Home 9 IT management 9 Scrum w projektach IT – Tablica Kanban – 03

Scrum w projektach IT – Tablica Kanban – 03

utworzone przez | paź 16, 2021 | IT management | 0 komentarzy

 

Scrum jako zwinna metodyka zarządzania projektami, nie nakłada na zespół projektowy technik zarządzania, natomiast pozwala na samoorganizację zespołu. Jednym z istotniejszych elementów Scruma jest Backlog, który najlepiej obrazuje zakres pracy na dany sprint. Należy podkreślić, że Scrum Guide nie definiuje, jak powinien wyglądać przepływ prac, dlatego aby uzupełnić zwinną metodykę zarządzania najczęściej stosuje się tablice Kanbanową. Jest to tablica podzielona na co najmniej 3 sekcje. (To Do, In Progress, Done), pomiędzy którymi przesuwa się konkretne zadania w sprincie.

 

Kanban historia

 

Oryginalny system kanban został założony w 1947 roku przez Taiichi Ohno, pracownika japońskiej firmy Toyota Motor Corporation. Jednym z powodów było niewystarczająca produktywność firmy w porównaniu z konkurentami z USA. Ohno opisał ideę następująco:

“Powinno być możliwe, zorganizowanie przepływu materiałów w produkcji, wg zasady supermarketu, czyli konsument bierze z półki określoną ilość produktu, a zauważona luka jest natychmiast uzupełniana”.

Słowo Kanban z języka japońskiego oznacza szyld lub tabliczkę z napisem informującym. Jest to metoda sterowania produkcją, której najważniejszym elementem jest sterowaniem zapasami – każda komórka organizacyjna powinna produkować tylko tyle towaru, ile jest obecnie potrzebne. Celem metody jest redukcja zapasów, kosztów ich magazynowania, wyeliminowanie przestojów w produkcji, a ostatecznie zwiększenie produktywności całego przedsiębiorstwa.

 

Sposób połączenia tablicy Kanban ze Scrumem

 

Jak wspomnieliśmy wyżej, scrum z założenia nie definiuje przepływu prac, dlatego jako uzupełnienie stosuje się tablicę Kanbanową. Największą zaletą tablicy Kanabanowej jest wizualizacja przepływu. Pierwsza kolumna jest to story (backlog) projektu, który zostaje przygotowany na początku sprintu. Minimalna liczba kolumn to 3 (to do, in progress, done), w przypadku bardziej złożonych projektów można dodawać kolejne kolumny jak na przykład testing czy deploy.

 

Tablica Kanban w projektach IT

 

Zarządzanie przepływem prac w sprincie

 

W celu wyeliminowania wąskich gardeł stosuje się wizualizację przepływu. Oprócz samych kolumn, nad każdą z nich powinna znajdować się liczba, która odzwierciedla maksymalną liczbę zadań, mogących znajdować się jednocześnie w jednej kolumnie. Liczby te mają na celu ograniczenie zadań w przepływie oraz łatwiejszą identyfikację wąskich gardeł.

 

tablica kanban w projektach IT

 

Dzięki zastosowaniu kolumn oraz liczb z maksymalną ilością zadań jesteśmy w stanie mierzyć przepływ prac, wąskie gardła oraz stale monitorować proces. Wąskich gardeł nie da się całkowicie usunąć w procesie developmentu. Natomiast łatwiejsze ich monitorowanie pozwala na skuteczniejsze zarządzenie nimi w czasie developmentu. Na przykład, jeśli ilość karteczek w kolumnie testing przekracza ustaloną liczbę 5, jest to sygnał o potencjalnym wąskim gardle na etapie testowania. Zatem konieczne będzie zweryfikowanie prac testerów lub dodatkowa rekrutacja na stanowisko testera. Punkty kontrolne służą do wyłapania wąskich gardeł. Natomiast należy pamiętać, że wąskie gardła będą zawsze się pojawić. W przypadku wytwarzania oprogramowania praktycznie niemożliwe jest przygotowanie w 100% niezawodnego procesu. W wychwytywaniu zagrożeń, problemów pomagają codzienne stand – upy, dokładne planingi, retrospektywa oraz stosowanie się do definicji scruma, polegającym na zaufaniu i „równości” członków zespołu.

 

Podsumowanie

 

W wytwarzaniu oprogramowania połączenie metodyki Scrum oraz tablicy Kanbanowej sprawdza się bardzo dobrze. Tablica kanbanowa pozwala zwizualizować proces przepływu zadań oraz informacji. Z punktu widzenia zespołu oraz poszczególnych jego członków ważne jest, aby proces posuwał się naprzód. Zespół widzi przyrosty, zagrożenia, czy pewne braki i jest w stanie na czas na nie zareagować oraz nimi zarządzić.

Grzegorz Sękowski
Grzegorz Sękowski

eCommerce manager oraz właściciel sklepu internetowego napnell.pl. Zawodowo pomagam tworzyć sklepy internetowe oraz zwiększać w nich sprzedaż. Prywatnie miłośnik szachów, sqasha oraz kina.

5/5 - (1 vote)
Tagi: agile | it | management | scrum

Komentarze

Wyrażam zgodę na przetwarzanie imienia oraz adresu e-mail w celu wysyłki Newslettera. Zaznaczając zgodę jednocześnie akceptuję warunki Polityki Prywatności. Zgoda jest dobrowolna i może zostać wycofana w dowolnym momencie.

 

Newsletter eCommerce

Wyrażam zgodę na przetwarzanie imienia oraz adresu e-mail w celu wysyłki Newslettera. Zaznaczając zgodę jednocześnie akceptuję warunki Polityki Prywatności. Zgoda jest dobrowolna i może zostać wycofana w dowolnym momencie.