Home 9 Case Study eCommerce 9 Jak sprzedać sklep internetowy?

Jak sprzedać sklep internetowy?

utworzone przez | 3 grudnia 2021 | Case Study eCommerce, Inne, Prawo w eCommerce | 0 komentarzy

W 2018 miał przyjemność stworzyć oraz wprowadzić na polski rynek markę z segmentu pościeli premium Napnell. Artykuł, w jaki sposób został przygotowany brand, zaprojektowany sklep internetowy oraz prowadzone działania marketingowe znajdziesz tutaj. Do napisania artykułu o tym, jak sprzedać sklep internetowy zainspirowały mnie ostanie wydarzenia, o których trochę więcej poniżej.

Po 3 latach sprzedaży online (2 lata aktywnej) postanowiłem przekazać markę wraz ze sklepem internetowym osobom, które zajmą się jej rozwojem. W poniższym artykule przedstawię proces sprzedaży sklepu internetowego, od momentu poszukiwania nabywcy, przygotowania wymaganych dokumentów do finalizacji sprzedaży, poprzez podpisanie umowy kupna – sprzedaży i przekazanie dostępów.

W Internecie znaleźć można sporo artykułów o tym, w jaki sposób “wykręcić” sprzedaż online przed samą sprzedażą sklepu, aby nasza oferta była jeszcze bardziej atrakcyjna dla potencjalnego kopiującego. W poniższym artykule skupię się tylko na tych elementach, z którymi miałem rzeczywiście styczność. Były to głównie zagadnienia księgowe, administracyjne oraz prawne, jakie należy wykonać, aby zrealizować sprzedaż sklepu internetowego.

 

Jak pozyskać klienta na sprzedaż sklepu internetowego?

 

Możliwości pozyskania potencjalnych klientów jest całkiem sporo. Poniżej kilka miejsc, na których możemy ogłosić się z informacją o sprzedaży sklepu internetowego.

  • tematyczne grupy na facebooku
  • portale ogłoszeniowe, typu OLX
  • dedykowane portale sprzedażowe np. biznesoferty
  • informacja wśród znajomych

 

W moim przypadku zakupu sklepu internetowego dokonał mój znajomy, który zajmuje się na co dzień handlem internetowym. Posiada odpowiednie zaplecze, infrastrukturę oraz logistykę do obsługi wielu sklepów internetowych.

 

Sprzedaż sklepu internetowego napnell

 

Jak przygotować sklep internetowy do sprzedaży?

 

Przez równo 3 lata funkcjonowania sklepu internetowego, lista tematów, jaką należy przekazać, podczas sprzedaży może przyprawić zawrót głowy. W uporządkowaniu wszystkich zagadnień pomóc może zwykła Checklista. W przypadku sprzedaży brandu oraz sklepu napnell.pl było to łącznie 40 różnych zadań, które wymagały mojej reakcji, reakcji kupującego lub porady prawno — księgowej.

 

W opisywanym przypadku, nowemu właścicielowi przekazane zostały:

Prawa do brandu Napnell

 

Przekazane zostało logo, prawa autorskie (ujęte w umowie), zdjęcia z sesji, materiały graficzne, materiały reklamowe.

 

Sklep internetowy napnell.pl

 

Sklep internetowy na shoperze, wraz z całą zawartością contentową, ruchem organicznym, historią zakupową, wpiętymi integracjami oraz stworzonym workflow połączeń wszystkich integracji zewnętrznych.

 

Towar

 

Całkowity towaru wraz z półproduktami do produkcji. Ilość towaru powinna zgadzać się ze stanem remanentu w roku poprzednim. Pełny wykaz towaru należy dołączyć do umowy kupna – sprzedaży sklepu internetowego, np. w formie załącznika.

 

Know – how

 

Producenci produktów, dostawcy, podwykonawcy, arkusze rentowności kanałów sprzedaży, marżowość produktów, research wśród konkurencji itp…

 

Narzędzia analityczne

 

Konta analityczne typu Google Analytics oraz Google Search Console (więcej o narzędziu w: Google Search Console SEO), w celu zachowania ciągłości danych.

 

Portale reklamowe (Allegro, konto na Facebooku, Instagramie, Ceneo)

 

Profil na Facebooku, profil na Instagramie, konto Ceneo oraz konto Allegro. W przypadku Ceneo oraz Allegro wymagane były autoryzowane zmiany danych osobowych. Należało zgłosić się do Ceneo oraz Allegro z prośbą o zmianę właściciela kont. W odpowiedzi otrzymujemy dokumenty potwierdzające zmianę danych osobowych firmy. Zmiana danych wymaga podpisu kupującego oraz sprzedającego. W przypadku allegro nie ma możliwości zmiany Nicku (nazwy konta), możliwa jest tylko zmiana właściciela*

*stan na 3.12.2021 r

 

Spritzer sklepu internetowego napnell

 

Usługa ecommerce manager

Interim eCommerce Manager na godziny. Zwiększ sprzedaż i rentowność w sklepie internetowym pod okiem doświadczonego Managera ds. eCommerce. Zapytaj o dostępność.

Sprzedaż sklepu internetowego od strony prawno – księgowej

 

Umowa kupna – sprzedaży

 

W przypadku umowy kupna – sprzedaży powinna ona zostać przygotowana przez prawnika i zawierać kompletną listę elementów, które podlegają przekazaniu. W naszym przypadku były to: materiały graficzne, półprodukty, towary, wykaz towarów wraz z ceną zakupu, arkusze marżowości, konta platform sprzedażowych, profile Social Media, lista wszystkich dostępów, domena, prawa własności (jeśli takowe są). W naszym przypadku sprzedającym była JDG, natomiast kupującym Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

 

Remanent oraz lista przekazanego towaru

 

Do umowy należy dołączyć wykaz towaru wraz z dokładną jego liczbą oraz kwotą zakupu. Wykaz powinien zgadzać się ze stanem remanentu na koniec roku ubiegłego, pomniejszony o ilość sprzedanego towaru w roku bieżącym. Pełny wykaz towaru należy dołączyć do umowy kupna – sprzedaży sklepu internetowego, np. w formie załącznika.

 

Lista wszystkich dostępów oraz zmiana haseł

 

Przygotowanie listy dostępów oraz zmiana wszystkich danych osobowych w narzędziach okazały się największym wyzwaniem i pochłonęło najwięcej czasu. Do zebrania i zarządzania wszystkimi dostępami użyliśmy excela. Po przygotowaniu listy dostępów przyszła pora na zmianę haseł. Zmianie musiały ulec między innymi dostępy do: kont w Google, systemu Shoper, Furgonetka, Allegro, Ceneo, Trello.

 

Cesja domeny

 

Aby, dokonać cesji domeny należy zgłosić się do dostawcy usługi z prośbą o wygenerowanie kodu Authinfo. Dostawca powinien dostarczyć dokument, który po podpisaniu przez obydwie strony umożliwi jego wygenerowanie. Sam kod Authinfo z prawem do domeny przekazujemy kupującemu po zrealizowaniu umowy sprzedaży.

 

Migracja kont pocztowych

 

Podczas kilkuletniej sprzedaży często pojawia się konieczność założenia kilku skrzynek mailowych, do obsługi np. zamówień, allegro, marketingu lub analityki. W naszym przypadku był ich łącznie 5. Poczta była przypisana między innymi w Ceneo, Allegro, Shopera, Instagrama, Trello. Po cesji domeny rekomendowaną opcją dla sprzedającego było stworzenie oraz wpięcie skrzynek pocztowych na swoich serwerach.

 

Wypowiedzenie umów partnerom (inPost, payU)

 

Z racji tego, że nowy właściciel posiadał już umowy z dostawcami usług logistycznych oraz płatności, konieczne było wypowiedzenie również umów z partnerami oraz podwykonawcami. W tym przypadku wystarczyło się zgłosić do partnera z prośbą o wypowiedzenie lub zmianę danych osobowych. Cały proces przebiegł bardzo sprawnie i trwał w zależności od okresu, jaki został ujęty w umowie pomiędzy nami, a partnerem.

 

Poinformowanie klientów sklepu o zmianie podmiotu przetwarzającego dane osobowe

 

Po tym jak sprzedaliśmy sklep internetowy obowiązkiem nowego właściciela jest poinformowanie obecnych klientów o tym, że zmienił się podmiot przetwarzający ich dane osobowe (właściciel). Tego typu komunikat powinien zostać przygotowany przez prawnika zgodnie ze standardami obowiązującego prawa (RODO). Należy również pamiętać o zmianie danych właściciela (nowego podmiotu) we wszystkich miejscach na stronie sklepu. Między innymi w regulaminie, polityce prywatności, czy w mailach potwierdzających zamówienie lub rejestrację na sklepie.

 

Podsumowanie i wnioski ze sprzedaży sklepu internetowego

 

Po równo 3 latach prowadzenia sklepu internetowego, patrząc na obecną sytuację na rynku eCommerce, obserwuję, że jest wciąż przestrzeń na nowe brandy czy wprowadzanie nowych produktów na rynek. Ilość nowych użytkowników Internetu, która dokonuje zakupów online, wciąż rośnie.

W moim przypadku sklep był dodatkiem, do pracy jako eCommerce managera. Miejscem, gdzie mogłem uczyć się od podstaw sprzedaży internetowej, lepiej zrozumieć stronę biznesową sprzedaży internetowej, nauczyć się pozycjonowania, optymalizacji konwersji, czy “domykania” sprzedaży poprzez działania remarketingowe. Obecnie sklep rocznie odwiedza organicznie średnio 12.500 unikalnych użytkowników, mimo braku jakichkolwiek działań marketingowych z naszej strony od równo roku. 🙂

Wyniki sprzedaży napnell

Cieszę się, że marka będzie rozwijana przez nowy podmiot, a dzięki wykonanym działaniom pozycjonerskim brand ma odpowiednie fundamenty pod skalowanie sprzedaży na rynku polskim, a później międzynarodowym.

Mam nadzieję, że artykuł o był dla Ciebie pomocny i pomoże Ci w odpowiedzeniu sobie na pytanie jak sprzedać sklep internetowy. W artykule starałem się poruszyć wszystkie kluczowe elementy sprzedaży sklepu internetowego od strony administracyjno — prawnej, a jest ich naprawdę sporo. Cały proces sprzedaży od momentu znalezienia nabywcy do sfinalizowania umowy i przekazania dostępów zajął w naszym przypadku około 20 rbh.

Uwaga! Powyższy artykuł nie stanowi porady księgowo – prawnej.

Zobacz inne artykuły w kategorii: Case Study eCommerce

ECommerce Manager na godziny. Sprawdź dostępność!

4 + 15 =

5/5 - (26 votes)

Komentarze

Poland