Strona główna 9 03 Podsumowanie Shopify Winter Edition 2024

03 Podsumowanie Shopify Winter Edition 2024

W tym odcinku znajdziesz podsumowanie ostatniej edycji Shopify Winter Edition 2024.

W tym odcinku znajdziesz podsumowanie ostatniej edycji Shopify Winter Edition 2024.

Lista 10 wybranych zmian na Shopify:

1. Checkout Extensibility
2. Shopify Subscriptions
3. Warianty
4. Aplikacja Search & Discovery
5. Bundles (Zestawy)
6. Draft orders
7. Discounts (Kody rabatowe)
8. Web Performance
9. Shopify B2B
10. Shopify Magic

Linki i materiały z odcinka:

Podsumowanie Shopify Winter 23’’ & Summer 23’ Edition: tutaj
Shopify Winter Edition 2024: tutaj

Podcast Ecommerce Manager

Subskrybuj Podcast

 

Podaj swój adres email poniżej, a otrzymasz ode mnie regularnie informacje o nowych odcinkach audycji podcastu oraz wskazówki jak rozwijać sprzedaż w eCommerce.

 

Część! Witam Cię bardzo serdecznie w kolejnym odcinku audycji Podcastu Ecommerce Manager, w którym porozmawiamy o ostatniej edycji Shopify. W tym roku Shopify Winter Edition zostało opublikowane pod nazwą fundations — czyli fundamenty. Rzeczywiście, jak przyjrzymy się bliżej, to dużo zmian dotyczy funkcji, które są podstawowymi elementami sklepu internetowego, takie jak: filtry, warianty, czy rozbudowane opcje wyszukiwania.

 

Chciałbym zacząć od krótkiego wyjaśnienia, czym jest Shopify Editions. Shopify wypuszcza 2 razy do roku największe paczki zmian na swojej platformie w ramach cykli pod nazwą Shopify Editions. Pierwsza edycja pojawia się na początku stycznia. Natomiast druga w połowie roku. W ramach edycji pojawia się około 100 aktualizacji i zmian na platformie.

 

Dodatkowo wypuszczane zostają zapowiedzi nowych funkcji, czy aplikacji w ramach wcześniejszego dostępu (early access). Shopify może nam przydzielić, dostać do niektórych funkcji systemu, które nie są jeszcze ogólnodostępne. Aby uzyskać dostęp do nowych elementów platformy, nad którymi pracuje obecnie Shopify, możemy należy formularz zgłoszeniowy na stronie Shopify Edition.

 

Przykładem takich funkcji w poprzednim roku był One-Step Checkout, do którego mogliśmy dostać dostęp na początku 2023 roku, a który pojawił się w pełni funkcjonalny dopiero w połowie zeszłego roku. Kolejną aplikacją w formie early access’u była aplikacja Shopify Subscriptions. Oficjalnie udostępniona do testów w połowie zeszłego roku. A od Shopify Winter Edition 2024 jest pełni dostępna w Shopify App Store.

 

Zapraszam Cię również do odsłuchania pierwszego odcinka podcastu, w którym znajdziesz podsumowanie zmian na Shopify z całego 2023 roku, w tym z dwóch poprzednich edycji, dostępnego tutaj. A teraz skupimy się na ostatniej nowościach, wprowadzonych przez Shopify 31 stycznia 2024 roku. Zapraszam na szczegółowe podsumowanie shopify winter edition 2024.

 

1. Shopify Checkout

 

Co edycję checkout Shopify przechodzi znaczący upgrade. Od poprzednich edycji mamy już dostępny One-Step Checkout, wdrożone Shopify functions, a teraz shopify wypuścił checkout extensibility.

 

Checkout Extensibility

 

Jest to zestaw funkcji i aktualizacji w API, umożliwiający jeszcze więcej opcji modyfikacji checkoutu przez developera lub zewnętrzne aplikacji dostępne w Spotify App Store. W ramach checkout Extensibility pojawiło się, aż 14 nowych zmian w APi, dodatkowe komponenty UI, czy funkcje wpływające na sam wygląd checkoutu.

 

Co z tego wynika?

 

Otrzymujemy nowe możliwości pod kątem brandingu. Możemy dostosowywać nagłówki, stopkę checkoutu, edytować brandingowe elementy takiego jak kolory czy dodawać elementy graficzne (banery). Zmiany w API pozwalają również na tworzenie nowych aplikacji do konfiguracji niestandardowych zachowań w checkout. Dzięki temu pojawiło się 90 nowych aplikacji wspierających niestandardowe wymagania klientów w checkout.

 

Uruchomiona została także obsługa zgody na prywatność, która umożliwia aplikacjom zbieranie zgody bezpośrednio w procesie płatności. Wcześniej najczęściej zgody realizowane były na etapie koszyka.

 

Wreszcie dostępne są nowe komponenty UI, które możemy dodać do checkoutu np.lista wyboru daty z kalendarza (w kontekście urodzin, czy daty dostarczenia paczki), ikona płatności, czy dodatkowe miniatury produktu.

 

Najważniejsze to zmiany w APi, które otworzą dostawcom płatności znacznie więcej możliwości Możliwe stanie się np. wyciągnięcie blika, konkretnego banku lub kart płatniczych bezpośrednio do checkoutu. Do tej pory wybór realizowany był bezpośrednio na bramce płatności. Nie jest to
jeszcze wdrożone przez oficjalnych dostawców płatności. Shopify daje taką możliwość.

 

Nowy design Checkoutu

 

Wpływający na szybkość realizacji transakcji. Według Shopify, aż o 4 sekundy.

 

Shop Pay

 

Kilka zmian dotyczy również Shop Pay, czyli opcji płatności w Shopify Payments. Ze względu na to, że nie są jeszcze dostępne w Polsce, to nie będziemy ich omawiać.

 

Co otrzymujemy dzięki zmianom w checkout?

 

  • Znacznie większą możliwość zmian i customizacji w checkout. np. dodanie pola na akceptację regulaminu i polityki prywatności.

  • Nowe komponenty UI, takie jak pola wyboru select jak np. data urodzin czy data dostawy, Ikony płatności

  • Zmiany w APi pozwalające bankom na wyciągnięcie dodatkowych form płatności bezpośrednio w checkout.

  • Powiązanie i wyświetlanie konkretnych danych w połączeniu z klientem zalogowanym (dla b2b)

 

Więcej o zmianach w Checkout dowiesz się tutaj.

 

2. Shopify Subscription

 

Przechodząc dalej na miejscu drugim mamy Shopify Subscription. Jest to natywna aplikacji do subskrypcji, która została wypuszczona do testów w połowie 2023 roku, a która na dobre weszła do funkcjonalności Shopify obecnie. Subscriptions pozwala na:

 

  • Tworzenie subskrypcji, które automatycznie odnawiają się co tydzień, co miesiąc lub co rok.

  • Modyfikowanie, wstrzymywanie i anulowanie subskrypcji

  • Stosowanie rabatów kwotowych, rabatów procentowych lub stałych dla produktów w subskrypcji.

  • Wyświetlanie szczegółów subskrypcji na stronie produktu, koszyka, czy strony z podziękowaniem.

  • Wysyłanie klientom powiadomienia e-mail dotyczącego zamówień w subskrypcji.

  • Przeglądanie i monitorowanie analiz dotyczących aktywnych, wstrzymanych i czy anulowanych subskrypcji.

 

Podsumowując, będą to wszystkie niezbędne elementy do obsłużenia rekurencyjnych zamówień w sklepie internetowym.

3. Warianty (Zapowiedź)

 

Nawiązując do nazwy tej edycji Foundations — Shopify postawił na poprawę głównych funkcji związanych z wariantami produktów.

 

Shopify Standard Product Taxonomy

 

Zaczął pracę nad poprawą taksonomii, czyli poprawę klasyfikowania i przechowywania informacji o produktach na Shopify. Zmiana ta będzie wpływać na bardziej szczegółowy opis kategorii, w której znajduje się dany produkt, co będzie skutowkowało łatwiejszym opisaniaem go dla sieci reklwmowych oraz marketplace. Czy późniejsze zarządzanie wariantami na samym Shopify.

 

2000 wariantów dla jednego produktu

 

Obecnie limit ten wynosi 100 wariantów na 1 produkt. Ilość ta ma się zwiększyć 20 krotnie do 2000.

 

Combine Listings

 

Będzie to natywna funkcja umożliwiająca łączenie się produktów o różnych adresach URL, z różnymi zdjęciami i opisami w jeden produkt. Aplikacja ta dotyczy wyłącznie planu Shopify PLUS.

 

Wszystkie te zmiany mamy w formie zapowiedzi, do każdej z nich można prosić o wcześniejszy dostęp poprzez wypełnienie formularza kontaktowego na stronie Shopify Edition.

 

4. Smart Search

 

Od poprzedniej edycji widzimy sporo zmian w aplikacji Search & Discovery App — natywnej aplikacji do filtrów i wyszukiwania od Shopify. Co może oznaczać min to, że Shopify stara się pokryć lukę, która pojawia się przez ostatnie lata w kontekście filtrowania. Wcześniej wykorzystywano do budowy filtrów zewnętrzne aplikacje jak Searchinse lub globo apps. Obecnie Shopify nadgania te obszary poprzez rozbudowę własnej natywnej aplikacji.

 

W tej edycji do Search & Discovery App została dodana opcja zmiany koloru, materiału lub tekstury (Swatch). Który umożliwia dodawanie koloru do filtrów i połączenie go z wariantem na karcie produktowej. Dodatkowo została poprawiona logika wyszukiwania, przy użyciu Search & Discovery, umożliwiająca zawężenie filtrowania, tym samym otrzymamy bardziej precyzyjne wyniki.

 

Shopify dodał również podpowiedzi na bazie AI do wyszukiwarki, ale zmiana ta dotyczy wyłącznie Planu Shopify Plus.

 

5. Bundles

 

Idąc dalej mamy bundles, czyli zestawy. W tej edycji Shopify zwiększył maksymalną liczbę produktów w zestawie z 10 do 30.

 

6. Draft orders

 

Dodanie dodatkowych opcji dla draft orders. Dla przypomnienia draft orders to zamówienie, które wprowadzamy ręcznie w Shopify lub przy pomocy zewnętrznej aplikacji, które następnie wysyłamy do klienta. Użytkownik otrzymuje link z uzupełnionymi polami do zamówienia. Nie musi wpisywać ręcznie swoich danych, czy wybierać produktu, który chce kupić.

 

Celem draft orders jest uproszczenie procesu zakupowego dla klienta. Na przykład na etapie rozmowy telefonicznej klient powiedział nam czego potrzebuje. Ustaliliśmy z nim cenę, a teraz, aby nie tworzyć kodów rabatowych, czy nie poprosić klienta, aby sam “wyklikał” zamówienie robimy to za niego i wysyłamy gotowy draft order do opłacenia.

 

Od teraz możliwe jest łączenie draft orders z rabatami oraz z metafields.

 

7. Discounts — Kody rabatowe

 

Shopify dopracował również kody rabatowe, poprzez rozbudowanie istniejących reguł od teraz możliwe stało się stworzenie rabatu:

  • Bezpłatna automatyczna wysyłka

  • Stała kwota rabatu w ramach promocji Kup X, a otrzymasz Y.

  • Kupujący zobaczą także dokładnie, ile zaoszczędzili, bezpośrednio w widoku koszyka.

 

8. Web Performance

 

Wprowadzone zostały nowe raporty związane z szybkością wczytywania się strony. 3 główne wskaźniki, które monitorujemy:

  • Loading Speed (Szybkość ładowania) — określa, jak szybko ładuje się strona dla użytkownika.

  • Interactivity (Interaktywność) — określa, jak responsywna jest witryna, gdy użytkownik wchodzi z nią w interakcję

  • Visual Stability (Stabilność wizualna) — pokazuje, jak płynnie ładuje się strona, unikając przeskakiwania modułów czy sekcji na stronie.

 

Wcześniej mieliśmy jeden raport w szablonie, opisujący jak wygląda sklep na tle konkurencji (np. dobrze, źle, itp). Więcej o zmianiach w web performance znajdziesz tutaj.

 

9. Shopify B2B

 

Na chwilę przejdziemy do b2b. Shopify zaważył prawdopodobnie spory rynek do zagospodarowania w kontekście sprzedaży b2b. Sukcesywnie od kilku lat rozwija platformę tak, aby jak najmocniej spełniła wymagania sprzedaży business to business. Warto zauważyć, że obecnie moduł B2B możliwy jest tylko na Shopify PLUS. W tej edycji Shopify zaktualizował:

 

  • Dostępy — Opiekunowie klienta i przedstawiciele handlowi mogą teraz otrzymać dostęp do Shopify, który uwzględnia wyłącznie informacje przypisane do danego handlowca np. dane jego klientów czy kontrahentów. Od tej pory można ograniczyć dostęp handlowcom do danych sprzedażowych innych handlowców, czy raportów.

  • Headless Commerce — Wprowadzenie zmian w API umożliwiających postawienie headless commerce.

  • Customowe kody rabatowe — Polegające na tworzenie kodów rabatowych wyłącznie dla użytkowników B2B

 

+ kilka innych zmian wpływających na poprawę działania B2B na PLUS’ie.

 

10. Shopify Magic

 

Dla przypomnienia to moduł, który wykorzystuje AI w Shopify. Shopify magic obejmuje kilka obszarów, o których rozmawialiśmy w poprzednim podcascie, do którego link znajdziesz w opisie tego odcinka. Był to generowany opis z poziomu storefront dla produktu. Natomiast w tej edycji znajdziemy:

  • Transformację zdjęcia produktowego — Usunięcie tła dodanie innego tła w ramach Shopify (warto dodać, że opcja ta będzie dostępna wkrótce na początku 2024),

  • Sidekick — nie jest również jeszcze dostępny, będzie to personalny doradca, którego możemy poprosić o wskazania dowolnego problemu, a który sugeruje rozwiązanie. Np. będziemy potrzebować raport sprzedaży według produktów z ostatnich 30 dni. Wystarczy, że wpiszemy to zapytanie do chatu, a sztuczna inteligencja przygotuje za nas zestawienie z bezpośrednim linkiem do zakładki raporty na Shopify.

 

Było to 10 większych zmian, natomiast mamy jeszcze kilka mniejszych update’ów lub zmian niedotyczących bezpośrednio sklepów na shopify w Polsce. Kilka mniejszych zmian, lub zmian, które nie dotyczą, aż tak mocno sklepów internetowych na Shopify w Polsce:

 

11. Data privacy by markets

 

Tworzenie regulaminów i polityki prywatności dostosowanej do danego rynku w Shopify Markets.

 

12. Wyszukiwarka w Shopify App Store

 

Możliwość wyszukiwania za pomocą AI w Shopify App Store. Wystarczy, wpisać potrzebę w wyszukiwarkę a mechanizm podpowie, która aplikacja będzie do tego najlepsza. Np. po wpisaniu frazy “system do zbierania punktów”, App Store wyświetli wszystkie wyniki wyszukiwania dotyczące programów lojalnościowych.

 

13 Markets Pro

 

14 Shopify Audience kampanie produktowe

 

15 Shop Campaigns i Shop Reviews

 

Dodatkowo pojawiło się szereg zmian programistycznych, które wpłyną na wzrost ilości aplikacji do samego Shopify i Checkoutu.

 

Podsumowanie Podcastu Ecommerce Manager

 

Shopify sukcesywnie pracuje nad checkout’em wypuszczając w zeszłym roku one-step checkout, zmieniając logikę na shopify functions, czy dodając teraz checkout Extensibility ,czyli pakiet zmian w API umożliwiający rozszerzenie opcji customizacji (dodanie elementów branding’owych czy dodatkowych funkcji związanych z cross-selling’iem).

 

Kolejna obserwacja z tej edycji to rozwijanie przez Shopify swoich własnych aplikacji. Np. Search & Discovery jako aplikacja do filtrów i wyszukiwarki otrzymała dodatkowego boosta w postaci pakietu kolejnych zmian!

 

Wypuszczenie natywnej aplikacji do subskrypcji stało się również w mojej ocenie przełomem. W łatwy sposób dla produktów z segmentu FMCG lub Health & Wellness będzie można dodać zakupy powtarzalne.

 

Sukcesywnie Shopify pracuje również nad B2B, upatrując prawdopodobnie sporą szansę nad zagospodarowaniem tej części rynku. Co edycję wypuszcza pakiet nowych zmian i funkcjonalności pod B2B, natomiast warto pamiętać, że zmiany te dotyczą głównie Shopify PLUS, czyli najdroższego planu na Shopify zaczynającego się od 2000 $/msc).

 

Sporo zmian pewnie około 30-50% dotyczy głównie rynków rodzimych. Tam, gdzie mamy Markets Pro, Shopify Audience czy Shopify Payments. Tych zmian nie omawialiśmy, dotyczą one głównie sklepów z firmami zaresjtrowanymi w US, Kanadzie, Australii czy Europie Zachodniej (z aktywnymi Shopify Payments).

 

Jeżeli chodzi o Polskę, myślę, że zmiany w API pozwolą na rozszerzenie opcji płatności w checkout. Możliwe, że uda się dodać którymś z dostawców BLIK’a bezpośrednio do Checkoutu. Co zdecydowanie ułatwi zakupy klientom. Zmiany w API mogą wpłynąć również na ruchy wśród kolejnych dostawców usług w Polsce, mogą być to firmy do fakturowania czy nowi kurierzy, którzy teraz chętniej mogą spoglądać na Shopify pod kątem dostosowania ich Softu do tego systemu.

 

To, co bardzo mi się podoba w Shopify to praca nad nowymi funkcjami. Na początku wypuszczają wczesny dostęp dla osób, które zgłoszą się do testów, później wypuszczają release, ogólnodostępny dla wszystkich użytkowników platformy, a na końcu rozbudowują daną funkcję o potrzeby zgłaszane przez użytkowników.

 

To, co z ciekawszych rzeczy zapowiedział Shopify to niewątpliwie wariant. Powyżej 2000 wariantów per produkt, czy poprawa kategoryzacji produktu, który ułatwi skategoryzowanie produktu w sieci reklamowych i marketplace. W skrócie szybciej możemy dodać produkt na marketplace i precyzyjnie targetować w sieciach reklamowych.

 

Ze swojej strony chciałbym Ci serdecznie podziękować za wspólnie spędzony czas na podsumowanie shopify winter edition 2024. Mam nadzieję, że było dla Ciebie wartościowe. Zapraszam cię subskrybowania audycji Podcastu Ecommerce Manager, tak aby nie ominęły Cię pozostałe nowości o Shopify w Polsce.

5/5 - (5 votes)
Poland