliwość również eksportu błędów w tym wszystkich stron, które zwracają błąd (404). Jest to jeden ze sposobów na wygenerowanie adresów URL do stworzenia mapy przekierowań 301.
Podsumowanie
Google Search Console to jedno z podstawowych narzędzi do monitorowania stanu widoczności witryny w Google. Dzięki GSC możemy natychmiast sprawdzić, jaki jest stan indeksacji strony. Sprawdzić czy pojawiają się ewentualne błędy i być w stanie je na bieżąco monitorować, wychwytywać, a następnie usuwać.
Często w codziennej pracy dokonując zmiany w adresach URL, zapominamy o ich przekierowaniu. Dzięki GSC mamy pewność, że wszystkie te błędy zostaną wychwycone i zwrócone w panelu Index → Pages. Natomiast do analizowania widoczności fraz głównych zdecydowanie rekomenduję bardziej rozbudowane płatne wersje programów SEO, na przykład Semrush (https://www.semrush.com/), który poza analizą widoczność fraz, monitoruje również mnóstwo innych informacji, jak ilość backlinków, ilość backlinków na stronach konkurencji czy źródła linkowania.
Zobacz także artykuły w kategoriach: Pozycjonowanie eCommerce | Analityka eCommerce