Home 9 Content marketing 9 Blog w sklepie internetowym i jego rola

Blog w sklepie internetowym i jego rola

utworzone przez | 3 kwietnia 2021 | Content marketing, Marketing eCommerce | 0 komentarzy

Dotarcie dziś do potencjalnego klienta to spore wyzwanie, zwłaszcza jeśli nasz budżet na reklamę i promocję jest mocno ograniczony. Jest jednak sposób, aby wyjść do klienta i pokazać mu, że to właśnie “nasze” produkty są warte zakupu. Odpowiednia strategia pozwala wybić się na tle konkurencji. Jednym z elementów tej strategii jest blog w sklepie internetowym. Dlaczego warto go prowadzić? Jak przygotowywać wpisy? Na czym się skupić? Na wszystkie te pytania odpowiem w poniższym wpisie. 🙂

 

Blog w sklepie internetowym to dziś konieczność. Blogi to nie tylko narzędzie, które doskonale sprawdza się w działaniach PR-owych, ale pozwala także budować świadomość marki wśród potencjalnych klientów. Prowadzenie bloga wymaga regularności, konsekwencji i systematyczności. Nie ukrywajmy – wartościowe treści mają ogromną wartość. Pisanie artykułów wymaga czasu, zastanowienia i przygotowania – jest to działanie dość pracochłonne. Może jednak przynieść spektakularne efekty.

 

Blog w sklepie internetowym – istotny element strategii content marketingowej

 

Właściwie prowadzony blog firmowy to doskonała okazja, by zamieszczać w Internecie wartościowe dla użytkownika treści. Umożliwia on dotarcie do coraz to szerszej grupy odbiorców, bez inwestycji dużych pieniędzy na reklamę.  Blog firmowy to także podstawa udanego SEO. Wpisy blogowe to idealna okazja do zamieszczania istotnych fraz i słów kluczowych, na które chcesz budować widoczność Twojej witryny. Warto więc skupić się na jego rozwijaniu i regularnym zamieszczaniu wpisów. Jak wynika z badań, aż 7 na 10 osób deklaruje, że chętniej kupi produkt, opisywany w artykule niż ten, który podpowiadają mu reklamy. Przykład branżowego bloga w sklepie internetowym napnell.pl tutaj.

 

Blog firmowy to sposób na budowanie swojej pozycji – darmowa, rzetelna i wartościowa treść jest mile widziana nie tylko przez użytkowników, ale i Google. Wpisy blogowe w sposób nienachalny mają również wzbudzać w potencjalnym kliencie potrzebę posiadania konkretnego produktu.

 

Blog w sklepie internetowym a SEO

 

Faktem jest, że nawet najbardziej dopracowany pod względem wizualnym sklep internetowy, nie przyniesie zysku, jeśli klient nie będzie miał możliwości znalezienia go w Internecie. Większość osób trafia na stronę przez wyszukiwarkę. Jeśli więc chcesz, by Twój sklep przynosił zyski – musi być on widoczny. Widoczność strony w wynikach wyszukiwania podnosi regularne dodawanie treści, a rzetelna wiedza i aktualna strona wzbudza w użytkowniku zaufanie, które jest tak ważne w sprzedaży internetowej.

Nie ukrywajmy, z perspektywy SEO, blog w sklepie internetowym – czyli nowe, regularnie publikowane wpisy to nowe podstrony, zawierające ważne frazy i słowa kluczowe. O wiele lepiej umieścić je naturalnie w tekście niż upychać na siłę w opisach produktów czy kategorii.

Planując tematy artykułów, warto postarać się, by zawierały one słowa kluczowe, wyszukiwane przez internautów. Dzięki temu na Twojego bloga trafią osoby, szukające porady lub inspiracji – grono stałych czytelników może zaś w każdej chwili przerodzić się w potencjalnych klientów.

Na blogu warto zamieszczać zarówno wpisy typowo sprzedażowe, w których znajdą się linki do wyszukiwanych produktów z Twojej oferty, ale również poradniki, które są szukane i czytane najczęściej. Jeśli użytkownik znajdzie odpowiedź na nurtujące go pytanie, z pewnością powróci za jakiś czas lub co ważne – przejdzie na stronę sklepu, aby dokonać zakupu.

 

Blog w sklepie internetowym – jak tworzyć ciekawe i wartościowe treści?

 

Nie musimy być wykwalifikowanymi specjalistami z dziedziny nauki, aby móc tworzyć wartościowe, w pełni merytoryczne treści, którymi podzielimy się na blogu firmowym. Rzecz jasna nie oznacza to, że prowadzenie bloga nie wymaga od nas wiedzy. Pamiętaj jednak, że artykuł nie powinien przypominać eseju naukowego, w którym dominują mądrze brzmiące, skomplikowane i, co najgorsze, niezrozumiałe dla czytelnika określenia. W tym wypadku nie chodzi o to, aby zachwycić odbiorców naszą elokwencją, ale dopasować język do ich potrzeb, stopnia świadomości i pokazać, że doskonale znamy ich potrzeby, naprzeciw którym wychodzimy. Zatem jak tworzyć ciekawe, a równocześnie wartościowe teksty? Poniżej znajdziesz kilka cennych wskazówek:

 

Komunikacja wprost do czytelników bloga

 

Brzmi logicznie, jednak w gruncie rzeczy wielu twórców zupełnie o tym zapomina. Co to oznacza w praktyce? Przede wszystkim nie możemy zapominać o tym, że tekst i forma powinny być ściśle dostosowane do specyfiki odbiorców – inaczej bowiem powinien wyglądać tekst kierowany do młodzieży, inaczej do świeżo upieczonych rodziców, a jeszcze inaczej do specjalistów z danej dziedziny. Blog w sklepie internetowym to też nie miejsce na subiektywne wyrażanie zdania autora. Starajmy się przedstawiać poruszany w tekście temat w taki sposób, aby to sam czytelnik mógł wypracować sobie opinię na dany temat. Nie zapomnijmy też, że tematy powinny być ciekawe – jeśli zatem prowadzisz np. sklep ze zdrową żywnością, nie ograniczaj się wyłącznie do artykułów, których celem jest wychwalanie marki. To może zostać odebrane przez czytelników jako nachalna reklama, a tego z pewnością nie chcemy.

 

Sprawienie, aby czytelnicy chcieli wrócić po więcej treści

 

To główny cel każdego, kto tworzy treści na blogu w sklepie internetowym. Jak osiągnąć ten cel? Poza atrakcyjnym stylem, merytorycznymi treściami i ciekawym contentem, warto rozbudzić ciekawość czytelników, sprawiając, że będą regularnie odwiedzać bloga, aby zapoznać się z kolejnym tekstem. Dobrym rozwiązaniem w tym wypadku będą cykle artykułów tematycznych. Odnosząc się do wspomnianego wcześniej przykładu dotyczącego sklepu ze zdrową żywnością – możesz rozpocząć serię artykułów dotyczących np. różnego typu wypieków lub przepisów bazujących na konkretnym produkcie, czy przepisach na dania typowe dla konkretnej kuchni z wykorzystaniem asortymentu sklepu

 

Plan na tworzenie artykułów w sklepie internetowym

 

Pamiętasz z czasów szkolnych, gdy polonistka zachęcała do przygotowywania planu ramowego tekstu? Wstęp, rozwinięcie, zakończenie – dokładnie ta sama metoda powinna królować podczas tworzenia bloga w sklepie internetowym. Dzięki temu nie tylko ułożysz sobie w głowie to, co chcesz przekazać czytelnikom, ale i usprawnisz proces tworzenia treści – nie będziesz musiał zastanawiać się na bieżąco, o czym powinieneś napisać. Pamiętajmy, że wstęp powinien być krótką zapowiedzią tego, co czytelnik znajdzie w rozwinięciu – jeśli w kilku pierwszych zdaniach nie zachęcisz wystarczająco odbiorcy do przeczytania tekstu, nie “obiecamy” mu, że w dalszej części artykułu znajdzie odpowiedzi na nurtujące go pytania, nie liczmy na to, że nawet najbardziej merytoryczny tekst będzie cieszył się uznaniem

 

Inspirowanie się innymi blogami sklepów internetowych

 

Nie chodzi tu o kopiowanie pomysłów na artykuły od konkurencji, ale wczytywanie się w potrzeby Twoich czytelników i potencjalnych klientów. Jeśli osoby odwiedzające Twoją witrynę regularnie pytają o konkretne kwestie, weźmy to pod uwagę, tworząc tekst poradnikowy. Jeśli prowadzimy działania w Social Mediach, to Facebook, czy Instagram to idealne pole do tego, aby zachęcić odbiorców do odwiedzania blog w sklepie internetowym – warto rozważyć przygotowanie posta lub relacji (w przypadku Instagrama dobrą opcją będzie również ankieta) z pytaniem, o czym chcieliby przeczytać na blogu w sklepie internetowym, można zaproponować dwie opcje tematu i pozwolić, aby to odbiorcy zadecydowali – dzięki temu nie tylko wyjdziemy im naprzeciw, przez co poczują, że są dla Ciebie ważni, ale i odpowiemy na ich potrzeby, co z kolei wpłynie korzystnie nie tylko na proces budowania świadomości marki, ale i konwersję

 

Ściana tekstu na blogu w sklepie internetowym

 

Czytelnicy online należą do pokolenia instant – nie lubią marnować czasu na zapoznawanie się z całym tekstem, jeśli na pierwszy rzut oka artykuł nie dostarczy im odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Poza tym ściana zlewającego się ze sobą tekstu nie wygląda w żadnym stopniu atrakcyjnie. Nie zapomnijmy zatem o stosowaniu nagłówków, które również przełożą się na kwestie SEO. Uwzględnijmy w nich zapowiedzi tego, co w kolejnych blokach tekstowych chcemy rozwinąć. Przeplatajmy teksty grafikami, które nie tylko zadbają o kwestie wizualne artykułu, ale i będą przyciągającym wzrok urozmaiceniem treści. Content graficzny pozwala też lepiej przyswoić treść – infografiki, wykresy – wszystko to sprawi, że czytelnicy więcej “wyniosą” z tekstu, dzięki czemu będą chętniej wracać po kolejną porcję wiedzy, czy nowinek

 

Regularność w tworzeniu bloga w sklepie internetowym

 

Podejmując decyzję o prowadzeniu blog w sklepie internetowym, musimy w pierwszej kolejności określić, jakimi mocami przerobowymi dysponujemy – Ty lub Twój zespół. Regularność to podstawa! Pamiętajmy, że nie tylko czytelnicy zwracają na to uwagę – również wyszukiwarki indeksują i śledzą nowe treści – jeśli zatem postawisz na regularność, Twoje rankingi będą wyższe, co przełoży się z czasem na pozycjonowanie

 

Interakcja z czytelnikami bloga w sklepie internetowym

 

Łączenie działań na kanałach SM z publikacjami na blogu jest dobrym rozwiązaniem, jednak pamiętajmy, że interakcja z odbiorcami nie powinna się kończyć w tym momencie. Jeśli zatem pod artykułem pojawią się pytania, czy komentarze, nie powinniśmy ich ignorować. Odpisujemy i zwracajmy uwagę na merytorykę komentarzy. Dotyczy to również słów krytyki – niezadowolony klient, czy czytelnik, który nie zgadza się z przedstawioną przez nas w artykule wizją, nie powinien zostać potraktowany z góry – przeciwnie. Powinniśmy pokazać, że jako marka cenimy sobie konstruktywną krytykę, a opinia każdego odbiorcy jest dla nas istotna – to również pozytywnie wpłynie na proces budowania świadomości marki, który zaprocentuje w przyszłości!

 

Podsumowanie

 

Blog w sklepie internetowym to doskonały sposób na budowanie świadomości marki wśród potencjalnych klientów. Dzięki wpisom możesz być bliżej nich, pozwolić by poznali nie tylko Twoje produkty, ale także firmę i jej pracowników od kulis. Taki bezpośredni zwrot ku klientowi pozwoli zaangażować go i zachęcić do głębszego poznania sklepu i jego asortymentu.  Niezależnie od tego, w jakiej działasz branży – warto prowadzić blog firmowy. Wpisy możesz przygotowywać samodzielnie lub zaangażować specjalistów, którzy korzystając ze swojej wiedzy i doświadczenia pomogą dostosować rodzaj treści do potrzeb użytkowników. Dzięki regularnej publikacji wpisów Twoja witryna stanie się bardziej wiarygodna zarówno dla Google, jak i dla potencjalnych klientów.

Grzegorz Sękowski
Grzegorz Sękowski

eCommerce manager, konsultant ds. eCommerce, twórca brandu Napnell oraz autor bloga. Zajmuje się cyfryzacją eCommerce przedsiębiorstw. Pomagam tworzyć sklepy internetowe oraz zwiększać w nich sprzedaż. Prywatnie miłośnik szachów, sqasha oraz kina.

5/5 - (11 votes)

O autorze

Grzegorz Sękowski


Grzegorz Sękowski

eCommerce manager, konsultant ds. eCommerce, twórca brandu Napnell oraz autor bloga. Zajmuje się cyfryzacją eCommerce przedsiębiorstw. Pomagam tworzyć sklepy internetowe oraz zwiększać w nich sprzedaż. Prywatnie miłośnik szachów, sqasha oraz kina.

Komentarze

Wyrażam zgodę na przetwarzanie imienia oraz adresu e-mail w celu wysyłki Newslettera. Zaznaczając zgodę jednocześnie akceptuję warunki Polityki Prywatności. Zgoda jest dobrowolna i może zostać wycofana w dowolnym momencie.

 

Newsletter eCommerce

Wyrażam zgodę na przetwarzanie imienia oraz adresu e-mail w celu wysyłki Newslettera. Zaznaczając zgodę jednocześnie akceptuję warunki Polityki Prywatności. Zgoda jest dobrowolna i może zostać wycofana w dowolnym momencie.