W tym odcinku znajdziesz najważniejsze zmiany na Shopify w 2023 r. w Polsce i na Świecie, w tym krótkie podsumowanie dwóch edycji Shopify Winter i Summer Edition 2023.
Linki i materiały z odcinka:
Wszystkie Shopify Editions: https://www.shopify.com/editions/all
Shopify Changelog: https://changelog.shopify.com/
Shopify Winter Edition 2024 już 31 stycznia 2024 roku. Pamiętaj zasubskrybować tę audycję, aby nie ominęło Cię podsumowanie z tego wydarzenia.
Subskrybuj Podcast
Podaj swój adres email poniżej, a otrzymasz ode mnie regularnie informacje o nowych odcinkach audycji podcastu oraz wskazówki jak rozwijać sprzedaż w eCommerce.
Transkrypcja odcinka podsumowanie 2023 r. w Shopify
Miło mi jest Cię powitać w pierwszym odcinku Podcastu Ecommerce Manager, w którym podsumujemy najważniejsze zmiany na Shopify w 2023 r. w Polsce i na Świecie. Opowiem ci również o cyklach, w których Shopify wypuszcza aktualizacje oraz o miesiącach, w których się pojawiają. Zmiany na Shopify pojawiają się najczęściej w dwóch okresach w ciągu roku, które nazywamy Shopify Editions:
- Shopify Winter Edition pod koniec stycznia.
- Shopify Summer Edition ma miejsce w połowie roku.
W ramach jednego takiego cyklu pojawia się ponad 100 aktualizacji dotyczących: produktów, aplikacji, API, nowych funkcji, czy panelu CMS. Shopify jako twórca i właściciel platformy jest na bieżąco z problemami, które są zgłaszane przez użytkowników oraz agencje. Tym samym również sam w ciągu roku wypuszcza swoje aplikacje, które następnie dostępne są w Shopify App Store lub wchodzą jako część funkcjonalności do platformy (stają się częścią panelu administracyjnego).
Najbliższy Shopify Edition już 31 stycznia 2024 r. Pamiętaj, aby subskrybować tę audycję, aby mieć pewność, że nie ominie cię relacja z jednego z najważniejszych wydarzeń w ciągu roku w Shopify.
Poza Editions, Shopify udostępnia również regularne cykliczne zmiany. Które możesz śledzić i obserwować na stronie changelog.shopify.com. Link do Shopify Editions oraz Changelog’u Shopify znajdziesz w opisie tego odcinka.
Shopify Winter Edition – „Build to last”
Zaczniemy od omówienia zmian, które pojawiły się w styczniu 2023 r. w ramach Shopify Winter Edition.
1. Shopify Carrier Api
Pierwszą znaczącą zmianą było wprowadzenie zmiany w dostępności w Shopify Carrier Api. To funkcja odpowiedzialna między innymi za wyświetlanie punktów odbioru Paczkomatów InPost lub ORLEN paczki w Checkout. Przed styczniem 2023 roku Carrier Api można było włączyć po opłaceniu planu Shopify Basic z góry na rok lub za dodatkową opłatą. Obecnie, aby aktywować Shopify Carrier Api, należy wykupić plan Shopify z góry na rok lub wybrać plan Shopify Advanced lub Shopify PLUS. Zmiana ta wiąże się z wyższym kosztem aktywacji punktów odbioru paczkomatów inpost bezpośrednio w Checkout.
2. Zmiana architektury adresów URL
Kolejna zmiana związana była z architekturą samego Shopify. Polega na zmianie struktury adresu URL panelu administracyjnego. Wcześniej każdy sklep miał unikatowy adres URL w domenie my-shopify. Aktualnie wszystkie sklepy są pod domeną admin.shopify.com, gdzie w adresie URL zawarta została nazwa sklepu. Zmiana ta nie wpływa na sprzedaż, zmienił się jedynie sposób logowania do sklepu.
3. Szybkość wczytywania strony
Zostając przy architekturze, mieliśmy też zmianę w szybkości przesyłania danych pomiędzy lokalizacją klienta przeglądającego sklep a serwerami Shopify. Pojawiło się dodatkowych 270 punktów, które w skrócie umożliwiają, szybsze wczytanie store frontu sklepu, a co za tym idzie, zwiększa się szybkość ładowania strony dla użytkowników. Tym samym wpływa to na poprawę współczynnika konwersji.
4. Shopify Magic
Rok 2023 był również rokiem sztucznej inteligencji. Shopify dostosował się pod tym kątem, wypuszczając Shopify Magic, czyli aplikację umożliwiającą generowanie tekstów, przy użyciu sztucznej inteligencji z poziomu store frontu. Mechanizm działa w bardzo podobny sposób do chatu GPT. Podając kilka słów kluczowych, AI wygeneruje bezpośrednio na stronę sklepu opis produktowy.
5. Metafields & Metaobjects
Kolejna zmiana dotycząca architektury Shopify związana była z meta polami (metafields) oraz meta obkiektami (metaobjects). Metafields odpowiadają za niestandardowe pola, które możemy wiązać z produktem, grupą produktów lub całą kolekcją. Na przykład mając sklep z kosmetykami, dzięki metafields mamy możliwość wyświetlania pojemności kosmetyku, składnika głównego, czy innych funkcji związanych wyłącznie z tym produktem, bezpośrednio na karcie produktu. Natomiast, dzięki meta objects możemy budować rozszerzone struktury danych.
Co oznacza ta zmiana dla sklepów na Shopify?
Jeszcze większą możliwość wiązania i wyświetlania niestandardowych parametrów z kartą produktową, kolekcją lub blogiem. Natomiast pojawienie się metafields bezpośrednio w panelu administracyjnym – na karcie produktowej oznacza przyśpieszenie pracy z danymi na sklepie i zarządzanie contentem.
6. Kody rabatowe na Shopify
Kolejna aktualizacja, ważna tym razem z punktu widzenia marketingu to łączenie się rabatów na sklepie. Od teraz mamy możliwość oferowania klientom więcej rodzajów zniżek oraz możliwość łączenia ich ze sobą w jednym zamówieniu. Brak możliwości łączenia się rabatów w Checkout był do tej pory sporym problemem w tworzeniu i zarządzaniu kilkoma akcjami marketingowymi jednocześnie.
Zmiany w logice rabatów spowodowały również wzrost ilości aplikacji w Shopify App Store, które pozwalają obsłużyć teraz więcej niestandardowych przypadków rabatowania na sklepie.
7. Aktualizacja Shopify Markets
Ważną zmianą związaną z internacjonalizacją Shopify była aktualizacja Shopify Markets. Pojawiły się dodatkowe opcje rozszerzające markets, np. możliwość wykluczania produktów z poszczególnego rynku. W tym miejscu warto wspomnieć również o aplikacji Translate & Adapt, która umożliwia dodawanie regionalnych tłumaczeń do instancji stworzonych w Shopify Markets. Dzięki aplikacji możemy tworzyć regionalne tłumaczenia produktów, strony głównej, czy stron kategorii, dostosowane do języka poszczególnego rynku.
Warto zauważyć, że Shopify Markets współpracuje mocno z Shopify Payments – tj. oficjalną bramką płatności od Shopify, które obecnie nie jest dostępna w Polsce. Tym samym w Polsce nie mamy jeszcze możliwości korzystania ze wszystkich dobrodziejstw, które dostarczają Marketsy. Do tego zaliczamy główną funkcję Shopify Payments, którą jest wyświetlanie lokalnej waluty w zależności od kraju w Checkout. Na wprowadzenie tej zmiany musimy poczekać, aż w Polsce pojawi się Shopify Payments.
8. Aplikacja Shopify Collabs
Ostatnią większą zmianą w edycji zimowej 2023 było dodanie Aplikacji Shopify Collabs. Czyli opcji do współpracy i zarządzania influencerami. Aplikacja umożliwia między innymi przyjmowanie zgłoszeń influencerów, zarządzanie linkami afiliacyjnymi, czy monitorowanie prowizji za polecenie.
W tym miejscu warto wspomnieć również o tym, że część modyfikacji wypuszczana jest jako nowa funkcja dostępna dla wszystkich użytkowników na Shopify, niezależnie od planu. Natomiast część rzeczy to wyłącznie zapowiedź, np. w formie wczesnego dostępu. To znaczy, aby dostać dostęp do aplikacji lub nowej funkcji, możemy uzyskać dostęp od Shopify po wypełnieniu formularza i zgłoszenia się do testów. Tak było między innymi z Shopify Product Bundles, które zostały wypuszczone w formie early access w zimowej edycji, a które oficjalnie zostały opublikowane w lecie.
Shopify Summer Edition – „Imagine my business”
Przechodząc dalej, do połowy 2023 roku, mieliśmy Shopify Summer Edition. To znaczy letnią edycję z wypuszczonymi ponad setkami nowych zmian.
1. One-step Checkout na Shopify
Główną i zapowiadaną przez cały rok zmianą było wprowadzenie ogólnodostępnego, jednoetapowego checkoutu (One-step Checkout).
Wraz ze zmianą wyglądu pojawiała się również zmiana w logice. Od teraz za Checkout odpowiada Shopify Functions. Zwiększyła się również ilość zmian w API. Co umożliwiło twórcom aplikacji dostosowywanie dodatkowych funkcji umożliwiających tworzenie bardziej rozbudowanych, czy niestandardowych akcji na Checkout.
Co to oznacza dla użytkowników Shopify?
Przede wszystkim mamy szybszy Checkout. Klientowi łatwiej i szybciej wypełnia się formularz zamówienia. Mniej kroków potrzebnych jest do realizacji transakcji (krótsza ścieżka zakupowa = wyższa konwersja). Natomiast rozszerzenie API i zmiana logiki na Shopify Functions zwiększa ilość i możliwość dostosowywania funkcji checkoutu przez zewnętrznych dostawców aplikacji. Np. niestandardowe opcje rabatowania czy edycja niestandardowych reguł dostawy.
2. Nowy wygląd panelu CMS na Shopify
Kolejną zmianą, którą dostrzegli głównie użytkownicy pracujący na Shopify od początku 2023 roku jest wprowadzenie nowego panelu sklepu (panelu administracyjnego). Poza wyglądem – tj. bardziej intuicyjnym panelem – pojawiało się kilka dodatkowych funkcji, takich jak możliwość filtrowania, między innymi po metafields czy zmiany w raportach (dodanie dodatkowych raportów).
3. Shopify Bundles
Kolejną mocno wyczekiwaną zmianą było wprowadzenie Shopify Bundles, czyli tak zwanych zestawów. Jest to zewnętrzna aplikacja dostępna w Shopify App Store umożliwiająca między innymi tworzenie zestawów czy zniżek w kompletach. W tym miejscu warto zaznaczyć, że Bundle było mocno zgłaszane do Shopify jako potrzebna część platformy przez firmy, agencje, czy same sklepy internetowe. Stąd Shopify zdecydował się na wypuszczenie własnej, darmowej aplikacji do tworzenia i zarządzania zestawami.
4. Shopify flow
Idąc dalej, Shopify flow stało się ogólnie dostępne dla wszystkich planów, w tym Basic, Shopify, Advanced. Wcześniej flow było dostępne tylko na Plusie. Jest to funkcja, która umożliwia tworzenie akcji automatycznych na Shopify z wykorzystaniem tagów, danych klienta, historii zakupowych, częstotliwości zakupowych czy zgód na marketing.
Shopify flow może być również podstawową alternatywą dla marketing automation, wraz z darmową aplikacją Shopify Email można stworzyć podstawowe reguły automatyzacji.
5. Marketplace na Shopify
Nie możemy zapominać również o rozszerzeniu marketplace. Shopify, dodał bezpośrednie połączenie w postaci kanałów sprzedaży, czyli tak zwanych Sales Channels, dla popularnych marketplace między innymi Amazon, Ebay, Etsy czy Walmart. Dzięki temu jest możliwość bezpośredniej integracji marketplace do sklepu i zarządzania sprzedażą z jednego miejsca. Przyspiesza to również pracę w kontekście eksportu, czy importu produktów do marketplace bezpośrednio z Shopify.
Tak, jak w edycji zimowej 2023 zostało wypuszczonych również sporo mniejszych zmian (których nie będę szczegółowo opisywać), pojawiła się również zapowiedź nowej aplikacji na rok 2024. Shopify Subscriptions, czyli aplikacja do tworzenia i zarządzania subskrypcjami. Bardzo możliwe, że pełna wersja aplikacji pojawi się już wkrótce i będzie dostępna po Shopify Winter Edition 2024.
Podsumowując Shopify Summer i Winter Edition widać, że najwięcej zmian wdrażanych jest przez Shopify pod rodzime rynki. Czyli tam, gdzie Shopify ma największy udział sprzedaży, czyli Stany Zjednoczone, Kanada, czy kraje korzystające z Shopify Payments. Widać, że dużo zmian pojawia się również wokół Shop Pay np. możliwość logowania do sklepu za pośrednictwem tej formy płatności.
Shopify w Polsce
Nie powinniśmy zapomnieć również o rozwoju Shopify w Polsce. Gdzie podziało się również wiele dobrego. Mieliśmy między innymi premierę 4 oficjalnych integratorów płatności w tym tpay, Przelewy24, imoje, czy PayPo.
Przygotowałem również krótkie podsumowanie, jeżeli chodzi o ilość sklepów internetowych na Shopify. Według firmy analitycznej Build-with, sklepów na Shopify jest 6250. W porównaniu do czerwca 2023 ich liczba wyniosła około 2000 na przestrzeni ostatnich 6 miesięcy. Wpływa to tym samym na ilość usługodawców, którzy będą tworzyć nowe aplikacje. Większa liczba sklepów w Polsce może wpłynąć również na wprowadzenie Shopify Payments do Polski, ale tutaj wciąż nie znamy planów czy daty wdrożenia oficjalnej bramki płatniczej od Shopify.
Podsumowanie odcinka Shopify w 2023 r.
Podsumowując, w mojej subiektywnej ocenie główne zmiany na Shopify w 2023 roku, to:
One Step Checkout, czyli jednoetapowy checkout na Shopify z łatwą migracją z kilkuetapowej wersji, czy możliwością podstawowej customizacji za pomocą edytora drag and drop.
Shopify Flows dostępny dla planu Shopify Basic. Umożliwiający w prosty sposób tworzenie akcji automatycznych w sklepie.
Na pewno nowy wygląd panelu CMS i dodatkowe funkcje umożliwiające wydajniejszą pracę. Szybsza wymiana contentu na sklepie, bardziej precyzyjne filtrowanie, rozszerzone o metafields. Dzięki temu oszczędzamy czas i zasoby przy codziennej pracy na sklepie.
Nowy mechanizm rabatowania, który umożliwia między innymi łączenie się określonych rabatów w Checkout. Jest to na pewno duża zmiana, która ułatwi zarządzanie i tworzenie akcji marketingowych na Shopify.
Myślę, że Shopify Markets. To znaczy rozszerzenie o nowe funkcje istniejącego Shopify Markets oraz opublikowanie oficjalnej aplikacji od Shopify do dodawania tłumaczeń, która nazywa się Translate & Adapt App. Aplikacja umożliwia między innymi dostosowanie opisów do konkretnej wersji językowej stworzonej w oparciu o Shopify Markets.
To był na pewno rok AI, więc Shopify dostosowało się również pod tym kątem, dodając Shopify Magic. Tym samym możliwość dodawania i generowania tekstów z pomocą sztucznej inteligencji jest bezpośrednio na store froncie.
To, co najważniejsze to jednoetapowy checkout, który wpływa na wzrost konwersji na sklepie oraz mocne otworzenie się rynku w Polsce na tę technologię.
Co pojawi się w 2024 na Shopify?
Tego dowiemy się już niebawem. Pod koniec stycznia będzie pierwsza edycja Shopify Winter Edition w tym roku, na której dowiemy się znacznie więcej o nowych funkcjach Shopify i planach na nadchodzący rok. Streszczenie Shopify Winter Edition 2024 znajdziesz tutaj. Możemy zakładać, że część zapowiedzi z wcześniejszych edycji pojawi się jako nowa funkcjonalność platformy.
Ja ze swojej strony, chciałbym Ci serdecznie podziękować za wspólnie spędzony czas w pierwszym inauguracyjnym odcinku Podcastu. Mam nadzieję, że to podsumowanie było dla Ciebie wartościowe. Zapraszam cię subskrybowania audycji, tak aby nie ominęły Cię pozostałe nowości o Shopify w Polsce i na Świecie, w tym podsumowanie Shopify Winter Edition 2024, które już 31 stycznia.