Krótko o Woocommerce i Shopify
Shopify i WooCommerce to dwie najpopularniejsze platformy e-commerce na świecie. Obecnie na WooCommerce działa około 6.155 milionów* sklepów internetowych, podczas gdy na Shopify 4.125 milionów**. Obie te platformy mają udział w technologicznej infrastrukturze 49%*** miliona najlepszych sklepów internetowych na świecie, które generują największe przychody i ruch. Warto zauważyć, że Magento uważane za system Enterprise posiada jedynie 7% udziału wśród liderów branży eCommerce.
Oba systemy eCommerce różnią się architekturą. WooCommerce jest systemem Open Source, gdzie klient odpowiada za wybór i utrzymanie hostingu oraz infrastruktury. Z drugiej strony, Shopify stosuje model rozliczeń SaaS (Software as a Service). W ramach tego modelu, użytkownik płaci miesięczny abonament, a Shopify zajmuje się hostingiem, utrzymaniem systemu, zapewnieniem bezpieczeństwa oraz obsługą klienta.
W tym artykule skupimy się na omówieniu najważniejszych różnic i przewag jednego systemu nad drugim. Przyjrzymy się architekturze, łatwości użycia, kosztom, bezpieczeństwu, utrzymaniu, designowi, możliwościom dostosowania, wtyczkami i rozszerzeniami. Ponadto, porozmawiamy o narzędziach marketingowych dostępnych na obu platformach.
Zapraszamy do lektury, aby dowiedzieć się więcej o Shopify i WooCommerce oraz znaleźć odpowiednią platformę eCommerce dla swoich potrzeb.
*Źródło https://trends.builtwith.com/shop/WooCommerce
** Źródło https://trends.builtwith.com/shop/Shopify
*** Źródło https://builtwith.com
Tabela porównawcza WooCommerce i Shopify
System | WooCommerce | Shopify |
Typ systemu | Open Source | SaaS (Software as a Service) |
Łatwość użycia | Wysoka. Popularny CMS blogowy WordPress. Rozbudowany o wtyczkę do sprzedaży WooCommerce. | Wysoka. Przemyślany CMS. Architektura stworzona z myślą o ecommerce. |
Koszt | Niski. Wtyczka WooCommerce jaki WordPress jest darmowy. Do kosztów należy doliczyć hosting i utrzymanie strony. | Średni. Łącznie 5 płatnych planów: Starter, Basic, Shopify, Advanced, Plus. W cenie od 8$-2000$. |
Bezpieczeństwo | Niskie. Możliwe ataki hakerskie, poprzez otwarty system (Open Source) oraz nieautoryzowane wtyczki. | Bardzo dobrze. Shopify dba o bezpieczeństwo. Każda wtyczka przechodzi szczegółową weryfikację Shopify. Bezpieczne Shopify REST API. |
Utrzymanie systemu | Nisko. Za wszystko odpowiada użytkownik. Serwer, bezpieczeństwo danych, bezpieczeństwo transakcji, aktualizacja wtyczek. | Bardzo dobrze. Za utrzymanie odpowiada Shopify w ramach abonamentu: serwer, bezpieczeństwo, aktualizację, zgodność platformy z prawem. |
Szablony i opcje customizacji |
Bardzo dobrze. Tysiące gotowych szablonów WooCommerce w Theme Store. Programistyczna możliwość zmiany wyglądu szablonu. | Bardzo dobrze. Setki gotowych szablonów z dostosowanym UX pod eCommerce. Łatwy w edycji kod szablonów Liquid Shopify. |
Wtyczki i rozszerzenia |
Bardzo dobrze. 59.000+ Wtyczek na WordPress oraz 700+ wtyczek i rozszerzeń na WooCommerce. | Bardzo dobrze. 8.000+ dostępnych aplikacji do rozbudowy sklepu na Shopify. Dostępnych z App Store Shopify. |
Płatności i dostawy | Średnio. Płatne wtyczki do popularnych dostawców płatności i dostaw. | Bardzo dobrze. Bezpłatne i bezpieczne integratory płatności. Niektóre płatne wtyczki np. InPost paczkomaty. |
Marketing | Bardzo dobrze. Gotowe integracja popularnych dostawców narzędzi marketingowych. E-mail, Social Media, Meta, Google. | Bardzo dobrze. Gotowe bezpłatne integracje popularnych narzędzi do marketingu. |
SEO | Bardzo dobrze zoptymalizowana platforma pod SEO. Blogowa architektura WordPressa wspiera działania SEO. | Dobrze zoptymalizowana platforma pod SEO. Rozszerzenia oraz miejsca na optymalizację SEO. |
Skalowalność | Średnio. Wraz ze wzrostem skali użytkownik musi dbać o bezpieczeństwo, utrzymanie serwera, bezpieczeństwo danych, utrzymanie wsparcie programistyczne. | Bardzo dobrze. Wraz ze wzrostem skali, wystarczy przełączyć plan na wyższy, który obniża prowizję od płatności. |
Customer Support | Słabo. Dostępna dokumentacja, fora oraz content tworzony przez firmy zewnętrzne. | Bardzo dobrze. Dostępny Customer Service na Chacie lub telefonicznie z szybkim czasem odpowiedzi i wysoką jakością obsługi. |
Migracja sklepu z WooCommerce do Shopify pod okiem doświadczonego specjalisty Shopify. Sprawdź dostępność.
WooCommerce Vs Shopify – różnice w cenach
WooCommerce, to systemem Open Source, co oznacza, że jest darmowy. Koszty jakie ponosimy dotyczą hostingu, domeny oraz aplikacji. Do kosztów WooCommerce należy doliczyć również koszty specjalisty lub programisty, który będzie dla nas tworzył back-up’y sklepu oraz aktualizował wtyczki.
Koszty prowadzenia sklepu internetowego na WooCommerce
Do głównych kosztów należy doliczyć hosting, przykładowy cennik serwera od firmy lh.pl:
- Orange – 149 zł/rocznie
- Kiwi – 199 zł/rocznie
- Mango – 319 zł/rocznie
- Apple – 549 zł/rocznie
Koszty zewnętrznych wtyczek oraz rozszerzeń:
- 150 zł – 2000 zł/rocznie
Koszty prowadzenia sklepu na Shopify
Koszty Shopify to przede wszystkim koszty licencji oraz wybranych płatnych aplikacji. Koszty Shopify, przy miesięcznym rozliczeniu abonamentu:
- Shopify Basic – 32$/msc
- Shopify – 92$/msc
- Shopify Advanced – 399$/msc
- Shopify PLUS – 2000$/msc
Wybrane funkcje systemów WooCommerce i Shopify
CMS & Panel sklepu
Zarówno Shopify, jak i WordPress z wtyczką WooCommerce, oferują przejrzyste i intuicyjne panele do zarządzania sprzedażą, informacjami produktowymi i treściami. Jeśli chodzi o ilość codziennych operacji wykonywanych przy pracy nad sklepem, Shopify jest szybszym rozwiązaniem. Dzięki temu skraca się czas potrzebny na dodawanie treści, zarządzanie produktami i codzienną pracę w sklepie.
CMS / Panel sklepu – Shopify
CMS / Panel sklepu – WooCommerce
Architektura systemu & Community
WooCommerce jest wtyczką dla popularnego systemu WordPress. Wybierając WooCommerce, otrzymujemy dostęp do bogatej bazy wiedzy, tysięcy aplikacji i wtyczek dla samego WordPressa. Ze względu na ogromną popularność systemu, istnieje wiele poradników oraz ekspertów, którzy dobrze znają technologię WooCommerce.
Shopify został stworzony od podstaw z myślą, że będzie to eCommerce. Cała architektura została napisana właśnie w tym celu. Ponadto Shopify jest również bardzo popularną platformą, wokół której działa szeroka społeczność. Znajdziemy tam specjalistów, firmy, agencje, twórców aplikacji i szablonów. Szacuje się, że ogółem około 700 000 osób jest zaangażowanych w rozwój technologii Shopify.
Pod tym względem oba systemy wyglądają bardzo obiecująco.
Wygląd & Customizacja WooCommerce i Shopify
WooCommerce Theme
WooCommerce Theme Store
WooCommerce działa z tysiącami dostępnych na rynku motywów WordPress, o ile są one zgodne ze standardami WordPressa. Ponadto istnieje sklep z motywami WooCommerce z ponad 70 szablonami specjalnie dla sklepów internetowych. Korzystanie z oficjalnego motywu WooCommerce pomaga zmaksymalizować szybkość i wydajność witryny. Link do Theme Store [tutaj]
Shopify Theme
Shopify Theme Store
Udostępnia blisko 140 gotowych motywów do pobrania z Theme Store Shopify [tutaj]. Koszty motywów premium wynoszą od 180$ do 350$. Instalacja odbywa się w przyjazny sposób z poziomu Shopify.
Aplikacje oraz Wtyczki WooCommerce vs Shopify
Dzięki sprawnie działającemu API oraz podejściu opartemu o mikroserwisy powstało bardzo dużo firm oraz specjalistów tworzących aplikacje oraz konektory do popularnych narzędzi marketingowych. Najczęściej używane zewnętrzne wtyczki oraz conectory:
Płatności:
- Przelewy24.pl
- PayU
- tPay
Kurierzy:
- InPost Paczkomaty
- Paczka w Ruchu
Analityka:
- Google Analytics
- Facebook Pixel
Opinie:
- Judge.me
- TrustMate
- Google Review
Email marketing:
- Klaviyo
- Freshmail
Wtyczki do WooCommerce
WooCommerce Extension Store
Dzięki tej platformie e-commerce możesz uzyskać dodatkowe funkcje i rozszerzenia z wtyczek WordPress i rozszerzeń WooCommerce. WordPress oferuje ponad 60 000 wtyczek. Większość wtyczek dobrze współpracuje z Twoim sklepem WooCommerce. Ponadto WooCommerce ma własny rynek aplikacji zaprojektowanych specjalnie dla WooCommerce. Link do WooCommerce Marketplace [tutaj]
Aplikacje na Shopify
Shopify App Store
Shopify ma lepiej wbudowane wewnętrzne funkcje, które nie wymagają instalacji zewnętrznych aplikacji. Popularne bramki płatności lub integracje do analityki są dostępne z poziomu CMS, bez konieczności ich instalacji. Jeśli jednak chcemy rozbudować sklep o dodatkowe funkcje lub połączyć sklep z popularnymi systemami do marketingu, mamy taką możliwość poprzez Shopify App Store [tutaj], który oferuje blisko 8000 płatnych i bezpłatnych aplikacji do wykorzystania. Aplikacje na Shopify są w pełni bezpieczne. Aby dodać aplikację do AppStore Shopify, należy przejść długi proces weryfikacyjny, związany z testami oraz bezpieczeństwem, który wymusza Shopify dla twórców aplikacji.
Podsumowując, oba systemy mają świetnie zbudowane zaplecze w postaci aplikacji i infrastruktury, takich jak firmy tworzące aplikacje i konektory.
WooCommerce vs Shopify – możliwości SEO
Pod względem SEO lepiej wypada WooCommerce. WordPress od początku powstania miał być głównie platformą do blogowania z mocnym zapleczem SEO. Kolejnym czynnikiem przemawiającym za Woo jest otwarty kod, który umożliwia zmiany strukturalne, pozytywnie wpływające na SEO. Natomiast w Shopify backend jest zamknięty, a optymalizacje SEO są możliwe poprzez miejsca wskazane przez twórców systemu w CMS sklepu.
Jesteśmy również w stanie osiągnąć sukcesy w pozycjonowaniu sklepu na Shopify. Jednak biorąc pod uwagę architekturę systemu, WooCommerce wygrywa ten pojedynek.
Skalowalność systemów WooCommerce i Shopify
Obie platformy są dobrym rozwiązaniem dla małych, początkujących sklepów internetowych, jak i dla dużych liderów w branży e-commerce. WooCommerce posiada 23% udział w 1 mln najlepszych sklepów internetowych na świecie, natomiast Shopify (wraz z Shopify Plus) 26%.
Biorąc pod uwagę bazę wiedzy i koszty, nieznacznie tańszym rozwiązaniem na początek staje się WooCommerce. Natomiast jeśli chodzi o konieczność zakupu wtyczek do praktycznie każdej funkcjonalności oraz czasochłonność związana z ich instalacją, utrzymaniem i bezpiecznym, kontrolowanym przez programistę aktualizowaniem, lepszym i bardziej stabilnym rozwiązaniem do skalowania jest Shopify. Jeśli chcemy uzyskać nowe dodatkowe funkcje w sklepie, wystarczy, że wykupimy wyższy plan. W ten sposób natychmiast otrzymujemy dostęp do dodatkowych funkcji, bez oczekiwania i traconego czasu.
Podsumowując, Shopify jest droższe, ale biorąc pod uwagę złożoność, konieczność instalacji aplikacji, utrzymanie systemu, dbanie o przydzielanie odpowiedniej mocy serwerów przy skokowym wzroście ruchu na stronie sklepu, lepszym rozwiązaniem do skalowania jest Shopify. W ramach abonamentu mamy wszystkie te aspekty zaopiekowane przez Shopify.
Customer Support w WooCommerce i Shopify
WooCommerce jest systemem typu open source, co oznacza, że jest dostępny dla wszystkich za darmo. Główną bazą wiedzy jest społeczność tworzona przez użytkowników WooCommerce oraz firmy specjalizujące się w obsłudze oraz dokumentacja programistyczna.
Z drugiej strony, główną propozycją wartości Shopify jest jego support. Nawet na najniższym planie otrzymujemy dostęp do miłych i pomocnych konsultantów, którzy pomogą praktycznie w każdej sprawie. Dodatkowo Shopify posiada mocno rozbudowaną bazę wiedzy w postaci artykułów blogowych i wideo.
Jeśli chodzi o dedykowane wsparcie od twórców systemu, lepszy jest Shopify.
Bezpieczeństwo platform WooCommerce i Shopify
Kod strony na WooCommerce jest regularnie kontrolowany przez setki współpracowników WordPress. Jednak to na właścicielach sklepów leży odpowiedzialność za zabezpieczenie swoich sklepów, ponieważ WooCommerce jest samodzielnie hostowaną platformą. Dodatkowo, ze względu na otwartą dokumentację i strukturę, WordPress jest bardziej podatny na ataki hakerskie. Dlatego część zasobów powinna zostać przeznaczona na zabezpieczenie WordPressa. Dodatkowymi aplikacjami, lepszym hostingiem lub zewnętrznymi specjalistami specjalizującymi się w bezpieczeństwie można zwiększyć bezpieczeństwo WooCommerce.
Podsumowanie dla kogo, który system?
WooCommerce czy Shopify – co wybrać?
Obie platformy są świetnym wyborem zarówno dla rozwijających się sklepów internetowych, jak i dla liderów branży. Jeśli chcemy skupić się na rozwoju biznesu, marketingu i sprzedaży, bez konieczności martwienia się o utrzymanie sklepu, bezpieczeństwo oraz możliwość przechodzenia na wyższe plany (np. enterprise), lepszym rozwiązaniem jest Shopify. Natomiast jeśli zależy nam na lepszych opcjach dostosowania, otwartym backendzie, elastyczności w tworzeniu własnych rozwiązań oraz jeśli mamy odpowiednie zasoby techniczne i budżet na utrzymanie, to WooCommerce może być odpowiednią opcją.
Na koniec zaznaczam, że ostateczny wybór zależy od indywidualnych potrzeb, preferencji, umiejętności technicznych oraz budżetu. Przed podjęciem decyzji warto dokładnie przeanalizować obie platformy i rozważyć swoje cele i wymagania.
Zobacz inne artykuły w kategorii: Shopify Polska