Strona główna 9 06. Źródła ruchu w sklepie internetowym

06. Źródła ruchu w sklepie internetowym

W tym odcinki znajdziesz główne źródła pozyskiwania ruchu w sklepie internetowym.

Zapraszam Cię do omówienia głównych źródeł pozyskiwania ruchu w sklepie internetowych.

  1. Google Paid Search
  2. SEO
  3. Social Media Paid
  4. Social Media Organic
  5. Remarketing
  6. Email marketing (Email & Automatyzacje)
  7. Porównywarki Cenowe
  8. Współprace influencerskie
  9. Afiliacja
  10. Direct (Brand)

 

Linki do artykułu top 10 automatyzacji marketing i sprzedaży na Shopify: https://grzegorzsekowski.pl/top-10-automatyzacji-email-shopify/

Podcast Ecommerce Manager

Subskrybuj Podcast

 

Podaj swój adres email poniżej, a otrzymasz ode mnie regularnie informacje o nowych odcinkach audycji podcastu oraz wskazówki jak rozwijać sprzedaż w eCommerce.

 

Źródła ruchu w sklepie internetowym

Odcinek numer 6 – Źródła ruchu w sklepie internetowym.

Cześć, miło jest mi cię gościć w kolejnym odcinku Podcastu i Commerce manager, w którym porozmawiamy o źródłach pozyskania ruchu w sklepie internetowym.

Zapraszam!

Dlaczego powstał ten odcinek?

Głównie dlatego, aby pokazać Ci jakie są obecnie główne opcje pozyskiwania ruchu do sklepu. Tak, abyś się nie zniechęcał, jeśli któreś z twoich kanałów pozyskiwania ruchu nie dowozi wyników lub jest nierentowne. Po tym odcinku zależałoby mi na tym, abyś wiedział/wiedziała, że są alternatywne miejsca pozyskiwania ruchu i nie wszystko musi się opierać np. o kampanie produktowe w Google Shopping, czy SEO.

Dużo myślałem, w jaki sposób przygotować podział kanałów sprzedaży i źródeł ruchu i czy nazewnictwo w tym podcaście powinno pokrywać się z raportami w Google analytics 4, czy też nie. Ostatecznie, aby nie komplikować zbyt mocno tego odcinka, nie będziemy się odnosić do nazewnictwa z raportu w GA, w którym znajdziemy analityczne nazwy jak Channel – (Kanał), Source (Źródło) czy Medium.

Na poczet tego odcinka i analogicznemu nazewnictwu w internecie, kanałem sprzedaży w e-commerce nazwiemy miejsce, w którym dokonuje się transakcja w sklepach internetowych, czyli będzie to jakaś zewnętrzna platforma sprzedażowa typu Allegro, sklep internetowy lub aplikacja mobilna. Z kolei źródłem pozyskania ruchu do sklepu internetowego nazwiemy miejsce, z którego pochodzi ruch i przekierowuje użytkownika wprost do sklepu internetowego, aby mógł dokonać konwersji/realizacji transakcji bezpośrednio na naszej witrynie internetowej.

Kanały sprzedaży w kontekście ecommerce

 

  • Sklep internetowy
  • Platformy sprzedażowe typu marketplace (Allegro, Amazon, Ebay, Epik) oraz platformy sprzedażowe typu porównywarka cenowa, ale tylko z opcją zakupu bezpośredniego. Przykładem takiego kanału sprzedaży może być Ceneo Kup Teraz.

 

  • Social Media (Zakup bezpośrednio w witrynie Instagrama i Facebooka)
  • Aplikacja mobilna
  • Drugi sklep internetowy (np. pod zmienionym brandem)
  • Sprzedaż B2B

Natomiast jeżeli mówimy już o źródłach pozyskania ruchu na urządzeniach mobilnych i nie tylko, tutaj odniesiemy się do zrealizowanych transakcji bezpośrednio w sklepie internetowym.

Dlatego teraz chciałbym z tobą omówić 10 głównych źródeł pozyskiwania ruchu.

Google Paid Search (PPC)

 

Płatne reklamy w sieci reklamowej Google. Najpopularniejsze aktualnie są reklamy produktowe, wyświetlające się w formie boxów produktowych z ceną i nazwą sklepu na samej górze wyszukiwarki.

Są również kampanie tekstowe. Wyświetlają się one z kolei pod reklamami produktowymi nad organicznymi wynikami wyszukiwania Google i analogicznie jak w przypadku organicznych wyników wyszukiwania posiadają nazwę, czyli Meta Title oraz Meta Description.

SEO

Drugim źródłem będzie znany i lubiany wszystkim źródło ruchu, jakim jest SEO (ruch organiczny), czyli będą to z kolei organiczne wyniki wyszukiwania, czyli pojawianie się pozycji poniżej reklam. Po wpisaniu przez użytkowników danej frazy w wyszukiwarkę. I tutaj najczęściej w odniesieniu do sklepu internetowego pozycjonujemy kategorie, produkt lub artykuł blogowy ze sklepu. I w kontekście łatwości i trudności pozycjonowania najłatwiej w mojej ocenie pozycjonuje się artykuły blogowe. Ale z Twojej strony może to wyglądać zupełnie inaczej.

Może ze względu na to, że sam posiadam bloga i gdzieś to pozycjonowanie wykonuje, natomiast wydaje się, że tam najłatwiej po prostu przelać jak najwięcej treści i zoptymalizować artykuł pod daną frazę i następnie można wykonywać przekierowanie z tego artykułu, między innymi na kategorie lub produkt w formie działania off site.

Później jest to kategoria, gdzie też mamy możliwość rozbudowywania jej, opisy kategorii, frazy kluczowe, linkowanie zewnętrzne i tak dalej, a na trzecim miejscu jest sam produkt, który stosunkowo ciężko wypozycjonować właśnie ze względu na to, że to jest jakby jedna, jedna strona z jednym produktem z małą ilością nagłówków i gdzieś tam linków wewnętrznych.

Dlatego znacznie większe szanse na działania marketingowe w SEO będziesz miał pisząc artykuły pod organic search za pomocą których możesz wykorzystać różne źródła ruchu, na które trafią klienci np. reklamy.

Płatne reklamy w Social Media

Trzecim źródłem, również bardzo dobrze znanym sprzedaży internetowej, są płatne reklamy w mediach społecznościowych. I tutaj mam na myśli głównie reklamy na Facebooku, Instagramie, Tik Toku, Pintereście, Twitterze czy Linkedinie.

Natomiast ze względu na to, że jest bardzo dużo tych formatów i rodzajów tych reklam.

Nie będziemy ich omawiać dzisiaj, natomiast główny cel tego typu promocji właśnie w mediach społecznościowych jest dotarcie z informacją o naszym produkcie i sklepie już do użytkowników danej grupie docelowej. Czyli media społecznościowe ze względu na to, że przechowują informacje o naszych zainteresowaniach, są w stanie wyświetlić tę reklamę już do konkretnej grupy docelowej.

Posiadając sklep z akcesoriami dla niemowląt i dzieci, możemy wyświetlić reklamę naszego produktu lub właśnie całego sklepu, osobom, którym niedawno urodziło się dziecko. 

Organiczne Social Media

Czwartym źródłem pozyskiwania użytkowników do sklepu internetowego będą z kolei social media, ale organiczne. I tutaj mam głównie na myśli wszelkiego rodzaju posty, rolki czy materiały wideo, które będą docierać do użytkowników, ale bez płatnej promocji i w odniesieniu na przykład do Instagrama będą to nasi obserwujący, YouTube subskrybenci natomiast w kontekście Facebooka będą to wszelkiego rodzaju osoby, które polajkowały nasz profil.

Remarketing

Kolejny punkt to remarketing, czyli wyświetlanie reklam dla użytkowników, którzy odwiedzili nasz sklep internetowy, ale na przykład nie dokonali zakupu. I tutaj, jeżeli mówimy o remarketingu, najczęściej ustawiamy remarketing w tych samych kanałach, w których tworzymy płatne reklamy, czyli dla przykładu w Google, tworząc prospect Ping pozyskując ruch. Tam również będziemy tworzyć remarketing na przykład dynamiczne i tak samo w mecie tworząc kampanię prospectingowe na pozyskanie ruchu, będziemy ustawiać tam remarketing, na przykład na porzucone koszyki.

Warto dodać, że jest to bardzo skuteczny sposób na pozyskiwanie sprzedaży.

Chodzi o to, że osoby, które już weszły do nas na sklep, weszły w jakąś interakcję z witryną, one najczęściej mają już określoną intencję zakupową, więc analizując później kampanie remarketingowe, to co zauważymy, to przede wszystkim wysoka konwersja z tego ruchu, więc tak naprawdę jest to podstawa działania sklepu, czyli dobrze ustawione remarketing w głównych sieciach reklamowych.

Email marketing

Kolejny punkt to email marketing i tutaj zaliczymy wysyłkę newsletterów i automatyzację marketingu i sprzedaży.

Wysyłka newsletterów będzie polegała na tym, że tworzymy jakieś kampanie marketingowe i do naszej bazy maili ze zgodą na newsletter, czyli ze zgodą marketingową wysyłamy wszelkiego rodzaju komunikaty. Natomiast w kontekście automatyzacji mówimy o tym, że użytkownicy wchodząc w interakcję z naszą stroną, czyli na przykład dodając produkt do koszyka, po wyjściu ze strony otrzymają maile z porzuconym koszykiem lub wchodząc na kartę produktową i wychodząc z kolei ze strony, otrzymają mail z porzuconą kartą produktową.

I takich automatyzacji może być naprawdę sporo.

W opisie tego odcinka otrzymasz link do wpisu blogowego o 10 automatyzacja na Shopify, które jest z powodzeniem możesz również wdrożyć dla pozostałych systemów e-commercowych.

Porównywarki cenowe

Kolejny punkt tym razem siódmy to porównywarki cenowe i tutaj, jeżeli mówimy o takich najbardziej popularnych porównywarkach cenowych, to oczywiście Ceneo, Skąpiec.

Mniej popularna Okazje info może to być również Alani, Domodi, dla fashion oraz dla branży Home and Decor-Homebook. Promocja na porównywarkach cenowych polega mniej więcej na tym, że umieszczamy tam ofertę naszych produktów ze sklepu w formie na przykład pliku produktowego xml, a przesyłamy tam zdjęcie produktowe, nazwę produktu, cenę i użytkownicy korzystający z takiej porównywarki cenowej mają możliwość porównywania ofert, czyli porównywania ceny.

Na przykład, sprawdzania, czy dany produkt jest w danym kolorze, w tym sklepie czy nie.

I forma rozliczenia jest w miarę korzystna, to znaczy najczęściej płacimy paper klik, czyli płacimy za sprowadzanie tego ruchu do sklepu i w miarę łatwo się to później analizuje. Czyli wiemy, jaka sprzedaż była przez porównywarkę cenową i ile nas to kosztowało.

Natomiast w kontekście jeszcze pozostałych form promocji Ceneo umożliwia między innymi na przykład wyróżnienie, czyli cytowanie pozycji.

Współpracy influencerskie

Kolejny punkt to współpracy influencerskie z osobami, które tworzą kontent i treści na YouTubie, Tik Toku, Instagramie czy Facebooku. Polega to na tym, że w zamian za określoną opłatę ci twórcy promują nasz produkt, rozwiązanie czy usługę do określonej grupy docelowej. Jeżeli chodzi o formę rozliczeń, jest tego kilka i taką popularną formą jest po prostu kod rabatowy, który wręczamy influencerowi.

I następnie mierzymy, ile mieliśmy zakupów z tego kodu rabatowego i na przykład wypłacamy mu z racji tego jakąś prowizję.

Drugi mniej popularny sposób to link utm, czyli link, który śledzi nam, ile użytkowników przyszło do naszego sklepu internetowego z polecania influencera, czyli ten link może być umieszczony na przykład w bio na Instagramie pod opisem odcinka na YouTube lub w artykule blogowym.

I trzecia forma chyba najczęściej stosowana to jest stała opłata.

W zamian za promocję naszych produktów, czyli przed rozpoczęciem współpracy. Ustalamy, ile to będzie kosztować i w jakiej formie i w ten sposób się po prostu rozliczamy z danym influencerem.

Afiliacja

Punkt 9 to afiliację i polega to na tym, że współpracujemy z zewnętrznymi podmiotami i to mogą być portale branżowe lub osoby, które będą promować nasz sklep czy nasze produkty. I zgoła będzie to polegało na tym, że umieszczamy na takim portalu link kierujący do naszego sklepu.

I rozliczamy się na przykład za ilość kliknięć, czyli płacimy danej firmie za to, że przeprowadziła na przykład 1000 użytkowników do sklepu lub jak w formie współpracy influencerskiej stałą opłatę za współpracę. To znaczy, możemy się umówić na przykład z portalem branżowym, że nasza reklama, czyli w formie jakiegoś banerku na ich portalu będzie wisiała na przykład przez 2 tygodnie i będzie to kosztowało na przykład 2000 zł.

Direct

Ostatni na dziś jest direct, czyli wejścia bezpośrednie na stronę sklepu internetowego. Widzimy, że direct jest mocno skorelowany. Z kolei z brandem, czyli informacją o tym, jak bardzo nasza marka jest rozpoznawalna czy kojarzona na rynku.

Na to z kolei składają się wszystkie omówione wcześniej punkty pozyskiwania ruchu, ale również działania pijarowo marketingowe. Czyli na przykład targi, wystąpienia w prasie branżowej, wystąpienia gdzieś na kanale YouTube, podcaście czy wywiad w telewizji. Jest to jedno z cięższych źródeł do zmierzenia, ponieważ rozpoznawalność może brać się z reklam, ale również z poleceń czy wielu, wielu innych miejsc.

Zatem brand będzie budowany równolegle przy pozostałych źródłach pozyskiwania ruchu, ale również warto rozważyć dodatkowe działania pijarowe, które mogą wesprzeć ten obszar.

Podsumowanie Podcastu e-commerce Manager

Zmierzając już całkiem ku końcowi, podsumujmy teraz wszystkie źródła pozyskiwania ruchu w sklepie internetowym.

Idąc od góry, będą to płatne kampanie w sieci reklamowej Google, organiczne wyniki wyszukiwania w Google, czyli SEO, płatne reklamy w mediach społecznościowych, organiczne zasięgi w mediach społecznościowych, czyli na przykład posterisy, karuzele bezpłatnych reklam, remarketing, newslettery, czyli maile i automatyzację, porównywarki cenowe, współpracy influencerskie afiliacje i brand.

Głównym celem tego odcinka było pokazanie ci 10 najpopularniejszych źródeł pozyskiwania ruchu w sklepie internetowym, tak abyś mógł sprawdzić lub abyś mogła sprawdzić, czy któreś z tych źródeł nie wykorzystać w swoim commerce.

Najczęściej główny przychód opiera się o paid search seo czy social media, natomiast w mojej subiektywnej ocenie warto część czasu projektowego przeznaczać również na eksplorowanie nowych źródeł. Na przykład wejść z ofertą na porównywarkę cenową czy spróbować jakiejś formy afiliacji lub współpracy z influencerem.

Prawdopodobnie nie będzie to lwia część przychodu i zyskowności w sklepie internetowym, ale pozwoli to zbadać i wyeksplorować nowe kanały dotarcia do klienta.

Warto tutaj wspomnieć, że wszystkie wymienione powyżej źródła pozyskiwania ruchu będą się ze sobą przeplatać. Na przykład afiliacja w postaci zewnętrznych linków będzie również wpływać pozytywnie na seo, a płatne reklamy w Google czy meta będą podstawą do realizacji remarketingu.

Zależało mi również na tym, aby w tym odcinku pokazać ci, że są różne opcje pozyskiwania ruchu do sklepu i abyś się nie poddawał, jeśli któraś z nich jest dla ciebie nierentowna lub mało zyskowna. Chciałem ci w ten sposób pokazać, że są po prostu alternatywne opcje, z których zawsze możesz skorzystać. Dziękuję ci za wspólnie spędzony czas.

To wszystko na dziś w odcinku szóstym zatytułowanym źródła ruchu w sklepie internetowym. Dziękuję ci za wspólnie spędzony czas, słuchałeś audycji e-commerce manager.

Jeżeli ten materiał był dla ciebie wartościowy, zostaw komentarz lub łapkę w górę. Pomoże to również innym osobom łatwiej dotrzeć do tego nagrania. Jeżeli nie subskrybujesz jeszcze audycji, serdecznie cię do tego zachęcam do usłyszenia w kolejnym odcinku.

Cześć.

 

5/5 - (2 votes)
Poland