Home 9 Content marketing 9 Jak przygotować opisy produktów w sklepie internetowym?

Jak przygotować opisy produktów w sklepie internetowym?

utworzone przez | 30 kwietnia 2021 | Content marketing, Marketing eCommerce | 0 komentarzy

Opisy produktów w sklepie internetowym to jeden z najbardziej istotnych elementów na stronie. To właśnie one są głównym czynnikiem, branym pod uwagę podczas podejmowania decyzji zakupowej. Opisy produktów mają również znaczący wpływ na konwersję w sklepie internetowym. Jeśli zastanawiasz się, jak możesz zwiększyć sprzedaż poprzez opisy produktów – jesteś we właściwym miejscu. Zdradzę Ci praktyczne wskazówki, dzięki którym teksty na Twojej stronie staną się ciekawsze, o wiele bardziej angażujące i co ważne – będą sprzedawać.

 

Opisy produktów w sklepie internetowym – sztuka czarowania słowem

 

Czym właściwie są opisy produktów w sklepie internetowym? To nic innego, jak treść znajdująca się na karcie produktowej, której zadaniem jest wyjaśnienie klientowi, czym jest dany produkt. Powinien znaleźć się tu więc rzetelny opis produktu, jego zalety, funkcje oraz zachęta do zakupu.

 

O ile pierwsza część opisu zazwyczaj nie sprawia większych trudności, to już ta ostatnia kwestia jest dość problematyczna. Bardzo trudno jest bowiem w sposób naturalny, ale nie bezpośredni zachęcić użytkownika do zakupu.

 

Skuteczne opisy produktowe bazują na pewnych taktykach – są to zazwyczaj: budowanie pilnej potrzeby, udowadnianie społecznego dowodu słuszności i wezwanie do działania. Pamiętaj – właściwie zredagowany opis produktu może zwiększać ruch organiczny na stronie, a co za tym idzie – ilość dokonanych zakupów.

 

Jak stworzyć opisy produktów w sklepie internetowym, aby sprzedawały?

 

Dokładny research

 

Po pierwsze – ważne jest, by przed przystąpieniem do pisania, wykonać dokładny research. Niezwykle istotna jest także świadomość, kim są nasi klienci – musisz wiedzieć, do kogo chcesz kierować swoje słowa. Poznanie odbiorcy pomoże dostosować język i sposób wypowiedzi. Używanie podobnych zwrotów i wyrażeń sprawi, że Twój sklep stanie się bardziej wiarygodny dla potencjalnego klienta. Dostosowanie opisu do potrzeb użytkownika pomoże budować z nim relację i zachęci do większego zaangażowania.

 

Potrzeby emocjonalne odbiorców

 

“Ludzie nie kupują produktów, ale emocje”. Opisy produktów udowadniają, że sugestia ta jest niezwykle trafna. Ważne jest, by w opisie wskazać nie tylko funkcję produktu, ale również problem, jaki rozwiązuje – ważne są tu kwestie zarówno emocjonalne, jak i te bardziej praktyczne. Wskazując odwiedzającym istniejący problem, wzbudzasz w nich również pilną potrzebę zakupu.

 

Opisy produktów w sklepie internetowym zoptymalizowane pod SEO

 

Opisy produktów w sklepie internetowym muszą być atrakcyjne nie tylko dla użytkownika, ale również dla robotów Google. Zadbaj więc o ich optymalizację, zgodnie z zasadami SEO. Ważne, by opis produktu zawierał odpowiednio dobrane słowa kluczowe, umieszczone w tekście w sposób naturalny. Warto mieć świadomość, że wyszukiwarki wychwytują słowa kluczowe właśnie z opisów produktów.

Nie zapomnij o tytułach, meta-opisach i tekstach alternatywnych. To właśnie te elementy wyświetlają się użytkownikom w wynikach wyszukiwania. Mają one więc bezpośredni wpływ na współczynnik klikalność.

 

Unikaj banałów

 

Ważne, by w opisach produktowych unikać banałów i ogólników. Powszechnie występujące wyrażenia z pewnością nie zachęcą do zakupu, a wręcz mogą odstraszyć użytkownika. Zamiast tego używaj mocnych fraz i konkretnych wyrażeń. Skup się na szczegółach.

 

Malowanie słowem sztuka tworzenia opisów produtków w sklepie internetowym

 

W opisach produktów powinieneś oddać doświadczenia, związane z danym produktem za pomocą słów. Oczywiście na karcie produktowej warto zamieścić zdjęcia, filmy, tabele czy wykresy, jednak to właśnie słowem masz namalować obraz. Jak to zrobić? Używaj obrazowych określeń, które będą odwoływać się do ludzkich zmysłów. Nie bój się porównań.

 

Storytelling – budowanie autentyczności

 

Coraz częściej mówi się, że Storytelling to przyszłość. Opisy produktowe powinny być oczywiście konkretne i zawierać pełną informację produktową. Warto jednak wzbogacić je choćby jedno lub dwuzdaniowym wtrąceniem, które pomoże wzbudzić w użytkowniku zaufanie i zwiększyć zaangażowanie.

 

Kwestie techniczne

 

Zwróć uwagę również na kwestie techniczne – opisy produktów powinny wyświetlać się odpowiednio zarówno na desktopach, jak i w wersji mobilnej.

 

Jak tworzyć opisy produktowe w sklepie internetowym?

 

Jak stworzyć opisy produktowe – krok po kroku?

 

Dbajmy o jakość treści

 

Rezygnacja z nic niewnoszących do opisu banałów to jedno, poprawność gramatyczna to drugie. Nawet najbardziej barwny opis straci w oczach użytkownika, jeśli będzie zawierał błędy ortograficzne i stylistyczne. Niestety tego typu sytuacje wciąż mają miejsce – nawet w przypadku dużych, znanych marek. Mam świadomość, że w przypadku rozbudowanego asortymentu lub obszernych grup produktów z jednej rodziny o pomyłkę nietrudno, jednak jeśli chcesz zadbać o pozytywne doświadczenia zakupowe klientów, musisz być dokładny.

Ludzki mózg jest tak skonstruowany, aby poprawnie odczytywał słowa na zasadzie skojarzeń wzrokowych, wpływ na to ma również fakt, że nie literujemy, a czytamy słowa całościowo – to oznacza, że wystarczy, aby pierwsza i ostatnia litera wyrazu były poprawne, pozostałe mogą mieć nieprawidłową kolejność – nawet jeśli odbiorca poprawnie rozszyfruje słowo, niesmak pozostaje. Aby uniknąć tego typu wpadek, warto weryfikować opisy produktowe przed publikacją – jeśli nie masz wystarczających zasobów w postaci osób zajmujących się tworzeniem treści lub czasu, skorzystaj z dedykowanych korektorów tekstu dostępnych online. Pamiętaj też, aby zawsze czytać tekst, który stworzyłeś – w procesie pisania często nie jesteśmy świadomi błędów, jakie popełniamy.

 

Pisz tak, jak sam chciałbyś, aby do Ciebie pisano

 

Przystępując się do tworzenia opisu produktowego, zastanów się, co Ciebie, jako konsumenta, by przekonało. Brzmi banalnie, jednak ma ogromne znaczenie. Używaj języka korzyści zamiast suchych informacji, prezentując cechę produktu, równocześnie przedstaw korzyść, jaką kupujący dzięki temu osiągnie. Personalizuj – wczuj się w sytuację klienta, zastanów się, jakie ma potrzeby i oczekiwania. Prowadzisz sklep z akcesoriami dla dzieci i młodych mam? Opisując produkt typu rożek, czy otulacz niemowlęcy podkreśl, że zapewni maluchowi bezpieczeństwo – czyli to, na co świeżo upieczeni rodzice zwracają największą uwagę. Podkreśl też cechy materiału, z którego produkt został wykonany. Tkanina bambusowa? Muślin? Informacja o tym, że tego typu materiały są antyalergiczne i nie wchłaniają substancji toksycznych z otoczenia, z pewnością spotka się z aprobatą rodziców, którzy chcą zadbać o komfort i zdrowie pociechy.

 

Dopasuj formę opisów produktowych do typu produktu

 

Wyżej wspomniałem o dostosowaniu języka do odbiorcy. Równie kluczowe jest dostosowanie stylu i formy do specyfiki opisywanego produktu. O ile opis dodatków modowych, czy artykułów dekoracyjnych powinien zawierać informacje odnoszące się do wizualnych kwestii produktu, o tyle opis sprzętu elektronicznego, którego lwia część dotyczy koloru, czy kształtu urządzenia nie będzie dla odbiorcy tak wartościowy, jak opis uwzględniający czysto techniczne informacje o produkcie.

 

Podkreślaj mocne strony

 

W tym wypadku nie chodzi wyłącznie o zaprezentowanie zalet produktu, typu: wydajny, wytrzymały, odporny na uszkodzenia itp., a również o posiłkowanie się rekomendacjami – np. celebrytów, jeśli z takowymi współpracuje Twoja marka. Opisywany przez Ciebie produkt jest certyfikowany? Wspomnij również o tym – czytelnik mający świadomość, że towar, którym jest zainteresowany, spełnia określone normy, wytyczne niezbędne do opatrzenia go certyfikatem, chętniej i szybciej podejmie decyzję zakupową. Podobnie jest w przypadku produktów nagrodzony laurem konsumenta, czy innym odznaczeniem, które potwierdza jakość/skuteczność danego towaru. Pamiętaj jednak, aby nie ograniczać się do podania suchych informacji, których przeciętny odbiorca może nie zrozumieć – jeśli np. oferujesz wyroby medyczne klasy I i w opisie uwzględnisz, że spełniają one normy UNI ENV 12718, wyjaśnij, czego one dotyczą.

 

Zachowaj przejrzystość

 

Podobnie, jak w przypadku tworzenia artykułu, tak i w przypadku opisów produktów, czy kategorii, szalenie ważna jest przejrzystość tekstu. Unikaj bloków tekstowych, które już na pierwszy rzut oka męczą czytelnika. Nie zapominaj o nagłówkach H2 i wypunktowaniach, które sprawią, że opisy produktowe  zyskają na atrakcyjności, równocześnie będą prostsze do przyswojenia przez odbiorców. Konstruuj proste, krótkie zdania, staraj się też unikać niejednoznacznych określeń i wielosylabowych wyrazów – nawet jeśli wydaje Ci się, że dana gra słów jest błyskotliwa i zrozumiała, dla niektórych osób może być niejasna – używanie “górnolotnych” określeń nie tylko nie sprawi, że czytelnik zachwyci się elokwentnością marki, ale i może wywołać efekt odwrotny od zamierzonego – potencjalny klient może zrezygnować ze skorzystania z oferty, wychodząc z założenia, że nie jest to miejsce dla niego. Wyjątek stanowi język techniczny, kierowany do specjalistów w danej dziedzinie.

 

Podsumowanie

 

Tworzenie wartościowych dla użytkowników opisów produktów, może na pozór wydawać się problematyczne. Głęboko wierzę jednak, że dzięki powyższym wskazówkom, treści zamieszczane na Twojej stronie będą na tyle atrakcyjne i angażujące dla potencjalnego klienta, że znacząco wpłyną na zwiększenie sprzedaży w twoim sklepie internetowym. Przykład stworzonego opisu produktowego w sklepie napnell, znajdziesz tutaj

Grzegorz Sękowski
Grzegorz Sękowski

eCommerce manager, konsultant ds. eCommerce, twórca brandu Napnell oraz autor bloga. Zajmuje się cyfryzacją eCommerce przedsiębiorstw. Pomagam tworzyć sklepy internetowe oraz zwiększać w nich sprzedaż. Prywatnie miłośnik szachów, sqasha oraz kina.

5/5 - (7 votes)

Komentarze

Wyrażam zgodę na przetwarzanie imienia oraz adresu e-mail w celu wysyłki Newslettera. Zaznaczając zgodę jednocześnie akceptuję warunki Polityki Prywatności. Zgoda jest dobrowolna i może zostać wycofana w dowolnym momencie.

 

Newsletter eCommerce

Wyrażam zgodę na przetwarzanie imienia oraz adresu e-mail w celu wysyłki Newslettera. Zaznaczając zgodę jednocześnie akceptuję warunki Polityki Prywatności. Zgoda jest dobrowolna i może zostać wycofana w dowolnym momencie.