Strona główna 9 04. Budżet sklepu internetowego – Jak przygotować i wdrożyć?

04. Budżet sklepu internetowego – Jak przygotować i wdrożyć?

W tym odcinku znajdziesz omówiony budżet sklepu internetowego.

Główne filary wokół których został podzielony budżet:
  1. Zasoby personalne
  2. Office
  3. Ecommerce
  4. Marketing
  5. Marketing – Pozyskanie ruchu
  6. Logistyka
  7. Koszt sprzedanych towarów CoGS (Cost of Goods Sold)

 

Budżet sklepu internetowego

Budżet sklepu internetowego

Budżet sklepu internetowego – Do pobrania w formie Excela

 
Podcast Ecommerce Manager

Subskrybuj Podcast

 

Podaj swój adres email poniżej, a otrzymasz ode mnie regularnie informacje o nowych odcinkach audycji podcastu oraz wskazówki jak rozwijać sprzedaż w eCommerce.

 

Budżet sklepu internetowego – Jak przygotować i wdrożyć?

Cześć, witaj w kolejnym odcinku podcastu e-commerce manager, w którym porozmawiamy o budżecie w sklepie internetowym, czyli o tym, czym jest budżet, jakie są jego wady i zalety oraz jakie daje możliwości.

Dlaczego powstał ten odcinek? Temat budżetu jest mi bardzo bliski ze względu na to, że sam prowadzę działalność gospodarczą od kilku lat.

I wraz z działalnością gospodarczą regularnie prowadzę również budżet, czyli uzupełniam co miesiąc wraz z dokumentami dla księgowości wszystkie swoje koszta i przychody.

Dzięki temu monitoruje wszystkie jednorazowe wydatki, a także pozostałe, które pozwalają nam na planowanie budżetu. Wiem mniej więcej jaka czeka mnie zyskowność po wypłacie. Wiem, które miesiące mam na stracie i tak dalej.

Dzięki temu mogę się lepiej przygotować na nadchodzące miesiące lub lepiej zarządzać kosztami.

Budżet sklepu internetowego

Natomiast do czego służy budżet e-commerce? Analogicznie jak w firmach usługowych, produkcyjnych czy handlowych, do monitorowania przychodów kosztów, a na koniec zyskowności.

Co osiągniemy dzięki monitorowaniu wydatków? Przede wszystkim wiemy, co i ile nas kosztuje. Dzięki temu łatwiej nam zarządzać działem e-commerce.

Dzięki temu będziemy też wiedzieć, w co możemy zainwestować i czy nas na to stać, czy nie. Dokładnie będziemy też wiedzieć, na co i ile w danym miesiącu wydaliśmy, a także czy rzeczywiście pomogło nam to w danym obszarze, czy też nie.

Jeśli nie, to będzie to po prostu znak, że możemy z takiego kosztu zrezygnować lub w drugą stronę. Jeśli przychód jest wysoki, a koszta relatywnie niskie, będziemy wiedzieć, który dział, jakie koszta generuje i który dział możemy dokapitalizować. Więc przede wszystkim sama świadomość tego, jakie są koszty, w którym dziale pozwoli nam tym zarządzić.

Ok, kiedy wiemy już czym jest budżet Twojego sklepu internetowego, jakie są jego zalety, przejdziemy teraz do omówienia jego poszczególnych filarów.

Pierwszym z nich będzie oczywiście przychód. Mając na myśli przychód, od razu przychodzi nam na myśl sprzedaż bezpośrednia na swoim sklepie internetowym.

I rzeczywiście jest to, główna składowa budżetu. Natomiast poza sprzedażą bezpośrednią mamy jeszcze sprzedaż pośrednią i do tej sprzedaży pośredniej możemy zaliczyć wszystkie transakcje realizowane za pośrednictwem biura obsługi klienta. Czyli będą to użytkownicy, którzy nie zdecydowali się na zakup bezpośrednio na sklepie, ale na przykład poprzez kontakt mailowy lub telefoniczny z działem obsługi klienta.

Sprzedaż marketplace

Zostając przy przychodzie mamy sprzedaż za pośrednictwem marketplace i tutaj najczęściej na myśl przychodzi nam Allegro. Natomiast mogą być to również inne marketplace’y, takie jak Empik, Amazon czy eBay. I mamy jeszcze sprzedaż na porównywarkach cenowych. Mam tutaj na myśli sprzedaż bezpośrednią (obsługa transakcji odbywa się w Ceneo), czyli na przykład Ceneo kup teraz.

Koszty w budżecie sklepu internetowego

Kiedy już mamy za sobą przychody, czyli tę najważniejszą składową budżetu, możemy teraz przejść do kosztów. Główny podział, który, stosuje się najczęściej w kontekście kosztów, będą to koszty jednorazowe i stałe. Do kosztów jednorazowych możemy zaliczyć na przykład audyt danego obszaru w firmie. Może być to jednorazowy zakup sprzętu, np. drukarki.

Koszty stałe

Dalej mamy koszty stałe. Czyli powtarzalne, cykliczne koszty, takie jak biuro, magazyn, pensje pracowników. Czy wszelkiego rodzaju usługodawcy, którzy świadczą jakieś usługi dla naszego e-commerce – np. hosting czy abonament na wdrożenie sklepu internetowego.

Koszty zmienne

I idąc dalej, mamy zmienne koszty, to również koszty cykliczne, natomiast one są zmienne w czasie, najczęściej ze względu na to, że zależą od wartości sprzedaży. I do tych zmiennych kosztów możemy zaliczyć na przykład koszty kurierów, koszty płatnych mediów czy prowizji od płatności.

Arkusz, który jest do pobrania do tego odcinka nie uwzględnia kosztów jednorazowych, stałych czy zmiennych. Są tam ujęte oczywiście wszystkie koszty, natomiast ze względu na to, żeby ci jak najbardziej uprościć wejście do budżetu, został on jak najbardziej uproszczony. Z czasem, jeśli uznasz, że chcesz mieć podział na koszty stałe lub zmienne, spokojnie można go o te parametry rozbudować.

W drugim odcinku podcastu — Jak zbudować zespół e-commerce, znajdziesz podział ról na w budowaniu zespołu e-commerce. Rozmawialiśmy w nim głównie o filarach i obszarach, które pojawiają się w e-commerce, a do których zaliczamy między innymi Office, czyli szeroką pojętą administrację, koszty personalne, koszty marketingu, koszty e-commerce, czyli sklepu internetowego, koszty logistyki i koszty towaru. Kiedy już omówiliśmy główne filary z drugiego odcinka, możemy teraz przejść dalej.

Zasoby personalne

Pierwszy z kosztów to zasoby personalne, czyli są to wydatki na pracowników zatrudnionych in house.

I tutaj może być to prezes, czyli właściciel i na koszty wynagrodzenia składa się pensja zasadnicza, czyli to, co dostajemy na konto, plus koszty wynagrodzenia, tj. podatek ubezpieczenie, wszelkiego rodzaju składki.

I teraz, jeżeli chodzi o zasoby personalne, tego może być naprawdę dużo, więc warto to monitorować właśnie ze względu na to, żeby wiedzieć, ile nas kosztują zasoby ludzkie i w którym momencie na przykład warto, abyśmy zrezygnowali z jakichś zasobów na przykład na poczet usług zewnętrznych. I w drugą stronę, jeśli usługi zewnętrzne są za drogie, to jest na przykład dobry moment, aby rozważyć zatrudnienie kogoś in house do firmy.

Koszta administracyjne w sklepie internetowym

Przechodząc dalej, mamy koszty administracyjne i tutaj, jeżeli chodzi o office, będzie to przede wszystkim wynajem biura, księgowość, prowadzenie konta firmowego, abonamenty na telefon, internet i tak dalej. I zostając jeszcze przy office jest samochód, który też jest oczywiście kosztem firmowym i który możemy doliczyć do administracji.

Koszty platformy e-commerce

Ok, wychodząc z administracji mamy teraz koszty działu e-commerce. Takim głównym kosztem w kontekście platformy e-commerce jest zawsze sklep internetowy. I tutaj w zależności od tego, który rodzaj systemu wybierzesz open source czy SaaS będzie to miesięczna opłata. Jeśli będzie to open source, to główny koszt to hosting. Pojawią się również koszty związane z prowizją od płatności, które też będą kosztami zmiennymi.

Koszta aplikacji i narzędzi

Mamy aplikacje do tego sklepu internetowego, mamy również narzędzia. I wśród narzędzi może to być na przykład narzędzie do marketing automation, czy automatyzacji sprzedaży, może to być na przykład linger do łączenia kilku kanałów sprzedaży w jeden czy system do opinii, na przykład trustmate.

Usługi zewnętrzne

Mogą to być również usługi zewnętrzne, takie jak agencje od technologii, może być to freelancer. Na przykład manager na godzinę, analityk i osoba od współczynnika konwersji, ale też customer service, jeśli mamy kogoś zatrudnionego in house. Przechodząc dalej, mamy usługi marketingowe i narzędzia marketingowe.

Jeżeli chodzi o usługi zewnętrzne, najczęściej są to agencje marketingowe lub freelancerzy, którzy świadczą nam określone usługi.

I taką najczęściej pojawiającą się kompetencją w dziale marketingowym jest performance marketing, czyli są to kampanie płatne na Facebooku, Instagramie oraz kampanie płatne w Google pozwalające na sprzedaż produktów. A to oczywiście koszty zmienne zależne od wybranej technologii i tego, jak bardzo zależy Ci na rzeczy, jakiej jest zwiększanie sprzedaży i wdrożenia e-commerce.

Jest to również SEO, czyli pozyskiwanie aktywne płatnych linków czy pozycjonowanie wewnątrz witryny internetowej.

Ale mogą być to również usługi związane z social mediami z wysyłką newsletterów z przygotowywaniem contentu, sesje zdjęciowe lub social media. Zakres projektu może być szeroki i zależny od potrzeb biznesowych. Niekiedy warto skorzystać z gotowych rozwiązań i odpowiedniego szablonu.

Przechodząc do narzędzi, będą to wszelkiego rodzaju narzędzia marketingowe, takie jak na przykład płatne stoki, narzędzia do obróbki graficznej, czyli na przykład Canva czy narzędzia do monitorowania pozycji w wynikach organicznych Google, z których możesz skorzystać. Możesz liczyć na przykład Semrush. Warto zwrócić szczególną uwagę na jedną z najdroższych części w całym budżecie, czyli pozyskiwanie płatnego ruchu. I tutaj mamy na myśli głównie media i prowizje, które się pojawiają. Zaczniemy od płatnych mediów i będą to wszelkiego rodzaju kampanie na Facebooku, w Google, w sieciach marketingowych na przykład Criteo czy pozycjonowanie w postaci back linków SEO – to naprawdę złożony proces.

Mogą to być również publikacje na zewnętrznych portalach. Takie PRowe, jakiś wywiad w prasie. Jakieś wideo u danego influencera, które zapewni nam odpowiednie zasięgi i tak dalej. To dobre przygotowanie sklepu pod kątem rzeczy, jaką jest pozyskanie ruchu. Jeśli prowadzisz swój biznes w głównej mierze sam, to musisz wiedzieć o takich rzeczach, aby zadbać o sklep i jego potrzeby.

Ale może to być również prowizja, czyli jeśli próbujemy działać w porównywarkach cenowych, to tam płacimy za kliknięcie, czyli prowizję za przyciągnięcie użytkownika na naszą stronę i do tego możemy zaliczyć również prowizję od allegro.

Mamy logistykę i w kontekście logistyki najczęściej są 2 warianty. Pierwszy wariant polega na zewnętrznym fulfillment, czyli wysyłką, zamówieniami, obsługą zwrotów zajmuje się firma zewnętrzna, która następnie wystawia nam fakturę za tą usługę i nas tak naprawdę nie interesuje to, jak działa ten proces czy ile on kosztuje wewnątrz. My dostajemy po prostu za usługę fakturę do opłacenia i jest to dla nas koszt. Natomiast w wariancie drugim całą obsługę magazynową realizujemy wewnątrz i tutaj pojawia się sporo kosztów.

Przede wszystkim będą to koszty związane z wynajmem takiego magazynu. Będą to koszty z firmami kurierskimi, czyli my sami musimy wynegocjować stawki z kurierami, które pozwolą nam na stworzenie budżetu. Do kosztów logistyki należy doliczyć koszty zniszczonego towaru, czyli będą to wszelkiego rodzaju koszty związane ze zniszczeniem towarów w dostawie, z reklamacjami klienta, ze zwrotami, które nie nadają się do ponownego odsprzedania.

Ten koszt pojawia się zarówno w fulfillment, jak i we własnym magazynie.

Największy koszt

Najczęściej największy koszt ze wszystkich to jest koszt materiałów, czyli produktów, które sprzedajemy. Możemy się zastanowić, w jaki sposób teraz wyciągnąć ten miesięczny koszt sprzedanego towaru. Korzystny może być wybór odpowiedniej agencji, jednak na to też trzeba mieć przygotowany budżet.

Najczęściej taką opcję powinien mieć system magazynowo księgowy ERP lub system e-commerce, który służy nam jako platforma sprzedażowa i wiemy, że Shopify posiada taką opcję. Czyli poza wartością do sprzedaży, którą ustawiamy jako cenę brutto, możemy również podać na karcie towaru wartość zakupionego towaru. Następnie w raportach jest możliwość filtrowania według miesiąca sumy wszystkich sprzedanych towarów.

Jeśli nie mamy jak wyciągnąć tej danej, może nam przyjść średnia marża, czyli możemy sobie policzyć, jaką mamy średnią marżę na produkcie i przemnożyć razy przychód w danym miesiącu. Wtedy wyjdzie nam około koszt towaru, który możemy uzupełnić w budżecie.

I ta metoda może nie jest idealna, natomiast pozwoli mniej więcej oszacować koszty zakupionego towaru w danym miesiącu. W tym miejscu warto dodać, że to, co mamy w budżecie tym sklepu internetowego nie będzie praktycznie pokrywać się z tym, co mamy, u księgowości, a wynika to z tego, że nie bierzemy tu pod uwagę wszelkiego rodzaju kosztów amortyzacji kredytu, ulg podatkowych i tym podobnych rzeczy. Ok, mając już wszystkie koszty, możemy teraz policzyć w zyskowność tego jako e-commerce. Więc do wszystkich kosztów zaliczamy zasoby personalne, office, marketing, e-commerce, uzyskanie ruchu, logistykę i towary. Natomiast do przychodów zaliczymy wszystkie kanały pozyskania przychodu.

Czyli będzie to sklep internetowy, marketplace, sprzedaż bezpośrednia przez biuro obsługi klienta czy porównywarka cenowa. I teraz odejmując od przychodu wszystkie koszty, otrzymamy zysk operacyjny.

W tym miejscu warto zauważyć, że będzie to zysk operacyjny przed opodatkowaniem, więc budżet nie będzie nigdy w 100 procentach zgodny z tym od księgowości czy z księgą przychodów i rozchodów.

Natomiast cel budżetu jest inny. On ma na celu pokazanie nam prognozy, jeżeli chodzi o przychody i kosztów, tak, żebyśmy mogli nimi zarządzać, sprawdzać co generuje nam przychód, a co jest niepotrzebnym kosztem.

Podsumowanie Podcastu e-commerce Manager

Na koniec chciałbym Cię serdecznie zaprosić do pobrania mojego pliku. Dla newsletterowców będzie on dostępny na mailu wraz z zapowiedzią tego odcinka, natomiast dla nowych słuchaczy, link do pobrania budżetu będzie dostępny po zapisie na newsletter.

Mam nadzieję, że był to dla ciebie pomocny odcinek i lepiej pomoże ci zorganizować koszta i przychody w twoim e-commerce.

To wszystko na dziś w odcinku czwartym zatytułowanym — Budżet sklepu internetowego. Jak przygotować i wdrożyć

Dziękuję ci za wspólnie spędzony czas, słuchałeś audycji e-commerce manager.

Jeśli ten materiał był dla ciebie wartościowy, zostaw komentarz lub łapkę w górę. Pomoże to również innym osobom łatwiej dotrzeć do tego nagrania. Jeżeli nie subskrybujesz jeszcze audycji, serdecznie cię do tego zachęcam do usłyszenia w kolejnym odcinku cześć.

 

5/5 - (1 vote)
Poland