Home 9 Analityka eCommerce 9 Cele i Moduł eCommerce w Google Analytics

Cele i Moduł eCommerce w Google Analytics

utworzone przez | 22 grudnia 2021 | Analityka eCommerce | 0 komentarzy

Moduł eCommerce w google analytics różni się od standardowego raportu pozyskiwanie tym, że poza informacjami o wielkości sprzedaży, wartości konwersji etc. otrzymujemy mnóstwo danych o dokładnym przebiegu realizacji tych transakcji. Zatem jeśli analizujemy globalnie sprzedaż, to standardowy moduł, powinien być wystarczający, natomiast jeśli chcemy dokładniej zrozumieć przebieg sprzedaży, do tego posłuży już moduł e-commerce. Dzięki temu dowiemy się, jak wygląda ścieżka zakupowa klienta, które promocje przyczyniają się do realizacji transakcji, które produkty są najskuteczniejsze, jak działają listy produktowe oraz wiele innych.

 

Raport konwersje w Google Analytics

 

Celem raportu Konwersje jest odpowiedzenie na pytania: W jaki sposób realizowane są zdefiniowane cele? Jaki jest przebieg ścieżki zakupowej klienta? Jak wygląda wizualizacja ścieżki zakupowej? Które produkty kupowane są najczęściej? Które strony posiadają najwyższą konwersję oraz jaki jest ich udział w sprzedaży? Ile wynoszą konwersje wspomagane?

 

Raport Cele w Google Analytics dla eCommerce

 

Cel to ukończone działanie (inaczej konwersja), które przyczynia się do realizacji założeń przedsiębiorstwa. Z racji tego, że jest to blog o eCommerce, skupimy się tylko na celach związanych z realizacją zakupu (sklepy internetowe). Natomiast cele możemy zdefiniować dowolnie, na przykład: zapis na Newsletter, pobranie e-booka, rejestracja etc.

 

Konwersje → Cele

 

Cele w google analytics

 

Jak dodać cele w Google Analytics dla eCommerce?

 

W poniższym przypadku omówimy dwa główne rodzaje celów, które pomogą w analizowaniu ścieżki zakupowej klienta. Należą do nich: dodanie do koszyka oraz podziękowanie za zakup. Aby ustawić cele, będziemy potrzebować adresów URL koszyka oraz strony z podziękowaniem za zakup. Poniżej przedstawię, w jaki sposób skonfigurować cele dla systemu Shoper w Google Analytics. Analogicznej konfiguracji można dokonać dla innych systemów sklepowych. Checkout Shopera składa się z 3 głównych kroków:

Krok 1 – Dodanie do koszyka
Krok 2 – Dane klienta
Krok 3 – Potwierdzenie zamówienia

 

Administracja → Widok danych → Cele → Dodaj Cel

Jak dodać cele w google analytics

1. Opis celu

W tym kroku tworzymy Cel, który nazwiemy Złożeniem zamówienia. Poniżej zdefiniujemy, które strony od momentu dodania produktu do koszyka, po finalizację zakupu chcemy monitorować.

Konfiguracja celów google analytics

  • W polu nazwa wpisujemy: Złożenie zamówienia
  • Typ: miejsce docelowe

 

2. Szczegóły celu

 

moduł e-commerce dodanie celów

 

Miejsce docelowe:

  • Wybieramy frazę: Zaczyna się od
  • Wpisujemy adres URL strony z podziękowaniem za zakup: /basket/done/

Powinniśmy również zwrócić uwagę na to, że w przypadku różnych systemów sklepowych po realizacji transakcji do adresu URL dopisywane zostają numery zamówienia. Na przykład strona z potwierdzeniem zamówienia o numerze 68 będzie miała adres: https://napnell.pl//basket/done/68

Zatem w polu wyboru select miejsce docelowe wybieramy opcję: zaczyna się od i wpisujemy w polu skrócony adres URL: /basket/done

Aby móc analizować pełny proces zamówienia, w tym kroku dodamy poszczególne adresy URL stron, przez które przechodzi użytkownik do finalizacji transakcji. W tym celu należy włączyć przycisk ścieżka oraz uzupełnić kroki zgodnie z grafiką, poniżej.

Ścieżka

Ścieżka w zakupach e-commerce

Po poprawnej konfiguracji klikamy przycisk Zapisz.

Konwersje → Cele → Wizualizacja ścieżek

W module wizualizacja ścieżek otrzymujemy graficzne przedstawienie, jak wygląda przepływ ścieżki od momentu dodania produktu do koszyka, po finalizację transakcji. W analizowanym przykładzie widzimy, że jedynie około 27% użytkowników przechodzi do etapu podsumowania. Dobra informacja dla właściciela sklepu w omawianym przykładzie jest taka, że wszyscy użytkownicy, którzy byli na etapie wypełniania danych, sfinalizowali zakup w kolejnym kroku. 🙂

Cele wizualizacja ścieżki zakupowej

 

Do czego służy moduł eCommerce w Google Analytics?

 

Raporty e-commerce pozwalają na analizowanie aktywności związanej z zakupami w Twoim sklepie. Znajdziesz tam między innymi informacje o produkcie i transakcji, średnią wartość zamówienia, współczynnik konwersji e-commerce, czasu do zakupu, skuteczność produktu, zachowanie na etapie realizacji transakcji czy inne dane.

 

Jak dodać moduł eCommerce?

 

(1) Administracja → (2) Wszystkie dane witryny → (3) Ustawienia e-commerce → (4) Włącz e-commerce → (5) Włącz raportowanie ulepszonego e-commerce

Jak dodać moduł e-commerce w google analytics?

Jak dodać moduł e-commerce w google analytics?

 

Dostępne raporty – moduł eCommerce w Google Analytics

 

Konwersje → E-commerce → Przegląd

Moduł eCommerce w google analytics pozwala otrzymać najważniejsze informacje związane z realizacją zamówień tj. transakcje, przychody, współczynnik konwersji, średnią wartość zamówienia, produkty z najwyższymi przychodami, promocje oraz kampanie. W skrócie jest to mini ściągawka, która pozwala na sprawdzenie w jednym miejscu wszystkich kluczowych parametrów sprzedaży.

 

Konwersje w e-commerce przegląd

 

Konwersje → E-commerce → Zachowanie zakupowe

Raport zachowania zakupowe pozwala zwizualizować, jaką dokładnie ścieżkę w sklepie internetowym przechodzi potencjalny klient. Dzięki temu w łatwy sposób sprawdzimy, na którym etapie powstaje problem z finalizacją transakcji. Na każdym z kroków możemy przeanalizować jaki odsetek użytkowników przeszedł do kolejnego dalszego kroku.

5 głównych wskaźników zawartych w raporcie.

Wszystkie sesje:

  • Sesje z wyświetleniem produktów
  • Sesje z pełnym koszykiem
  • Sesje z realizacją transakcji (czyli wejście do koszyka)
  • Sesje z transakcjami (doszło do zakupu)

 

Zachowanie zakupowe w e-commerce

Raport jest o tyle ważny, ponieważ obrazuje, na którym etapie odpada jaki procent użytkowników. Na przykład widzimy, że na etapie wyświetlenia produktu do pełnego koszyka odpadło około 94% użytkowników, może to oznaczać, że warto popracować nad tym elementem i analogicznie dla pozostałych kroków.

Możemy próbować podnosić wskaźniki. Na przykład w przypadku chęci zamknięcia karty produktowej i wyjścia z produktu, możemy wyświetlić exit pop-up z kodem rabatowym lub innego rodzaju “zanętą”, która pozwoli na dodanie produktu do koszyka lub finalizację transakcji.

Niebieskie słupki podzielone są poziomą, białą kreską. Ruch pod kreską to przejścia przez kolejne kroki w ramach jednej sesji. Ruch nad białą kreską to nowa rozpoczęta sesja (np. użytkownik wrócił do strony wyboru płatności po 30 minutach przerwy)

W raporcie możemy tworzyć również ulepszone segmenty, więcej o tym znajdziesz: tutaj

 

Konwersje → E-commerce → Zachowanie na etapie realizacji transakcji

 

W przeciwieństwie do raportu zachowania zakupowe, w tym module analizujemy wyłącznie przebieg transakcji od dodania produktu do koszyka po sesje z transakcjami. Jest to jedno z ważniejszych miejsc w całym module enhanced e-commerce, zwłaszcza jeśli mówimy o poprawie współczynnika konwersji. Od analizy tego raportu powinniśmy rozpocząć wszelkie działania związane z podnoszeniem i optymalizacją konwersji.

 

Zachowania na etapie realizacji transakcji

 

Nazwy raportu zachowanie na etapie realizacji transakcji odpowiadają nazwom konfiguracji w ustawieniach modułu e-commerce:

Administracja → Widok danych → Ustawienia e-commerce

Moduł e-commerce google analytics

 

Aby podnieść globalny współczynnik konwersji na sklepie, na każdym z poszczególnych kroków, powinniśmy się starać obniżyć liczbę odpadających użytkowników.

 

Konwersje → E-commerce → Skuteczność produktu

 

W raporcie znajdziemy kluczowe informacje z punktu widzenia marketingu, ale również samej strategii e-commerce. Uzyskamy tutaj między innymi informacje o skuteczności sprzedaży, przychodach z produktu, unikalnych zakupach, ilości zakupów czy średniej ceny.

 

e-commerce_skutecznosc_produktu

 

Współczynnik koszyka do szczegółu – procentowy wskaźnik informujący nas o tym, jaki odsetek osób, które zobaczyły nasz produkt dodał go do koszyka.

Współczynnik kupna do szczegółu – procentowa ilość osób, która widząc produkt, dokonała realizacji transakcji.

 

Konwersje → E-commerce → Skuteczność sprzedaży

W raporcie skuteczność sprzedaży znajdziemy informacje, które pozwolą w bardziej szczegółowej analizie sprzedaży. Jak doskonale wiemy, kwoty przychodów w raportach GA podawane są brutto oraz z kosztami dostawy. Natomiast w tej zakładce jesteśmy w stanie wyfiltrować jaką część całkowitej sprzedaży stanowi dostawa oraz podatek. Tym samym będziemy w stanie skutecznie wyliczyć poszczególne zyski z transakcji (szczególnie ważna informacja w kontekście budżetowania sklepu internetowego oraz wyliczanie jego zyskowności).

 

Skuteczność sprzedaży google analytics

 

W raporcie otrzymujemy 3 kluczowe informacje, do których należą przychody sklepu, podatek, dostawa oraz ilość zamówionych produktów w odniesieniu do 1 transakcji. Raport służy również do filtrowania transakcji z najwyższym przychodem oraz największą ilością zamówionych produktów.

 

Konwersje → E-commerce → Skuteczność listy produktów

 

Jednym z ciekawszych modułów w raporcie enhanced e-commerce jest moduł skuteczność listy produktów. W skrócie pozwala na zweryfikowanie, w jaki sposób są eksponowane produkty oraz w jaki sposób prowadzeni są potencjalni klienci do wybranych produktów.

Listy produktów, to wszystkie strony, na których umieszczone są produkty. Zaliczamy do nich między innymi: strony kategorii, strony podkategorii, wyniki wyszukiwania, czy boksy reklamowe. Informacje, jakie otrzymujemy to między innymi: CTRy listy produktów, dodanie produktów do koszyka, unikalne zakupy oraz przychody z produktu.

 

Konwersje → E-commerce → Marketing*

Moduł został stworzony do monitorowania, głównie akcji promocyjnych w obrębie samego sklepu. Między innymi do śledzenia ruchu oraz konwersji z wewnętrznych banerów promocyjnych, czy wykorzystań kuponów promocyjnych przez klientów.

 

Konwersje → E-commerce → Marketing → Promocja wewnętrzna*

Reklamy wewnętrzne obejmują np. banery, które wyświetlane są na stronie sklepy, aby zareklamować kategorię lub produkt. Raport Promocji wewnętrznej pozwala sprawdzić skuteczność pod kątem danych:

  • wyświetlenia reklam wewnętrznych (ile razy użytkownicy wyświetlali reklamę wewnętrzną)
  • kliknięcia reklam wewnętrznych (ile razy użytkownicy kliknęli reklamę wewnętrzną)
  • wskaźnika CTR reklamy wewnętrznej (stawka, za jaką użytkownicy kliknęli reklamy)

 

Konwersje → E-commerce → Marketing → Kupon zamówienia*

Raport kuponu zamówienia pozwala sprawdzić skuteczność kuponów na poziomie zamówienia pod kątem następujących danych:

  • przychody (łączne przychody z transakcji e-commerce)
  • transakcje (łączna liczba ukończonych zakupów w sklepie)
  • średnia wartość (średnia wartość transakcji e-commerce)

 

Konwersje → E-commerce → Marketing → Kupon produktu*

Raport kuponu produktu pozwala sprawdzić skuteczność kuponów na poziomie produktu pod kątem następujących danych:

  • przychody (łączne przychody z transakcji e-commerce)
  • unikalne zakupy (łączna liczba przypadków, w których określony produkt był elementem transakcji)
  • przychody z produktu przypadające na zakup (średni przychód z produktu przypadający na zakup)

 

Konwersje → E-commerce → Marketing → Kod podmiotu stowarzyszonego*

Raport kodu podmiotów stowarzyszonych pozwala sprawdzić, jaki wpływ miały stowarzyszone witryny na skuteczność e-commerce pod kątem danych:

  • przychody (łączne przychody z transakcji e-commerce)
  • transakcje (łączna liczba ukończonych zakupów)
  • średnia wartość zamówienia (średnia wartość transakcji e-commerce)

 

*Opracowanie przygotowane na bazie centrum pomocy Google Analytics tutaj

 

Podsumowanie

 

W porównaniu do standardowego raportu pozyskiwanie w Google Analytics moduł eCommerce pozwala na monitorowanie znacznie więcej. Standardowy raport pozyskiwanie odpowie nam na pytania: skąd przyszedł do nas klient oraz za ile kupił. Natomiast enhanced e-commerce, jako “detektyw sprzedaży” monitoruje każdy drobny krok, czyli który produkt klient włożył do koszyka, które produkty opuścił przed dotarciem do kasy, ilu klientów zrezygnowało z zakupu, np. poprzez niejasną politykę cenową i dodatkowe koszty sprzedaży przy kasie. Jedno jest pewne, jeśli chcesz lepiej poznać zachowania zakupowe swoich klientów, to warto część czasu przeznaczyć właśnie na moduł eCommerce w google analytics. Mam nadzieję, że artykuł był dla Ciebie pomocy i pomoże Ci lepiej zrozumieć tę część analityki w sklepie internetowym. 🙂

Grzegorz Sękowski
Grzegorz Sękowski

eCommerce manager, konsultant ds. eCommerce, twórca brandu Napnell oraz autor bloga. Zajmuje się cyfryzacją eCommerce przedsiębiorstw. Pomagam tworzyć sklepy internetowe oraz zwiększać w nich sprzedaż. Prywatnie miłośnik szachów, sqasha oraz kina.

5/5 - (10 votes)

O autorze

Grzegorz Sękowski


Grzegorz Sękowski

eCommerce manager, konsultant ds. eCommerce, twórca brandu Napnell oraz autor bloga. Zajmuje się cyfryzacją eCommerce przedsiębiorstw. Pomagam tworzyć sklepy internetowe oraz zwiększać w nich sprzedaż. Prywatnie miłośnik szachów, sqasha oraz kina.

Komentarze

Wyrażam zgodę na przetwarzanie imienia oraz adresu e-mail w celu wysyłki Newslettera. Zaznaczając zgodę jednocześnie akceptuję warunki Polityki Prywatności. Zgoda jest dobrowolna i może zostać wycofana w dowolnym momencie.

 

Newsletter eCommerce

Wyrażam zgodę na przetwarzanie imienia oraz adresu e-mail w celu wysyłki Newslettera. Zaznaczając zgodę jednocześnie akceptuję warunki Polityki Prywatności. Zgoda jest dobrowolna i może zostać wycofana w dowolnym momencie.