Home 9 E-mail marketing 9 Top 10 automatyzacji email Shopify

Top 10 automatyzacji email Shopify

utworzone przez | 5 września 2023 | E-mail marketing, Shopify PLUS, Shopify Polska | 0 komentarzy

Temat automatyzacji marketingu eCommerce to jedno z najczęściej pojawiających się zagadnień związanych z rozwojem sklepu internetowego. Dostawcy oprogramowania prześcigają się w nowych funkcjach, czy rozwiązaniach z pogranicza sztucznej inteligencji. Zapominając często o sprawdzonych i przetestowanych podstawach, które przynoszą najwięcej korzyści w postaci zwiększenia sprzedaży czy żywotności klienta.

Na bazie doświadczenia z systemami ecommerce, głównie Shopify przedstawię top 10 automatyzacji do wdrożenia i uruchomienia na Shopify, które w krótkim czasie zwiększą sprzedaż, a długoterminowo podniosą wartość życia klienta. Zapraszam do lektury. 🙂

 

1. Emaile transakcyjne Shopify

 

Maile transakcyjne to podstawowa funkcja każdego sklepu internetowego. W podstawowym flow zakupowym bierze udział, aż 4 systemy: system ecommerce (np. Shopify), dostawca usług płatniczych (np. przelewy24.pl), system magazynowo-księgowy (faktura elektroniczna), dostawca usług kurierskich (np. InPost Kurier).

Wyróżniamy 5 podstawowych sekwencji:

1. Potwierdzenie złożenia zamówienia (Shopify)
2. Potwierdzenie dokonania płatności (Bramka płatnicza)
3. Faktura do zamówienia (System księgowy)
4. Twoje zamówienie zostało wysłane (Shopify)
5. Sekwencja e-mail kurierskich (Kurier)

Przykłady sekwencji od kurierów:

1. Twoja przesyłka wyruszyła w drogę.
2. Kurier podejmie w dniu XYZ próbę doręczenia przesyłki.
3. Twoja przesyłka została dostarczona w dniu XYZ.

 

Ważne!
W przypadku przerwania realizacji płatności dostawca usługi płatniczej powinien automatycznie wysłać maila z informacją o przerwanej transakcji oraz linkiem do jej dokończenia.

 

1.1. Edycja wiadomości automatycznych Shopify

 

Shopify udostępnia opcję edycji oraz zmiany wiadomości automatycznych: SettingsNotificationsCustomer notificationsOrders.

Edycja wiadomości automatycznych na Shopify.

Edycja wiadomości automatycznych na Shopify. Źródło: CMS shopify.com.

 

2. Zapis na Newsletter flow

 

Poprawne zbieranie adresów email jest kolejnym kluczowym punktem w budowaniu bazy Newsletter-owej. Ze względu na obowiązujące prawo w Unii Europejskiej, po zapisie na Newsletter adres email powinien zostać potwierdzony przez subskrybenta w skrzynce mailowej zgoda double opt-in.

 

2.1. Jak włączyć double opt-in na Shopify?

 

Settings → Notifications → Marketing → Double Opt-In → Email

 

Double opt-in Shopify

Włączenie zgody double Opt-In na Shopify, Źródło: CMS shopify.com.

 

2.2. Miejsca do umieszczenia zapisu na Newsletter na Shopify

Wyróżniamy 4 główne miejsca do zbierania adresów email na stronie sklepu:

1. Checkout
2. Panel rejestracyjny klienta
3. POP-UP
4. Statyczna strona z osadzonym formularzem zapisu

 

2.3. Flow zapisu na Newsletter na Shopify

 

Najczęściej stosowanym sposobem na zachęcenie użytkowników do zapisu na Newsletter jest oferowanie zniżek lub kodów rabatowych. Np. – 5%, – 10%, – 50 zł za zapisanie się na Newsletter. Przykładowe flow zapisu na Newsletter:

[1]. Podanie adresu email → [2]. Akceptacja zgody na wysyłkę Newslettera (zaznaczenie checkbox) → [3]. Odebranie maila z potwierdzeniem zapisu na Newsletter → [4]. Akceptacja zgody w mailu. Kliknięcie przycisku potwierdzam zapis na Newsletter (double opt-in). → [5]. Odebranie kodu rabatowego za zapis na newsletter. Przejście na stronę sklepu z wiadomości email. Zapisanie ciasteczka użytkownika do monitorowania jego zachowań na stronie.

 

Pop-Up

POP-UP z zapisem na Newsletter, Źródło: paul-rich.com

 

3. Email powitalny po zapisie na Newsletter

 

Automatyzacja polegająca na powitaniu nowego użytkownika wśród subskrybentów Newslettera, poprzez spersonalizowaną wiadomością email. W wiadomości można przedstawić korzyści wynikające z subskrypcji, np:

  • Limitowane zniżki wyłącznie dla subskrybentów newslettera,
  • Wczesny dostęp do nowych produktów,
  • Jako pierwszy będziesz informowany o promocjach i nowościach,

lub krótkiej informacji o firmie oraz produktach, które może znaleźć na sklepie.

 

4. Abandoned Checkout flow

 

Wysyłka wiadomości z porzuconymi produktami z checkoutu osobom, które rozpoczęły realizację transakcji, natomiast nie dokończyły zakupów, tj. nie nastąpiła realizacja płatności.

Abandoned Checkout

Wiadomość email z porzuconym checkout. Źródło: rpstore.pl.

 

5. Abandoned Cart flow

 

Wysyłka wiadomości z porzuconymi produktami z koszyka, do osób, które dodały je do koszyka, natomiast nie rozpoczęły realizacji transakcji w checkout oraz nie sfinalizowały zakupów.

 

Abandoned cart

Wiadomość email z porzuconym koszykiem. Źródło: paul-rich.com

 

6. Back in Stock

 

Powiadomienie o ponownej dostępności produktów w sprzedaży. Aby otrzymać wiadomość należy zapisać się na powiadomienie mailowe na karcie produktowej. Następnie po powrocie produktu do sprzedaży zostanie zrealizowana automatyczna wysyłka emaila z produktem na który zapisał się użytkownik.

 

Back in stock

Mechanizm powiadomień back in stock. Źródło: paul-rich.com

 

Wiadomość automatyczna Back in Stock. Źródło: paul-rich.com

 

7. Ostatnio oglądane produkty

 

Wysyłka maila z ostatnio oglądanym produktem. Tj. produkt, który był przeglądany, natomiast nie został dodany do koszyka, do checkoutu, ani nie został kupiony.

 

Ostatnio oglądane

Wiadomość automatyczna „ostatnio oglądane” lub „przeglądana karta produktowa”, Źródło: yourkaya.pl

 

8. Reguła Winback

 

Reguła mająca na celu aktywację użytkowników, którzy ostatniego zakupu dokonali bardzo dawno, np. 360 dni temu i przez ostatni czas nie byli już aktywni. Dodatkowym motywatorem zachęcającym do powrotu na stronę sklepu może być wysyłka indywidualnego kodu rabatowego na kolejne zakupy.

 

Reguła winback

Reguła Win Back, Źródło: medwil.pl

 

9. Wysyłka ankiety z prośbą o opinię po zakupie

 

Wiadomość najczęściej uzależniona będzie od działania programu do opinii. Wysyłka opinii powinna odbyć się po otrzymaniu produktów przez klienta.

 

10. Wysyłka wiadomości po pierwszym zakupie

 

Wysyłka spersonalizowanej wiadomości po pierwszym zakupie. Z podziękowaniem za zamówienie. Dodatkowo można dodać w wiadomości rekomendacje produktowe, np z produktami pasującymi do obecnego zamówienia.

 

Podsumowanie

 

Mam nadzieję, że artykuł był dla Ciebie pomocny i lepiej pomoże Ci ustawić reguły marketing automation w sklepie, czy zainspirować się wykonaniem automatyzacji wśród popularnych marek na Shopify PLUS. Najistotniejszymi wiadomościami automatycznymi z punktu widzenia realizacji sprzedaży to: porzucony checkout, porzucony koszyk, back in stock.

Artykuł powstał, głównie na bazie doświadczeń związanych z polskimi narzędziami do automatyzacji marketingu na Shopify. Biorąc pod uwagę konieczność rozdzielania wiadomości o porzuconym koszyku oraz porzuconym checkout obecnie narzędziami spełniającymi te wymagania są Klaviyo oraz Shopify Flows.

Zobacz także artykuły w kategoriach: Shopify Polska

Grzegorz Sękowski

Grzegorz Sękowski

eCommerce Manager, Shopify Expert, konsultant ds. eCommerce. Pomagam wdrażać oraz zwiększać sprzedaż w sklepach internetowych. Prywatnie miłośnik kina, oraz biegania.

5/5 - (6 votes)

Na skróty

eBook Shopify

Komentarze

Poland